Royal Model ASW28-18

Ik heb vanochtend nog een spannningsmeting gedaan door een ontvangerstekker aan te sluiten op mijn multimeter (had nog een stekkertje liggen met een stukje kabel eraan). Dus stekker in een vrij slot in de ontvanger, en de draadjes gestript en met mijn multimeter verbonden. Op die manier kun je zie welke spanning de ontvanger krijgt.

Alleen de ontvanger aangesloten: BEC geeft netjes 5,38V af, dat had ik ook onder nullast gemeten gisteravond. Zodra ik de wielservo erbij prik (Blue bird standard size low profile) kakt de spanning in naar 2,81V en gaat het licht op de ontvanger uit. Met alleen de elevator servo (Hitec 56) aangesloten zakt de spanning naar 3,03V. De radio werkt op dat moment nog net, de servo bromt een beetje maar doet verder niets.

Het is wel duidelijk dat de BEC gewoon niets aankan. Misschien een foutief exemplaar. Kan me niet voorstellen dat RC technics dit soort rommel verkoopt. Ik ga wel even bellen.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat je al een filmpje van de wiel sevo geplaatst had, maar trekt deze niet gewoon teveel stroom? Zou zomaar kunnen, wat ik bedoel te zeggen is dat je misschien nog even een testje kan doen met een andere (losse?) servo om te kijken wat er dan gebeurt.

Wel weer vervelend zoiets.

Dat heeft ie al gedaan, zie voorgaande post. Ook bij het aansluiten van de elevatorservo kakt de spanning in. Dat is niet normaal.

Sorry niet goed gelezen.

De rem op middle zetten doet niet zo veel, zie linkje. Met een vertraging heb ik 'm op smooth staan om de tanden in de reductie te sparen. Zelfde met oproeren, plane low (of medium) gekozen en start op 16 of 32 procent anders wil die niet.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Laatst bewerkt:
Even een paar uurtjes rust voor het hele kersttumult.

De vervangende BEC is nog niet binnen, vandaag kabelboompjes voor de vleugels gemaakt en de servohouders van de remkleppen ingelijmd. Ze zitten een beetje onder een hoek, dat komt door de positie van de servo. ik heb geen zin in schroeven onder de vleugelhuid waar ik later niet bij kan. De stuurstang staat parallel aan het servohoorntje ( dus haaks op de uitgaande servo-as) en loopt zo prima.

full

Waarschijnlijk na de kerst pas meer. :rolleyes: :xmas:

Laatst bewerkt door een moderator:
Klaar.

Ik heb tussen alle bedrijvigheidzo links en rechts nog wel een beetje kunnen bastelen. Veel kleine dingen die nauwelijks te zien zijn. Stuurstangen, servoafdekkingen etc etc.

Met de accu voorin maar zover mogelijk naar achter (accu zit dan tegen de cockpitkuit aan) komt het zaartepunt bijna uit, een paar mm te voorlijk. Ik moet ongeveer 50-70 gram in de staart plaatsen om het goed te krijgen. "Gelukkig" zat Arno tegelijk met hetzelfde probleem met zijn ASH31, dus ik heb zijn truukje mooi af kunnen kijken. Ik had echter geen GFK rondliggen om even een buisje te maken, maar nog wel een staartboom van mijn vorig jaar gecrashede Gaui X5. Heb de buis wel wat dunner gemaakt, en past prima. Zonder ballast 9 gram extra in de staart.

full

De buis zit licht uit het midden, zodat hij aan de binnenkant van het kielvlak aanligt. Ingelijmd met een flinke kledder epoxy en microballons.

Na het uitwegen is de kist mooi in balans:

full

Volgens opgaaf dient het zwaartepunt tussen de 65 en70mm vanaf de neuslijst te zitten, en volgens een Duitse review klopt die opgaaf ook. Ik heb hem om te beginnen op 67 mm gelegd. Nu maar wachten op mooi weer... :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi; nu alleen nog ff investeren in een spuitbusje met witte lak :rolleyes:
(om die zwarte propbladen onzichtbaar te maken)

Euuhh ja, dat moet ook nog. :rolleyes:

Ik had zelf zoiets van: eerst maar eens de lucht in met die bak, dan gaan we hem daarna wel opleuken. Dus maiden wordt met zwarte prop en ghost-cockpit. :lol:

Misschien dat ik ook een Freudenthaler spinner koop, de spinner die er nu opzit is net iets te spits voor het mooi. Er zit dus een beetje een negatieve knik in de overgang van romp naar spinner.

Hij wordt mooi.

Misschien dat ik ook een Freudenthaler spinner koop, de spinner die er nu opzit is net iets te spits voor het mooi. Er zit dus een beetje een negatieve knik in de overgang van romp naar spinner.

De Freudenthaler spinner is ook nog redelijk spits.
Die van Vladimir zijn nog vlakker en ook met Z-bocht, zou mogelijk beter kunnen passen.
38mm Spinners

Rick

Ik haal die twee (Freudethaler en Reisenauer) steeds door elkaar. :oops:

Maar ik bedoelde inderdaad de spinner die Arno aangaf. Rick, ook bedankt voor jouw link!

Mvrgr, Fokke.

Om het nog wat makkelijker te maken ; Riesenauer verkoopt spul van Freudenthaler :rolleyes:
Maar ik weet niet zeker va wie deze "Stumpf" spinners zijn :confused:

Om het nog wat makkelijker te maken ; Riesenauer verkoopt spul van Freudenthaler :rolleyes:
Maar ik weet niet zeker va wie deze "Stumpf" spinners zijn :confused:

Klopt, maar de eigen spinners van Freudenthaler hebben carbon gelamineerde kappen die vast gelamineerd zijn aan de alu middenstukken en in principe niet los te krijgen zijn.

Freudenthaler verkoopt ook de plastic spuitgiet spinners "Stumpf" en geeft daarbij aan dat het Reisenauer spinners zijn.

Rick

Het vliegt!

Hehe, eindelijk! De ASW heeft het luchtruim gezien! Ben nu in Duitsland, waar we gedurende een week een compleet vliegveld tot onze beschikking hebben, inclusief 800m asfalt. :cool:

De eerste start was spannend. Ik had een helper die hem gooide. Maar de aandrijving bleek meer dan sterk genoeg. De kist ging met 60-70 graden omhoog. Het vliegbeeld is schitterend, fluit heerlijk bij een lowpass, en als je dan op snelheid de rolroeren gebruikt fluit-ie nog een toontje hoger. :razz:

De volgende starts heb ik zelf gemaakt en die gingen moeiteloos.

Ik heb zelfs nog een paar landingen op de startbaan uitgevoerd, is super cool. Mooi op het wieltje neerzetten op het asfalt en uitrollen.

Echter vandaag een liquid image cam in de cockpit gezet en een start gemaakt, maar toen is de pinion van de motoras losgekomen. (Was een stevige klim). Wellicht is de motor te heet geworden. De pinion van de Axi/PG33 zit namelijk met permanent locktite op de motoras gelijmd. De vertraging is met geen mogelijkheid open te krijgen, weet eigenlijk ook niet, of ik überhaupt wel wil repareren. Ben nu voor een direct drive oplossing aan het kijken, op zo laag mogelijk aantal kV, om de prop efficient te houden.

Maar goed, een ding is duidelijk: schaalbakken zijn gewoon mega gaaf. :D Dit is zeker niet de laatste schaalzwever in mijn curriculum. ;)

Back