Ruler 1941

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Ed_V, 24 dec 2020.

  1. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Amsterdam
    In de fameuze SAM speaks uitgave kwam ik de RULER tegen https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11407

    Vind het een mooie kist maar bij het doornemen van de tekening zag ik slots in de vleugel oren.
    Heeft iemand een idee waar deze voor zijn?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb geen idee of deze openingen in de vleugel op een model enig nut hebben. Per slot van rekening is het de bedoeling van het profiel van een vleugel om de luchtstromen aan de boven- en onderkant uit elkaar te houden. Ik kan me voorstellen dat ze in de vleugeltippen ongeveer hetzelfde effect hebben als positieve tipverdraaiing, wat je gebruikt om te zorgen dat de tippen later overtrekken dan het vleugelmidden. Wel weet ik dat zulke openingen in die tijd populair waren bij grote vliegtuigen, zoals bij de Douglas Dauntless duikbommenwerper. Maar bij dit toestel waren de openingen bedoeld om de kist stabiel te houden bij langzame snelheden, zoals het aanvliegen voor de landing op een vliegdekschip. Ook de Grumman Avenger had deze openingen. En het is bekend dat ontwerpers van modelvliegtuigen gevoelig zijn voor de nieuwste snufjes uit de grote luchtvaart!
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.541
    Locatie:
    Gouda
    Dat is ook mijn analyse.
    Mogelijk effectief, of het efficiƫnt is valt te betwijfelen, maar dat is voor veel modellen geen enkel issue.
     
  4. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah thanks voor de uitleg
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Slots is al een bijna 100 jaar bekende methode om de overtrek-snelheid te verlagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Leading-edge_slot
    Maar dat zijn slots helemaal vooraan het vleugelprofiel, en worden daarvoor nog steeds gebruikt, al dan niet uitklapbaar. De slots die op de tekening van Ed te zien zijn zitten veel verder naar achteren, en kunnen n.m.m. niet dezelfde werking hebben.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Nijmegen
    Die slots buigen de luchtstroom wel erg 'kort door de bocht'.....ze doen me denken aan 'jet flaps' in power kites en paragliders....
    Ik kan niet verder komen dan 'verkoop-praat', al helemaal omdat het bij deze stoffen vleugels niet over de hele spanwijdte wordt toegepast. Sommige cellen wel en andere niet.
    Dit:

    Dan werken de flaps van b.v. een Airbus beter en vooral voor extra lift (en mega veel weerstand als bonus).
     

Deel Deze Pagina