Rugtas om zwevers te vervoeren

Aangezien ik in Mei ga hellingen in Oostenrijk ben ik nu alvast aan het kijken hoe ik drie zwevers (span 1500 tot 3000 mm) en wat toebehoren ga vervoeren. Aangezien we aldaar deels met een gondel en daarna te voet de berg op gaan zal het een rugtas moeten worden waarbij ik mijn handen zo veel mogelijk rij kan houden tijdens het lopen/klimmen en voor eventuele extra spullen.

Nu heeft Staufenbiel wel mooie tassen, maar met een prijs van rond de €60,- exclusief verzendkosten wil ik eerst even nagaan of er mooie alternatieven zijn. Rugtassen die eerder een ander doel dienden zijn natuurlijk ook welkom.

Decathlon verkoopt hockey en duiktassen die mogelijk bruikbaar zijn. Alleen kan daar dan weer niet online worden gewinkeld!? :(

Iemand goeie en betaalbare tips?

Ik heb zelf de XL van Staufenbiel. Op zich wel een fijne tas van goede kwaliteit. Beide vleugelhelften worden van elkaar gescheiden door een stuk stof wat er tussen zit. Ook is er een apart vak voor een stabilo. Paar puntjes die wel beter hadden gekund. Het stuk wat aan de onderkant uit steekt is best lang zodat je bij stevig doorlopen tegen de tas aan schopt met je kuiten. Hoewel het een vrij forse tas is vind ik hem ook wel vol genoeg als ik m'n Tangent E-Kult (3,40 m) er in heb zitten.

Ok, duidelijk dat de meesten alhier zelf ook naar alternatieven hebben gezocht. En blijkbaar is bij een Staufenbiel tas een enkel vliegtuig wel zo'n beetje de limiet :).

Al mijn vleugels en rompen zijn straks sowieso voorzien van hoezen gemaakt van radiatorfolie van de Gamma. In principe is een diepe open rugtas dus voldoende denk ik om alles rechtop in te steken en zo veilig te vervoeren. Alleen is een vaste vleugel 193 cm lang en zal deze dus best hoog boven alles uitsteken :).

De snowboardtas van remke germs is denk ik wel een goede optie om verder naar te kijken. Je hebt rugtassen waarbij snowboards tot 166cm lengte inclusief bindingen etc. mee vervoerd kunnen worden. Hier kan ik en of kunnen wij wel wat mee als vliegers denk ik...

Ik heb de Tribord tas van Decathlon, in Frankrijk gekocht voor nog geen € 11,-.
Jammer dat hij in Nederland niet (op voorraad) leverbaar is.

Er kunnen met gemak 2 zwevers in plus zender en wat laadspullen.
full

De tas is niet zo hoog, ongeveer 75 cm, de rompen zijn 1.25 en 1.15 m en de AKRO vleugel is 1.8 m.
Voor grote spanwijdten dus minder geschikt.

Zie verder post Zoutelande
[post687]

De Staufenbiel tas wel eens in de handen gehad, zag er mooi uit.
Johan heeft er ervaring mee, dus kijk naar zijn bijdrage.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die Tas van Decathlon had ik inderdaad al gezien. Ik twijfelde zelf ook al een beetje aan de diepte van de tas en of dit met mijn vleugels ging lukken. Maar voor de prijs is het het proberen waard en lijkt het zo best aardig te werken. Alleen zijn er maar twee winkels in NL in Noord-Holland en Limburg en geen internetverkoop (los van de voorraad).

SRS, die duiktas lijkt me wat aan de smalle kant. Een snowboard / surfboars tas is denk ik breder, waardoor je er meer kisten in kwijt zult kunnen.

Ik heb zelf een vliegtuigtas, maar betwijfel of daar meer dan 1 kist in gaat, max 2. Ik zal binnenkort eens proberen wat ik erin kwijt kan. Zender en zo kunnen er in ieder geval niet bij.

