Rubber motor prop waar te koop ?

Hoi allemaal,

Zelf vlieg ik al jaren met modelvliegtuigen maar niet echt met rubbermotor vliegtuigen. Natuurlijk als kind wel eens gedaan maar nooit meer daarna serieus. Het leuke is dat ik gevraagd ben om eventueel iets te organiseren in een school.

Het leek mij leuk om hier een simpel rubberprop toestel met de kinderen in elkaar te zetten. Alle materialen heb ik wel behalve de prop + haak en neusbevestiging.

Op internet kwam ik een setje van SIG tegen 5-1/2 in. High-Torque Prop with Nose Piece
Deze is zeer betaalbaar en eingelijk genoeg voor wat ik wil.

SIG Light Weight Plastic Props - Sig Manufacturing Co. Inc.

Maar dan nu mijn vraag.... Zijn deze of gelijkmatig iets in Nederland te koop (heb er een stuk of 30 nodig) voor natuurlijk zo'n zelfde leuke prijs ?

Een stuk of 30 nodig? Wat ben je van plan? Klinkt als een leuke groepsactiviteit! Ik zou zelf dan bij Mike Woodhouse - Free Flight Supplies de 5½" IGRA prop bestellen. Deze gebruik ik zelf ook op diverse modellen. Michael Woodhouse is niet duur, 40 pence per prop en 15% extra voor de verzending. Dus voor 30 props en verzending wordt dat 14 pond. Kijk maar eens op http://www.freeflightsupplies.com en klik onder index op kits en je vindt onder andere:
BMFA EDUCATION PROGRAMME KITS

DART - simple rubber powered aircraft - Span 12' (30 cm) - £1.80 plus post.

GYMINNIE CRICKET - rubber powered model - Span 15" (38 cm) - £2.00 plus post. In 2008 the Indoor technical committe of the BMFA is running a challenge using the Gyminnie cricket for further details see cricket this link includes PDF downloads on how to improve the Cricket.

FROG - Span 20" (51 cm) - model fitted with undercarriage from which it will take off - £3.00 plus post.

SPARE PROPELLER UNITS - Complete - fits all BMFA models, red 5.5" or black 6" either propeller. 40p plus post.

En heb je al goed rubber? Ik denk dat de kits met rubber worden geleverd, anders moet je dat zeker ook bij hem bestellen. Gewone elastiekjes voldoen niet hiervoor.

Je kan ook bij SAMS bestellen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Ik bestel meestal bij Sams en heb tot nu toe goede ervaringen met hen

Kunnen jullie als rubber geen gebruikt wakefield rubber gebruiken?
Bij de NLC zijn er vast wel wat wakefield vliegers, die "oude" motoren hebben liggen. Als je daar een paar goede stukken uit knipt, schoon maakt en opnieuw knoopt, dan ben je goedkoop klaar :-)

Wout, jij weet denk ik wel bij wie je dan moet zijn? :-D

Greetz,
Jurgen

Gebruiken van wakefield rubber kan natuurlijk, maar dat ligt uiteraard aan de benodigde dikte. Een 5½ prop met een lus van 3 mm kan voor buiten zeer levendig vlieggedrag geven, binnen probeert het model meteen door het dak te gaan.... Moeten we toch eerst weten wat voor soort modelltjes worden gebouwd en waar er wordt gevlogen. Meneer van Mourik, luistert u mee?

Geschikte propellers kunnen ook van Ikara in Tsjechië of Igra komen (komt ook ergens uit die buurt, maar weet ik niet zeker), maar deze zijn eigenlijk ook het best bij de heren in Engeland te krijgen als je grotere hoeveelheden wilt.

1 of 2 jaar geleden had Action rubbermodelletjes met depron vleugels voor € 1,-. Eigenlijk het enig bruikbare van het kitje waren de propjes. Maar die hebben ze al lang niet meer. Andere eenvoudige rubbermodelletjes kosten vaak al gauw 3-4 euro of meer per stuk en ook daarvan is het propje meestal het enig bruikbare.

Ebele Schouwstra van de Kottenpark club heeft voor zijn activiteiten vast grotere hoeveelheden van dergelijke propjes op voorraad, maar of hij er een flink aantal kwijt wil weet ik niet.

En dan heb je nog Opitec, een nederlandse vestiging van een duits bedrijf dat leermiddelen voor het onderwijs levert (OPITEC Hobbyfix ** voor school, creatieve hobby en vrije tijd), ik geloof dat die ook losse propjes leveren, maar ook bouwdoosjes voor een goed werkend indoormodel voor nog geen 7 euro.

Gebruikt wakefieldrubber is verder vaak wel bruikbaar. Het hangt er wel van af hoe lang het gebruikt is (als het totaal opgebruikt is zitten er te veel barstjes in waardoor enkele strengen heel gauw breken) en hoe het gesmeerd is geweest. Als dat met dikke siliconen is, dan is het vrijwel niet meer te knopen op zo'n manier dat de knoop blijft zitten.

