S-39 zuurvrije soldeervloeimiddel

Discussie in 'Electronica' gestart door crazymichel, 29 aug 2009.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik gebruik eigenlijk alleen extra flux bij elektronica reparatie klusjes met smd componenten.

    Hier staat een waarschijnlijk iets betere uitleg waar wat voor dient.
    https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/flux
     
  2. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Hier hetzelfde. Het klinkt wellicht wat crú maar als solderen veel makkelijker gaat met flux, doe je waarschijnlijk iets fout. Meestal een verkeerde bout of verkeerde tin.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat is natuurlijk lang niet altijd waar. Flux is noodzakelijk om te kunnen solderen, ja noodzakelijk!
    Meestal is de flux die in het soldeertin zit ("harskern") ruim voldoende maar als je iets moet repareren of opnieuw laten vloeien dat zal je echt een goede flux moeten toevoegen. Ook als je aan wat oudere elektronica gaat solderen is flux onmisbaar. Dat is wat 45 jaar ervaring me wel geleerd heeft.
     
  4. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Tsja ik heb iets meer ervaring dan dat, en heb geleerd te solderen. Gebruik amper tot nooit losse flux. Bij het solderen van niet massieve kern draad kan losse flux makkelijk zijn, of inderdaad bij sterk geoxideerde oppervlaktes.

    Overigens stel ik nergens dat flux niet nodig is. Ik stel, net zoals jij, dat hardkern in 95% van de gevallen voldoende is.

    Zo'n fluxplen kan handig zijn voor moeilijke klusjes, of losse flux. Wat je ook doet, NOOIT S-39 gebruiken. Maar daar was iedereen het wel over eens geloof ik :)

    Over het algemeen is mijn 1e advies aan nagenoeg iemand die wil solderen: koop een soldeerstation. Dat kan er ook een van alieexpres zijn. De soldeerbouten die je in de bourmarkt koopt zijn vrij waardeloos.
     

Deel Deze Pagina