Ik heb een tas staan die volgens mij heel geschikt zou zijn... de tas van mijn zeilvliegharnas. Ongeveer een kleine meter hoog, een halve meter breed, een rits langs beide lange zijkanten en één korte zijkant ( je kan 'm dus helemaal plat open leggen, en als je 'm sluit zonodig aan de bovenkant een stukje open laten) en schouderbanden om 'm als rugzak te dragen.
Ik doe 'm niet weg. Nergens op internet een foto van te vinden trouwens... maar mocht je nieuwsgierig zijn, kom 29 januari naar de Delta- en Parapentebeurs in Wageningen: Paraglidingbeurs.nl en dan kan je er een paar bekijken. Mocht je er een willen kopen zonder zeilvliegharnas erbij, dan denk ik dat importeur Bob Koenders van Flying Dutchman Leer deltavliegen, of te wel zeilvliegen, bij Deltavliegschool Flying Dutchman je ook wel een losse wil verkopen... maar ik heb geen idee wat hij ervoor zou vragen. (Als je een harnas koopt voor 1000 euro heeft niemand het over de prijs van de bijbehorende tas...)

Om je de waarheid te zeggen, als ik zelf plannen had om met een stuk of wat modelzwevers een alp te beklimmen, dan zou ik zelf een tas ontwerpen en naaien. Die zou dan lijken op een harnastas, maar misschien iets rechter van model, en met wat tussenschotten zodat de modellen elkaar niet in de weg zitten. Schuimplastic in die tussenschotten genaaid.

edit- onderstaand een parapentetas; mogelijk ook wel bruikbaar. De riempjes opzij kunnen praktisch zijn om de tas lichtjes strak te trekken.

Gradient-rucksack-465x700.jpg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we er met de gegeven ideeën wel uit gaan komen. Ik ga nu eerst opzoek naar een goedkope snowboard tas...

Maar dat zijn toch geen normale bedragen meer voor zoiets! Of ben ik nu raar?

Misschien, Je kan voor een 3 meter zwever kopen voor € 200,- maar ook een van € 2000,-.
Alle waar naar zijn geld, die zakken zijn erg complex en uitgebreid. Er zit heel veel werk in.
En wanneer je drie kwartier of meer moet klimmen om je vliegplek te bereiken wil je wel wat moois voor je dure modellen en je rug.

Als je wat simpelers en de beperkingen ervan kan en wil accepteren ben je voor veel minder klaar. Ik ben er zo een.

Rick

Misschien, Je kan voor een 3 meter zwever kopen voor € 200,- maar ook een van € 2000,-.
Alle waar naar zijn geld, die zakken zijn erg complex en uitgebreid. Er zit heel veel werk in.
En wanneer je drie kwartier of meer moet klimmen om je vliegplek te bereiken wil je wel wat moois voor je dure modellen en je rug.

Als je wat simpelers en de beperkingen ervan kan en wil accepteren ben je voor veel minder klaar. Ik ben er zo een.

Rick

Ik geef toe dat als je een model van €2000,- kunt veroorloven dat een dergelijke tas ook weer wat makkelijker binnen bereikt ligt. Wellicht ligt het meer aan wat ik op het moment aan mijn hobby kan en wil besteden ;). Dan ben ik denk ik ook van het slag wat met wat meer beperkingen genoegen neemt en zelf wat aanpassingen doet aan een tas die er niet direct voor is gemaakt, maar er wel voor door zou kunnen gaan :).

Rick, kom je nog eens bij de ZLC kijken? A.s. vrijdag de nieuwjaarsborrel ;)

Rick, kom je nog eens bij de ZLC kijken? A.s. vrijdag de nieuwjaarsborrel ;)

Ik ben vrijdag onderweg van Frankrijk terug naar huis. Ben dan te laat of te moe voor de borrel.
Morgen ga ik skiën op de Prorel, de berg bij Briancon waar ik afgelopen jaren (en dit jaar weer 14-16 Juli, is de planning) gevlogen heb.
Rick

Ik ben vrijdag onderweg van Frankrijk terug naar huis. Ben dan te laat of te moe voor de borrel.
Morgen ga ik skiën op de Prorel, de berg bij Briancon waar ik afgelopen jaren (en dit jaar weer 14-16 Juli, is de planning) gevlogen heb.
Rick

Ok, maar lekker op de ski's is ook niet verkeerd natuurlijk!

Back