Ik vlieg mijn Ikara Hangar Rat (een zeer geschikt ARF indoormodel) met gebruikt wakefieldrubber. Je moet wat vaker een nieuwe motor pakken, maar verder gaat dat prima!

Dank voor de snelle antwoorden.

Ik zal even snel uitleggen wat het idee is.

Wij mogen als modelbouwvereniging een basisschool gebruiken om onze bouwavonden te houden. Hiervoor hoeven wij geen vergoeding te betalen maar werd wel vriendelijk gevraagd naar een tegenprestatie voor groep 8.

Het leek mij leuk om een simpel (goedkoop) rubbermotor vliegtuigje te maken met de kinderen. Zodoende dat het niet te moeilijk en "super" hoeft te zijn. Ze zijn al snel blij en weet niet of het verschil van elastiek en echt wakefield rubber bij deze kinderen te merken zal zijn.

Die kits zijn inclusief neusbevestiging zoals die van SIG ?
van SIG ken ikzelf van de intertoys vliegtuigjes... vandaar... wij willen voor een euro ehhh dubbeltje natuurlijk op de voorste rij zitten...

De BMFA Dart wordt inderdaad met neusbevestiging en goed rubber geleverd. Op de site van de BMFA staat over de Dart
This is a simple rubber powered aircraft with a wingspan of 30cm.

It is derived from an American design. Millions have been successfully built and flown worldwide.

Suitable for flying in sports halls or outdoors on a calm dry day. This model is the number 1 selling BMFA kit. It can be built by nine year old (under supervision) and upwards.
De Dart wordt geleverd met voorgedrukt spanpapier, wat overigens niet mag worden gespannen want dan trekt hij krom. Wat betreft het rubber, ik snap wat je bedoelt maar bedenk wel dta het echt veel uitmaakt of je elastiekjes of goed rubber gebruikt. Dus als je met weinig extra moeite of kosten goed rubber kan gebruiken zou ik dat zeker aanbevelen.

dart.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb even door beide sites heen gelopen en kan niet echt een beeld krijgen wat ik bestel (ben een leek op gebied van wakefield/vrije vlucht).

Geen plaatjes van het product en je moet ook echt weten wat het inhoud voordat je besteld... Iemand een site met een degelijke en nette webshop ?

Die BMFA Dart of AMA Dart is vele malen goedkoper dan die modellen van Opitec. Wij hebben bij een VMBO-school de AMA Dart gebouwd gehad en dat werkt goed. het bespanpapier is gelijk ook de tekening waar je op bouwt en je lijmt gelijk de latjes vast op het papier. Daarna het overschot van het papier wegsnijden en het model afmonteren. Die dartjes vliegen heel goed mits ze goed afgesteld zijn. met de mijne heb ik al vluchten gemaakt van meer dan 1 minuut in de wind stille avond lucht........

regular.aspx

Bij de AMA kun je die modellen voor ik geloof 2,50 dollar of zo bestellen.
Shop AMA

Aangezien jij er 30 nodig hebt is er ook een set van 35 modellen, die kost dan $41,90....... Ik weet alleen niet wat de porto kan worden en of ze wel naar Nederland sturen. Wij hebben die toen via een kennis gedaan die in het Amerikaanse leger zat (militaire post). Helaas is dat nu niet meer mogelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die BMFA Dart of AMA Dart is vele malen goedkoper dan die modellen van Opitec. Wij hebben bij een VMBO-school de AMA Dart gebouwd gehad en dat werkt goed. het bespanpapier is gelijk ook de tekening waar je op bouwt en je lijmt gelijk de latjes vast op het papier. Daarna het overschot van het papier wegsnijden en het model afmonteren. Die dartjes vliegen heel goed mits ze goed afgesteld zijn. met de mijne heb ik al vluchten gemaakt van meer dan 1 minuut in de wind stille avond lucht........

regular.aspx

Bij de AMA kun je die modellen voor ik geloof 2,50 dollar of zo bestellen.
Shop AMA

Aangezien jij er 30 nodig hebt is er ook een set van 35 modellen, die kost dan $41,90....... Ik weet alleen niet wat de porto kan worden en of ze wel naar Nederland sturen. Wij hebben die toen via een kennis gedaan die in het Amerikaanse leger zat (militaire post). Helaas is dat nu niet meer mogelijk.

Dank voor deze link, hier heb ik zeker iets aan voor die prijs. Ik ga eens navragen hoeveel de import kost, zo niet laat ik het via een vriendin uit USA overkomen.

Thanks.

De Wortel is in principe een model dat net wat langer vliegt. Maar ik denk dat voor dit project een Dart beter voldoet aangezien hij in een kit wordt geleverd. Het voordeel van bij Woodhouse bestellen is dat je meteen wat rubber kunt bij bestellen.
Kevin

Back