Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harald Hendriksen, 17 jan 2010.

  1. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Voortgang

    De laatste post is al weer enige maanden geleden en nu het weer kouder begint te worden is er gelukkig ook een beetje tijd om te knutselen. Sinds de laatste post is er heel wat gebeurd - ik heb een aanvang gemaakt met het gedetailleerde ontwerp van het grote dekhuis. Dit dekhuis werd gebruikt als ontvangstzaal/banketzaal en bovendien was hier de werkkamer van de Keizer ondergebracht.

    [​IMG]

    Vanaf het begin stond het eigenlijk wel voor me vast dat er een gedetailleerd interieur in dit dekhuis moest komen - door de grote ramen is er een goed zicht op het interieur en een lege gymzaal vind ik maar niks :)

    Gaandeweg werd me echter wel duidelijk dat een mooi interieur ook goed voorbereid moet worden en door de krommingen in alle richtingen (dekkromming en zeeg) is er geen rechte lijn en dus te meer reden de bouw van dit dekhuis goed voor te bereiden. Ik ben dus een paar weken geleden begonnen met tekenen en laat graag zien hoe het er nu uitziet. De buitenwanden van het dekhuis worden gemaakt van hout (in verschillende lagen en laagdiktes) maar voor het interieur wil ik overwegend kunststof en metaal gebruiken. Ik verwacht midden november met de fysieke bouw te kunnen beginnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    The master is back.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom terug , en ziet er heel mooi uit .

    grt timberwolf
     
  4. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @frankwin @TIMBERWOLF

    Dank jullie wel - vergeef me dat ik niet zo'n bouwer ben gedurende de zomermaanden en niet zo'n snelle bouwer tijdens de wintermaanden :)

    Ik realiseerde me na het versturen van de vorige post dat ik nog wat foto's schuldig ben van de schroeven - hierbij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De naven hebben helaas wat vertraging opgelopen maar we zijn begonnen met de bladen omdat hier de technische uitdaging lag. De bladen hebben een natuurgetrouw profiel en zien er real-life echt geweldig uit. Zodra de naven er zijn zal ik foto's plaatsen van het geheel.
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    hele mooie bladen , mooi hout .

    hoe groot zyn ze .

    grt timberwolf
     
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @TIMBERWOLF

    De bladen zijn 42.575 mm lang en in elke set van drie bladen (één rechtsdraaiend en één linksdraaiend) zijn de drie bladen exact gelijk aan elkaar. Ze worden met M1.6 bouten aan de naaf bevestigd.
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik ben bezig de bismarck aan het bouwen ,op dit moment ben ik myn andere pc aan het verbouwen.

    zie verslag boot , historiche schepen .
     
  8. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    [​IMG]

    Schroeven ,dat is een kunstwerk.
    Uit welk museum heb je die gehaald.:rolleyes:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  9. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Heel mooi weer.
     
  10. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste lezers,

    Het is alweer enige tijd geleden maar ondanks dat alweer twee jaar zijn voorbijgevlogen gaat de bouw aan mijn model van het Russische Keizerlijke Jacht Standart langzaam maar zeker verder. Ik ben in staat geweest om de meeste foto's van dit bouwverslag weer terug te plaatsen en hoop de komende tijd meer regelmatig updates te kunnen plaatsen. Probleem blijft dat ik door mijn werk niet altijd fysiek aan het model kan bouwen maar daar staat tegenover dat ik bijna elke avond verder kan gaan met het maken van gedetailleerde tekeningen als basis voor de bouw.

    Het spijt me te moeten lezen dat Ad Bakker niet meer onder ons is. Ik heb zijn enorme kennis en ervaring altijd als een enorme verrijking van dit forum beschouwd en ik zal zijn commentaren ook in dit bouwverslag missen.

    Als voorproefje een foto van wat waarschijnlijk de enige kapel/iconostasis aan boord van een modelschip is; ter vergelijking een foto van de originele iconostatis. Op het originele schip was de iconostasis mobiel en bij mooi weer werd de dienst buiten op het achterdek gehouden.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ben momenteel bezig met de modellen van de triple expansie stoom machines en hoop gauw foto's te kunnen plaatsen.
    Groeten,

    Harald

    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Top, hier een trouwe volger :). Hoe heb je dat gemaakt? 3D print?

    Freek
     
  12. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Harald,
    Geweldig dat je weer terug bent.
    Ik heb dit altijd met grote bewondering gevolgd, ondanks dat het niet mijn type schip is om te bouwen, maar ik heb hier wel wat ideetjes op kunnen nemen.
    Zelfs je zoektochten naar info brachten mij naar Russische sites, waar ik weer wat info voor mijn Bismarck kon vinden.
    Met andere woorden; welkom terug.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ook ik lees dan weer vrolijk mee bij de digitale reconstructie van het schip! Top!
    Gr Bas
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom terug harald , de 2 foto s zijn niet zichtbaar .
     
  15. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @freekt @Bouwer @H.B.Busking @TIMBERWOLF

    Dank jullie wel! Ik hoop de komende tijd weer regelmatig te kunnen posten.

    @TIMBERWOLF

    Ik weet niet waarom je de foto's niet kunt zien - ik heb gechecked vanaf verschillende computers en de foto's verschijnen zonder problemen.

    De triple expansie stoommachines schieten nu lekker op; hieronder twee foto's van de stuurboordmachine. De modellen zijn gebouwd uit verschillende materialen zoals mahonie hout, triplex, kunststof (inclusief 3D geprinte onderdelen) en messing.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Als meest belangrijke onderdelen ontbreken de leidingen nog; deze zijn klaar maar ik wil de flenzen graag gespoten hebben in hun juiste kleur voordat ik ze aanbreng. Vandaar dat er hier en daar nog wat los hangt maar het idee is wel duidelijk denk ik.

    De originele machinekamer van Standart was geschilderd in wit evenals de condensers en de machinefundamenten. Ik moet bij beide modellen nog wat meer kleur aanbrengen en misschien mag er wel een lichte vervuiling overheen ;)
    Groeten,

    Harald

    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
    Marc w en Ronald Vis vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    allemaal heel mooi gemaakt harald.
    alleen windows 7 IE 11 zie ik geen foto s, en met Firefox zie ik de foto s wel .

    heel vreemd
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Dat is een tijd geleden Harald.

    Het is zeker jammer dat Ad Bakker niet meer onder ons is. Een fijne man met veel kennis.

    Je hebt de draad weer opgepakt met de bouw zie ik, en hoe...
    Deze detaillering zie je niet eens of zelden in musea staan.

    Groeten Paul
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ehhhh.... uhhhh.... je bent een 'museum model' aan het bouwen hoor? Besef je dat? 'Hoogst in detail'
    Zeker in opdracht van het scheepvaartmuseum in St-Petersburg ;-) Haha! :worship:
     
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hallo , zeer onder de indruk van de details waaraan je werkt ! Deze ga ik zeker volgen ! Succes Freek
     
  20. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @P. Burghoorn

    Het is inderdaad al weer een paar jaar geleden Paul dat ik gepost heb! Hoewel niet zichtbaar voor jullie ben ik toch bijna elke dag wel een paar uur bezig met Standart - of ik ben op zoek naar meer informatie of bezig met tekenen of ik zit gewoon lekker te knutselen. Het schip is over de jaren een echte passie voor me geworden en gedreven door die passie gaat de bouw ook langzaam maar zeker verder. Ik hoop uiteindelijk een mooi kwaliteitsmodel te hebben gebouwd maar voor nu is de bouw voor mij vooral veel plezier en een mooie afleiding als ik op assignment ben.

    @H.B.Busking

    Dank je Bas - ik zal proberen de mate van detail te handhaven. Het Central Naval Museum in Sint Petersburg heeft overigens al een model van Standart - hieronder een foto uit een serie foto's die Ronald Vis (zie draadje over het pantserdekschip Aurora http://www.modelbouwforum.nl/threads/aurora-als-studieproject.248064/) vorige week aan me toestuurde (nogmaals vriendelijk bedankt Ronald!). Dit model is ook gebouwd in schaal 1:48 en vervaardigd in 1901 - het behoorde tot de privé-collectie van Tsaar Nicolaas II. Dat Central Naval Museum is overigens een hele dikke aanrader - geweldig imposant museum met een enorme collectie modellen.

    [​IMG]

    @smaragd

    Dank je Freek - jij ook veel succes met de herbouw van de Carina.


    Inmiddels schiet de bakboordmachine ook al op en al zeg ik het zelf ik denk dat de twee machientjes zich mogen laten zien, er moet nog heel wat gebeuren en vandaar dat hier en daar de boel nog wat los staat. De onderzijde van de krukassen en excentrieken blijft open - ze komen uiteindelijk te rusten op de schroefaskokers van het model. Ik vind dat detailwerk persoonlijk erg leuk om te doen en ik hoop dat ik de komende weken eens lekker door kan bouwen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ter vergelijking twee foto's van de originele bakboordmachine. Deze foto's dateren van 1895 en zijn genomen voordat ze in Standart werden ingebouwd en vandaar dat bijvoorbeeld de mahoniehouten bekleding langs de cilinderwanden en piping nog niet is aangebracht. Elke stoommachine had een vermogen van bijna 6,000 pk en samen gaven ze Standart een topsnelheid van bijna 22 knopen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Momenteel bezig met de gaten voor de verschillende pijpen - lekker klusje ......

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald

    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     

Deel Deze Pagina