RTF raket gekocht.

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Bernie, 4 feb 2009.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Je moet hem niet aan de zijkant plakken, dan krijg je problemen met een klein raketje.

    Als je dus een Taser neemt dan zul je hem zo dicht mogelijk bij het midden van de raket moeten plaatsen.
     
  2. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Met deze raket niet proberen dus ;).
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Nee dat zou ik niet doen, zonder de raket flink te verbouwen.

    Als je een camera wilt lanceren moet je denk ik minimaal een D motor in je raket steken. En een E is denk ik nog beter. Je raket komt dan niet alleen hoger maar je bent ook eerder op gang waar door je een rechtere baan volgt.


    Een gemiddelde raket van bijvoorbeeld Estes die op een D motor vliegt zou je als basis kunnen gebruiken.
     
  4. Glasjanus

    Glasjanus

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    2
    Ik krijg weer de kriebels.:rolleyes:
    Een tijd geleden, begin 2000, heb ik in Amerika een tweetal Estes raketten gekocht. Ik heb daar ook een doos met Estes motoren gekocht, verschillende motoren van A t/m C met ontstekers. Het folie is inmiddels verwijdert van het doosje.
    De pijpjes en inhoud zien er nog goed uit, maar....zit er een houdbaarheidsdatum op dit soort dingen?
    Met andere woorden, doen ze het nog, wordt het een knal of loopt het met een sisser af?:confused:

    P.S. de spullen hebben al die tijd in een afgesloten doos (verhuisdoos) op zolder gestaan, sinds ik terug ben in Nederland.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    als ze maar droog liggen dan kun je estes motoren eindeloos bewaren
     
  6. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Motoren bewaren

    Beste Glasjanus,

    Modelraketmotoren met vaste brandstof zijn goed te bewaren. Uiteraard moet dat droog gebeuren. Niet minder belangrijk is het bewaren bij redelijk constante temperatuur.
    Als de motoren aan flinke temperatuurschommelingen(vrieskou/flinke zomerhitte of direct zonlicht) zijn blootgesteld, dan kunnen er scheurtjes in het brandstofblok zijn ontstaan. Bij het ontbranden van de motor kruipt het vuur dan in die scheurtjes(en brand niet alleen aan het eindoppervlak) en je motor kan dan teveel druk van binnen krijgen waardoor deze knalt :(.
    Dit kun je natuurlijk wel redelijk testen door één of twee van die motortjes zonder je model te laten ontbranden(gat in de grond met uitlaat omhoog o.i.d.). Als deze motoren gewoon normaal hun werking doen dan zal de rest ook wel goed zijn :D.

    Succes!

    Modelraketten.nl
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Alleen zwartkruit motoren kun je bewaren. Composiet loopt terug en kun je na een jaar beter weg gooien.


    Kalidex motoren zijn ook moeilijk op te slaan.

    Kalinitrox kun je wel lang bewaren.

    Of je de motoren warm of koud opslaat maakt met die kleintjes van Estes niks uit. Als je ze maar niet zo uit de vriezer start. (kalidex blijft wel weer langer goed in de vriezer).

    Ach en als je ze te warm hebt liggen dan lost het probleem zich zelf op :-D
     
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ha ik zie dat het merk Estes nog steeds bestaat. Mijn vader nam dit spul zo'n 40 jaar geleden al mee uit States. Ik heb het nog steets liggen , zelf nog ongebouwde modellen. heel soms schiet ik er nog een de lucht in. Wat die motoren betreft, na 35 jaar doen ze het nog steeds, 5 jaar terug was ongeveer de laatste keer dat ik er een de lucht heb ingestuurd.
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    leuk dat je die antike modellen nog steeds hebt. kun je niet een keer een paar plaatjes posten.
     
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    hier een paar plaatjes.

    De meeste modellen en bouwdozen staan nog in mijn ouderlijk huis, Maar geen idee wat er nog van over is, Ik denk dat het 25jaar geleden is dat ik daar op zolder heb rond gesnufelt.

    De oude doos.

    [​IMG]

    Uit de oude doos, Data op de motors 8-1-1975 en dat was een van mijn vaders laatste reizen als zeevarende. Dus daar zijn spullen bij van circa 45 jaar oud.

    [​IMG]

    Ja 2.25$ dat zijn nog eens intresante prijzen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij dit model klapt de vleugel uit door de druk en komt zwevend naar beneden, de motor komt met een deel van de raket aan een parachute naar beneden.

    [​IMG]
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    wow daar mag je dan wel heel erg zuinig op zijn.

    Mijn verzamelaars hart gaan gelijk sneller slaan.

    Ik denk dat ik in ons kikkerlandje de enige echte verzamelaars ben, maar in de ons omringende landen zijn er wat meer.

    Die motoren leveren nu op Ebay een veelvoud op van wat je vader er ooit voor betaald heeft. Een die andere kit durf ik je ongezien ook wel het 10 voudige voor te geven :)


    Gewoon je spullen lekker op zolder laten liggen, over 20 jaar is het nog veeel meer waard.
     
  12. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ha leuk om te horen. Ik ga toch maar eens kijken wat er nog op zolder ligt. Ik weet dat er een nog een raket moet liggen met een fototoestel in. Ook het fototoestel is een bouwpaket en van het merk Estes. De grootste modellen zijn meer dan een meter groot, Maar zoals ik al zij, in wat voor staat het is weet ik niet. Ik heb een paar neefjes :( :-D
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009

Deel Deze Pagina