Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Petje af weer, Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtig Piet. Een voorbeeld voor ons allen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 3e en tevens laatste ra van de fokkemast is de voorbramra.

    De ra is 160 mm lang en 4 mm dik, het middendeel blijft 4 mm en naar beide nokken is de ra afgeschuind tot 3 mm en de nokken zelf zijn 2 mm dik. Ook hier word het middenstuk bekleed met linden fineer latjes van 2 mm breed en de klampen worden gemaakt van een beuken lat van 1,5 mm dik en 2,5 mm breed;
    JPG_9938_5287_bewerkt-1.jpg

    resultaat;
    JPG_9940_5288_bewerkt-1.jpg
    Na het beitsen en het knopen van een viertal blokken kan ook deze ra worden afgehangen....
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Bourgoitje

    Bourgoitje

    Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Kortrijk
    Dank u wel piet deze topic had ik nog niet ondekt maar nu begrijp ik het meer wat die knopen betreft rond blokken ,ik wil het eigenlijk altijd de ver zoeken in ingewikkelde knopen maar dit is niet nodig blijkbaar dank u wel voor de tips
    M.v.g Franky
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De bramra voor de fokkemast is gebeitst en voorzien van blokken en touwwerk;
    JPG_9945_5290_bewerkt-1.jpg
    B zijn de beide bras-blokken, D is de draaireep, G zijn 2 geleide blokken voor de schoten en T zijn de toppenanten.

    Hierna kon de ra worden afgehangen, hetgeen compleet is op de brassen na (alle brassen worden pas ingeschoren als de grote mast is getuigd, zodat die niet in de weg zitten), ook het rak moet nog gemaakt worden.
    JPG_9955_5294_bewerkt-1.jpg
    voorkant

    JPG_9949_5291_bewerkt-1.jpg
    achterkant

    JPG_9950_5292_bewerkt-1.jpg
    de toppenanten zijn belegd op de fokkemars, dit is een beetje gedaan wegens gebrek aan ruimte en is dus niet helemaal correct, maar het is een model en soms moet je wat 'smokkelen', wanneer je het hele plaatje ziet dan is het niet eens te zien....

    JPG_9951_5293_bewerkt-1.jpg
    de schoten zij belegd op de 1e nagelbank(en) aan bak- en stuurboord op het geschutdek

    JPG_9960_5295_bewerkt-1.jpg de hele getuigde mast.

    Nu verder met de grote mast, die komt wat minder uitgebreid aan bod, daar de raas op de zelfde manier worden gemaakt ze zijn slechts wat groter/langer. Ook het tuigen gaat nagenoeg op de zelfde wijze als de fokkemast alleen de beleg punten verschillen.
     
    reinaart, Montgomery, a3seidel en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Schitterend gemaakt.
    Nu maar hopen dat de bemanningsleden genoeg wasgoed hebben om op te hangen met zoveel tuigage:koud:.

    groet Cor
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Wederom een mooi naslagwerk wat je maakt.
     
    pietsan en Jos Noordkamp vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de grote ra gemaakt en gebeitst en het rak voor de voorbramra.

    het rak,
    JPG_9963_5296_bewerkt-1.jpg
    Ik heb de sledes weggelaten, anders zou het rak in verhouding veel te groot worden voor de bramsteng en ra, dus alleen de kraaltjes/klootjes gebruikt.
    JPG_9964_5297_bewerkt-1.jpg
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag Piet,
    Bij de bouw van mijn HMS Victory liep ik tegen hetzelfde probleem aan dat de rakklootjes voor de bramsteng te groot waren.
    Voor de onderste rakken heb ik de bolletjes gebruikt van sanitaire parelketting, en voor de kleinere maten heb ik het internet afgestruind en bolletjes van ca 2 of 1,5 mm gevonden.
    De ketting heb ik met een rondebektang uiteengenepen, en het resterende verbindingsstaafje afgenepen. Vervolgens een draadje door de bolletjes reigen en met en likje verf of alcoholstift op kleur gebracht.
    Volgens Anatomy of the ship heeft het de bramsteng geen rak met klootjes (parral) maar een "crossjack truss" zie afbeelding H17/2

    plan_34.jpg
    Wat niet wegneemt dat je het weer zeer verzorgd hebt uitgevoerd :)
     
    Montgomery en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De klootjes zijn niet te groot, maar de sledes (staat in mijn tekst) de klootjes die ik heb gebruikt zijn de helft kleiner als die van de mars- en de fokkera. Dat de de bramra een touwrak heeft/had is mij bekent, maar ik vind de klootjes wel aardig staan bij het geheel...
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  11. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Het ziet er weer fantastisch mooi uit Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Grote ra;

    De ra is 260 mm lang en 6 mm dik, net als de andere raas is het middenstuk bekleed met linden fineer latjes en voorzien van 2 raklampen, afgeschuind naar de nokken tot 4,5 mm. de nokken zelf zijn 2,5 mm dik. Inmiddels is de ra gebeitst en zijn de nokken ook weer rood geschilderd. Tevens alle blokken voorbereid om aan de ra te knopen, 14 stuks;
    JPG_9974_5304_bewerkt-1.jpg
    de blokken worden met kleine bindsels bevestigd, net als op de rest van het model,
    JPG_9972_5303_bewerkt-1.jpg
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Ook hiervoor is er een oplossing, want bij kleinere klootjes horen natuurlijk kleinere sledes.
    Ik heb ze laten lasersnijden uit 0,4mm triplex op elke gewenste maat. Massief hout was geen succes, brak in alle richtingen bij het doorvoeren van het rakkoord.
    upload_2020-7-19_11-0-43.png
    de kleinste zijn 4,5mm hoog. prijs verwaarloosbaar, je moet wel zelf voor het plaatmateriaal zorgen.

