prop-er
Forum veteraan
Op vakantie in Duitsland heb ik het "Deutsche Museum Weilheim" bezocht. Mooi museum met een uiterst interessante collectie.
Zie tevens: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=350043#350043
Na enige uren te hebben rondgedwaald ging ik schoorvoetend weer terug naar de uitgang. Toch nog even een foto van een mooi toestel maken. Eventjes een trap op, om mooi van bovenaf te kunnen fotograferen.
De trap blijkt naar een niet aangekondigde zaal te leiden waar een medewerker een modelbouw vliegtuig aan het bouwen is. Om hem heen staan tientallen toestelletjes.
"U heeft een mooie job" zeg ik de medewerker, waarop hij instemmend antwoord.
In het midden van de zaal staat een kleine paal, via een dunne electricteitsdraad verbonden met een balsa P-51 Mustang.
Ik herken dit principe. Ik heb een verzamelband Aeromodeller van de periode 1950-1970 (niet te koop...) waarin dit indoor lijnvliegen ook werd beschreven.
Ik vraag de man of wij ook eens mogen vliegen, en raak aan de praat. Het blijkt dat een medewerker een bouwtekening uit een aeromodeller had meegenomen van het zogenaamde RTP (Round the Pole) flying.
Iedereen reageerde enthousiast, de directie stelde een budget beschikbaar, en de handen werden uit de mouwen gestoken. De eerste paal was voorzien van glijlagers, waarbij het nogal eens voorkom dat lichte modellen niet de weerstand van het glijlager konden overwinnen. De draad begon zich dan om de paal te wikkelen. De nieuwe paal is voorzien van kogellagers, zodat zelfs schuimmodellen goed vliegen.
De modellen zijn voorzien van speed 280 motoren. Er zijn geen roeren. Door middel van een draaiweerstand wordt er stroom naar de motor geleid, waardoor deze snelheid krijgt. Hoe meer snelheid, des te hoger vliegt het toestel. Het schijnt dat het plafond al eens is geraakt.
Erg simpel principe, en voor de kids die het museum bezoeken natuurlijk geweldig om zelf een toestel te kunnen en mogen "besturen". (Teach 'm young..)
Na een korte demonstratie en wat adviezen, mocht ik ook. Erg leuk om een keer te doen, en na het behoedzaam terugschroeven van de weerstand een keurige landing.
Ook mijn vrouw moet er aan geloven, en draait haar rondjes:
video RTP
Hierna ontvingen wij beiden een vliegbrevet van het museum.
Kortom, een erg leuke afsluiting van het bezoek!
Zie tevens: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=350043#350043
Na enige uren te hebben rondgedwaald ging ik schoorvoetend weer terug naar de uitgang. Toch nog even een foto van een mooi toestel maken. Eventjes een trap op, om mooi van bovenaf te kunnen fotograferen.
De trap blijkt naar een niet aangekondigde zaal te leiden waar een medewerker een modelbouw vliegtuig aan het bouwen is. Om hem heen staan tientallen toestelletjes.
"U heeft een mooie job" zeg ik de medewerker, waarop hij instemmend antwoord.
In het midden van de zaal staat een kleine paal, via een dunne electricteitsdraad verbonden met een balsa P-51 Mustang.
Ik herken dit principe. Ik heb een verzamelband Aeromodeller van de periode 1950-1970 (niet te koop...) waarin dit indoor lijnvliegen ook werd beschreven.
Ik vraag de man of wij ook eens mogen vliegen, en raak aan de praat. Het blijkt dat een medewerker een bouwtekening uit een aeromodeller had meegenomen van het zogenaamde RTP (Round the Pole) flying.
Iedereen reageerde enthousiast, de directie stelde een budget beschikbaar, en de handen werden uit de mouwen gestoken. De eerste paal was voorzien van glijlagers, waarbij het nogal eens voorkom dat lichte modellen niet de weerstand van het glijlager konden overwinnen. De draad begon zich dan om de paal te wikkelen. De nieuwe paal is voorzien van kogellagers, zodat zelfs schuimmodellen goed vliegen.
De modellen zijn voorzien van speed 280 motoren. Er zijn geen roeren. Door middel van een draaiweerstand wordt er stroom naar de motor geleid, waardoor deze snelheid krijgt. Hoe meer snelheid, des te hoger vliegt het toestel. Het schijnt dat het plafond al eens is geraakt.
Erg simpel principe, en voor de kids die het museum bezoeken natuurlijk geweldig om zelf een toestel te kunnen en mogen "besturen". (Teach 'm young..)
Na een korte demonstratie en wat adviezen, mocht ik ook. Erg leuk om een keer te doen, en na het behoedzaam terugschroeven van de weerstand een keurige landing.
Ook mijn vrouw moet er aan geloven, en draait haar rondjes:
video RTP
Hierna ontvingen wij beiden een vliegbrevet van het museum.
Kortom, een erg leuke afsluiting van het bezoek!
