Rubin van graupner

Ik heb zo pas de Rubin van Graupner uit nalatenschap verkregen. Als er mensen zijn met ervaring van het bouwen van deze boot, zou ik het heel erg leuk vinden om deze te horen. Tevens moet ik melden dat in de bouwdoos enkel een duitstalige handleiding aanwezig is. Als er bouwers onder jullie zijn die een nederlandstalig handleiding hebben hoor ik het ook graag.

er staat er een op marktplaats te koop, misschien kan hij je helpen.
( zoekterm "Robin" onder hobby en vrije tijd

Ik heb zo pas de Rubin van Graupner uit nalatenschap verkregen. Als er mensen zijn met ervaring van het bouwen van deze boot, zou ik het heel erg leuk vinden om deze te horen. Tevens moet ik melden dat in de bouwdoos enkel een duitstalige handleiding aanwezig is. Als er bouwers onder jullie zijn die een nederlandstalig handleiding hebben hoor ik het ook graag.

Dag Rudy, welkom op het forum.

Ik heb zelf de Graupner Saphir, die is iets kleiner dan de Rubin. Een beetje googlen zou je verder moeten kunnen helpen. Wellicht dat personen die op hun site de Rubin hebben staan je verder kunnen helpen met specifieke problemen waar je tijdens de bouw tegenaan loopt maar die kun je ook hier en/of bij het Saphir forum posten. Uiteindelijk zijn het allemaal boten...

SAPHIR FORUM • Forumindex
Hildo's Rubin!

Bedankt alletwee, maar ik heb hiermee nog niet veel geluk gehad.
Buiten een franstalige handleiding heb ik nog niets gevonden. Er zijn wel veel sites waar de Rubin voorkomt zondermeer. Ik blijf verder zoeken.
Ben alvast begonnen met het bijwerken van de balast en zal af en toe eens gaan kijken op het Saphir forum.

Dag Rudy,

Ik heb zelf een paar jaar geleden een Rubin gebouwd. Toen heb ik ook getracht een Nederlandse handleiding te vinden. Zonder resultaat. Ik heb een Duits woordenboek aangeschaft en zo heb ik mij door de handleiding geworsteld. Elke keer een stukje lezen en dan kijken of ik het begrijp. Helaas voor jou heb ik toen niets op schrift gezet.
Het is een mooie maar grote zeilboot. Je kunt me altijd iets vragen als je er niet uitkomt.

Bedankt Herman,
Ik probeer er aan uit te kunnen met een franse en duitse versie van het bouwverlag.
Het is niet mijn eerste boot, maar wel de eerste zeilboot die ik ga bouwen.
Zijn er punten waarop ik moet letten tijdens de bouw?

Het is goed om de volgorde van de beschrijving te volgen en het dek pas vastlijmen als alles onderdeks goed en getest is. Vooral de lieren met de lijnen. Om de lijnen om de lier strak te houden kan je beter een veer nemen dan een elastiek. Het lijkt op een veer van een pen, maar dan korter en steviger. Bijvoorbeeld een veer van een veerpoot van een modelauto.

Met een ding ben ik nog niet uit.
Het plaatsen van een hulpmotor of niet. Ik ga de boot gebruiken om recratief te zeilen.
Graag de pro en contra's van de ervarten zeilers
Rudy

Rudy, ik heb de motor er ingebouwd.Dit is soms best handig als er geen wind is. Ik heb een klapschroef gemonteerd. Voordeel is dat de schroef bijna geen weerstand geeft bij het zeilen. Nadeel is de boot kan niet achteruit. Nog een nadeel en dat is de prijs van de klapschroef. Ik heb fotos gemaakt van de bouw en die wil ik best opsturen, maar dan heb ik je email adres nodig.

Zie je pb.
Als je in het zoekscherm "rubin" intyped en je bladerd door de hits, kom je een foto van mijn Rubin tegen. De genoemde website is allang niet meer in gebruik

Back