    Geen kritiek hoor, alleen een illustratie van de mogelijkheden voor de liefhebber.
     
    Hoosterw en pietsan vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle blokken zij aan de ra geknoopt, waarna de ra kan worden afgehangen....

    JPG_9979_5306_bewerkt-1.jpg
    De ra hangt aan de mast, met alleen de toppenanten.

    Hierna moest de dubbele draaireep worden ingeschoren en dat gaf wel wat problemen om de reep aan dek te zetten op de ringen achter de voet van de mast is nagenoeg onmogelijk omdat er geen ruimte is om het goed te bevestigen:rolleyes:. De ruimte tussen het schot en de mast is slechts 12 mm en er zit van alles in de weg... Ik heb het een tikkie orthodox opgelost door de reep door de middelste ring te halen, zie onderstaande foto, er komen nog lijnen aan de andere ringen, waardoor het niet echt gaat opvallen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan;).
    JPG_9982_5307_bewerkt-1.jpg
    daarna de beide blokken voor de takel ter plekke aan de repen geknoopt, nadat ik de repen door de schildpad blokken aan de masttop had gehaald, niet eenvoudig uiteraard, maar ze zitten vast,
    JPG_9983_5308_bewerkt-1.jpg
    nu moet eerst het rak aan de mast waarna ik de takels kan inscheren, die daarna ook via een ring achter de mast lopen evenals de beide toppenanten...
     
    Herby63, a3seidel, Hoosterw en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Jos Noordkamp

    Jos Noordkamp

    Lid geworden:
    2 dec 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Losser
    De RC 1749 wordt erg mooi Piet, compliment. :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daar ik toch wel aanzienlijk meer tuigage zet dan de beschrijving en tekeningen van dit model laten zien heb ik achter het hekwerk wat op de cabine staat net achter de grote mast nog wat ringen geplaatst, anders kom ik beleg punten te kort,
    JPG_9987_5312_bewerkt-1.jpg
    de ringen aan de voet van de mast kun je wel gebruiken als je met haakjes werkt, want een garen daar vast knopen is zo goed als niet te doen....
    JPG_9984_5309_bewerkt-1.jpg
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    grote ra;

    De ra hangt in de juiste positie en zit vast met het rak, de toppenanten, de ratakels met de dubbele draaireep en 2 takels aan de ranokken,
    JPG_9989_5314_bewerkt-1.jpg
    ook hier lopen de draairepen via een schildpadblok aan de masttop naar de ring aan de voet van de mast

    JPG_9991_5315_bewerkt-1.jpg
    op bovenstaande foto is dit beter te zien. D zijn de draairepen en rt de vallen van de takels

    JPG_9992_5316_bewerkt-1.jpg
    toppenanten en takels zijn belegd op de nagelbank.
     
    janzwart, a3seidel, Hoosterw en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Afhangen grote ra gereed, ook hier worden de brassen pas later gezet als het overige tuigen klaar is,
    JPG_9999_5322_bewerkt-1.jpg
    De tuigen van deze ra gaat op zelfde manier als de fokke-ra, slechts de belegpunten verschillen. De hals loopt via de pardoen rust naar een relingstut en is daar vast gezet omdat beleggen op het nagelbankje niet lukt, zelfs niet met pincetten. De schoot staat met het vaste part aan een ring op de kruisrust en het halende part gaat via een geleide blok op de zelfde rust naar de nagelbank (zie foto hier onder)
    JPG_9993_5317_bewerkt-1.jpg
    de meeste foto's zijn met de flitser genomen waardoor het touwwerk wat beter zichtbaar word, het meeste lopend tuig is maar 0,25 mm dik en geeft daardoor wel een realistisch beeld maar is moeilijk te fotograferen, hier onder nog een plaatje bij daglicht,
    JPG_0003_5325_bewerkt-1.jpg
     
    janzwart, a3seidel, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je een model tuigt zonder zeil, dan dienen de raas allemaal horizontaal te hangen, hetgeen niet altijd meevalt, één lijntje te strak of een tikkie te slap en je ra hangt scheef :rolleyes: de takels aan de ra-nokken aan de onder raas zijn hiervoor een goed hulpmiddel...
    JPG_0009_5330_bewerkt-1.jpg
     
    janzwart, a3seidel, Jos Noordkamp en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina