S3 lipo in een Spectrum dx7

Ls,

Langzamerhand beginnen de accus van mij Dx7 het te begeven, van mijn collega vliegers kreeg ik te horen om een s3 lipo accu in mijn zender te plaatsen, echter de handleiding geeft aan dit niet te doen.

Wie heeft hiermee ervaring ? kan ik iets doen om de spanning naar beneden te krijgen (11.1V naar 9.6V)..

Ls,

Langzamerhand beginnen de accus van mij Dx7 het te begeven, van mijn collega vliegers kreeg ik te horen om een s3 lipo accu in mijn zender te plaatsen, echter de handleiding geeft aan dit niet te doen.

Wie heeft hiermee ervaring ? kan ik iets doen om de spanning naar beneden te krijgen (11.1V naar 9.6V)..

Als je de bijgeleverde NiMh accu oplaadt, is deze ook tot meer dan 11volt geladen.

Ik gebruikte altijd zonder problemen een 3s lipo van Rhino van HK.
Op laden tot max 4.00v per cell.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 2620mAh 3S 11.1v Low-Discharge Transmitter Lipoly Pack

Ik gebruik ook een lipo in m'n spektrum Dx7, gaat prima en je hoeft minder vaak op te laden.

Spektrum raad het af maar dit is meer omdat laden via de laad aansluiting van de zender niet meer kan en bij vergissing een lipo brand in je zender kan veroorzaken.
Je kan om vergissing te voorkomen je zender openschroeven en de laad aansluiting omdraaien zodat de stekker er niet mee in past, zo kan je nooit per ongeluk je lader van je zender aansluiten.

De spanningsregelaar in de zender kan het hogere voltage wel aan, deze werkt tot 26 volt.
Hij wordt hooguit iets warmer omdat hij vanaf een hoger voltage naar beneden moet regelen maar mijn zender wordt niet merkbaar warmer of zo.

Dat klopt. Dat is dan ook "het" nadeel van een LiPo in een zender. Het laadsysteem is niet voor LiPo's bedoeld maar voor NiMH of NiCad. De LiPo moet je laden met een goede lader die geschikt is voor LiPo's en natuurlijk met een balancer. Laad de LiPo ook niet te snel, de zender LiPo's zijn daar echt niet voor gemaakt. Laden doe je het best met 0,5C tot maximaal 1C.
Probeer dus alsjeblieft die LiPo niet met de lader in de zender te laden. Dat zal met zekerheid tot problemen leiden. Een fikkie is zelfs niet ondenkbaar. :oops:

Ook LiFePo kan je beter buiten de zender laden en met de balans stekker ook aangesloten. Het klopt dat LiFePo acco's minder kritisch zijn dan LiPo maar dat betekend niet dat je dan zelf ook minder kritisch moet zijn.
Alle accu's moet je laden met een lader die geschikt is voor die accu en op de manier welke het beste en vooral het veiligste is.
Die "goeie ouwe" NiCad accu's kon je vrij veilig overladen en zelfs gedurende vrij lange tijd. Dat gebeurde dan ook veel maar toch ging dat ten koste van de levensduur van die accu's. En af en toe werd er wel eens al te makkelijk over gedacht en zijn er ook NiCad's geëxplodeerd. Geloof me dat geeft een flinke klap. Ja dat heb ik ook meegemaakt. :oops:
In die accu's zit een hoop energie, blijf daar voorzichtig mee!

Ik laad ze tot 3.3 volt per cel daar kun je behoorlijk onbalans in krijgen voordat er een cel onder gaat leiden. En ja zo af en toe gaat hij ook aan de balencer, en naar 2 jaar nog perfect in balans.
Ik laad deze gewoon met 300 mA tot 3.3 V per cel.

Bart.

Schade tijdens het laden ontstaat nagenoeg altijd door overladen. Als je zorgt dat de celspanning niet te hoog wordt overlaad je niet. Onbalans is dan van geen enkel belang en beïnvloed de levensduur van de accu niet nadelig.
Pas als er een cel vol is en je gaat door met laden zonder balancer om de andere cellen ook "vol" te krijgen kan het fout gaan. De cel(len) die al aan de maximale spanning zijn zullen overladen worden en zullen daar van te leiden hebben. Het "geluk" is dat LiFePo cellen enige overlading tolereren zonder in de fik te vliegen. Dat in tegenstelling tot LiPo's. Maar goed is het niet en het zal de levensduur van de accu zeker nadelig beïnvloeden.

> Onbalans is dan van geen enkel belang

Rare uit spraak, onbalence zorgt er voor dat 1 cel meer voltage heeft als de ander en dan. Als je ze laad tot max voltage per cell (ongebalenceerd). Gaat dus 1 cell over die voltage en de ander niet. Dus die uitspraak klopt niet

En daarom laad ik tot 3.3V deze cellen kunen tot 3.6V

Bart

Nog even voor de duidelijkheid je kunt gewoon li(fe)po programma gebruiken op je lader, als je de DX7 wilt laden, er zit geen laad circuit in.

Bart

Je moet mijn uitspraak niet uit z'n verband trekken Bart. Ik schrijf duidelijk:
..... Als je zorgt dat de celspanning niet te hoog wordt overlaad je niet. Onbalans is dan van geen enkel belang en beïnvloed de levensduur van de accu niet nadelig. ....
Jij doet precies wat ik schrijf, je laad de cellen niet tot de maximale spanning, dus niet 100% vol. Dan is onbalans niet van belang. De kans dat je dan een cel gaat overladen, omdat die eerder vol is (zijn) dan de andere cellen, is zeer klein. Als je af en toe ook laad met de balancer wordt de kans op problemen nog kleiner.

Ok, in die zender zit geen laadcircuit. Ik ken die zender niet van "dichtbij" en had begrepen dat er wel een lader ingebouwd was, vandaar. :oops:

Back