Ryan STA van S.I.G.

Hoi,

SIG heeft jaren geleden een bouwdoos van een Ryan STA 1/5 op de markt gebracht. Nu ben ik in het bezit van zo'n kist en wil daar een schaalmodel van maken.
Mijn vraag is of iemand hier nog een orginele bouwtekening van heeft.
En misschien dat nog iemand weet waar het CG moet liggen en wat de instelhoeken van de vleugels en motor moet zijn.

Hoi Growlman,

Stuur Sig eens een mail met je vraag via deSig-Mfg website.

Ik heb hele goede ervaringen met Sig, en als ze de tekening nog e.v.t. hebben heb je hem zo in huis.

Gr. Teus

growlman

Als het niet lukt laat het even weten.

Heb nog een kit kompleet nieuw in de doos, zou eventueel een kopie voor je kunnen maken.

Is ook te koop voor de liefhebben.

Ton

Hallo Ton,

Dat is prachtig!!
Als ze bij SIG geen tekeningen meer hebben zou het geweldig zijn als die tekening van jou gecopieerd kan worden.
Natuurlijk draai ik dan op voor de kosten.

Ik hou je op de hoogte

Frits

Frits,

Prima, hoor het wel :pim: .

Heb je wel de handleiding, is zeker ook handig om erbij te hebben.

Heb ook nog driezijde aanzichten en een een fotoserie van de echte RYAN STA ook handig als je voor schaal wil gaan.

Ga je hier een bouwverslag maken :banana: , als dat zo is scan ik de foto's en zet ze hierbij :pim: .

Ton

Frits,

Pa heeft die Ryan STA van SIG ook nog in kit liggen, compleet. Ton heeft de copie al aangeboden anders wil ik dit ook wel voor je regelen, moet wel versturen vanuit België.

Ton van Munsteren zei:
Frits,

Heb ook nog driezijde aanzichten en een een fotoserie van de echte RYAN STA ook handig als je voor schaal wil gaan.

Ga je hier een bouwverslag maken :banana: , als dat zo is scan ik de foto's en zet ze hierbij :pim: .

Een bouwdraadje zou wel leuk zijn, ooit gaat die Ryan hier ook van't schap....
Ton, in die foto's heb ik ook wel interesse als je er toe komt ze in te scannen.

Frits, in elk geval, veel plezier met bouw en vluchten, is een prachtig toestel :thumbsup:

dirkske

Zal de foto's scannen en hier neerzetten.

Kunnen ook alledrie tegelijk starten met de bouw van de kit, goed voor de motivatie en nog gezellig ook.

Ton

ton en dirkske,

helemaal geweldig!!!
Ik ben wel van plan om er een schaalmodel van te maken, dus die foto's, graag.
Ton, die handleiding he ik ook niet, is dat veel werk om te scannen?
Zou die ook graag hebben.
Die Ryan die ik hier heb is al gebouwd, maar....erg slecht.
bekleding is er inmiddels af en ben nu begonnen met het strippen van de verf.(waar ben ik aan begonnen).
zal eens kijken of ik wat foto's van de ryan kan plaatsen.

frits

DSC_8994.jpg

Dit is hem zoals ik heb gekregen heb.

DSC_9011.jpg

Op de foto lijkt het heel wat, maar van dichtbij!!!

Een van de mooooiste toestellen ooit. :D

Is dat een trend bij de SIG modellen dat ze die zo zwaar maken? Pa heeft ook een Smith Miniplane van SIG, loodzwaar.... ik betwijfel of dit aan z'n bouwtechniek ligt.

De reden waarom ik nog niet aan die Ryan wil starten is:
1) bouwervaring
2) tijd
3) moet electro worden, nog niet genoeg ervaring om te weten waar/wat lichter kan. Daar kan een bouwdraadje wel behulpzaam bij zijn :wink:
4) bouwdoos is van m'n pa :( (valt natuurlijk wel te regelen, desnoods van plan bouwen)

MvG,
Dirk

Dirk,

Als je die kist met elektromotor wil vliegen, denk ik dat je al gauw een motor van 1200Watt moet hebben.
Dan wordt het een prijzige boel. Misschien toch maar brandstof?

Frits

Hallo,

Ik heb ook nog een kit liggen van de STA, maar helaas heb ik er geen handleiding bij. Ik heb reeds contact met SIg gehad maar aangezien deze kit niet meer gemaakt wordt is er ook geen handleiding meer voorradig.
Kan iemand mij helpen om deze handleiding te verkrijgen? Eventueel inscannen of zo?

Groetjes

growlman zei:
Dirk,

Misschien toch maar brandstof?

Geen vettigheid voor mij.

Motor en regelaar etc is geen probleem, daarbovenop verwacht ik dat de LiPo prijzen de eerst komende jaren nog wel wat zullen zakken. Ze Li technologie is aan't opkomen in de 'powertools' dat zal wel zijn weerslag krijgen hoop ik (Op z'n minst in de LiIon's).

Is ook nog niet voor direct om aan die Ryan te beginnen, eerst nog een Fiesler Storch van Svenson en zelfs dat is pas ten vroegste binnen twee jaar (verbouwingen huis).

Dirk,

Ik ben wel benieuwd in iedergeval.

Ton,
Inmiddels antwoord gehad van SIG, maar inderdaad geen tekeningen meer.
Zou jij voor mij de tekeningen en de handleiding kunnen kopieren? laat maar weten wat de kosten zijn dan regelen we dat verder wel.

En als ik er aan begin....dan komt daar wel een bouwdraadje van. Heb in de planning dat hij over een jaar vliegklaar moet zijn.

Frits

Frits,

Zal de handleiding scannen en een plaatje schieten van de tekeningen, heb je alvast een beginnetje.
Misschien heb je daar zelfs voldoende aan, de tek kopieren kan dan altijd nog.

Zal eerdaags ook de foto's van de echte scannen ook leuk om erbij te zetten.

Hier alvast linkjes en foto's

RYAN
Voorbeeldje
02TAM07.JPG

Nog een Ryan link
Voorbeeldje
Ryan%20ST-A%20N17368%20lfq.jpg

Wat dacht je ervan om de Ryan klaar te hebben voor de volgende schaalmeeting 2008.
Zou leuk zijn als daar twee (of meer) RYAN's staan en natuurlijk vliegen.

Ton

Als je nog bouwplannen zoekt google eens op dit bestand.
GPMA0165.pdf Bij de bouwhandleiding van greatplanes ryan ep zit in de pdf een bouwtekening.
Als je me een emailadres doorgeeft kan ik hetzelfde bouwplan in dwg formaat doorgeven.

TM

mestdaght zei:
Als je nog bouwplannen zoekt google eens op dit bestand.
GPMA0165.pdf Bij de bouwhandleiding van greatplanes ryan ep zit in de pdf een bouwtekening.
Als je me een emailadres doorgeeft kan ik hetzelfde bouwplan in dwg formaat doorgeven.

TM

Shhttt... da mag nie, koop beter de bouwdoos ze is nog beschikbaar. Is anders wel vriendelijk van GP om die vector tekeningetjes in de PDF te stoppen hé :wink:

Ton bedankt voor de foto's, da's smullen.

Back