S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 22 jan 2006.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelopen en wat aangepast, het staat nu bij de Modelbouw FAQ.
     
  2. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Zeer interessante materie. Normaal ben ik niet van de lange verhalen, maar dit heb ik met plezier doorgenomen.
    Toch nog een vraagje: Hoe zie/merk je dat het tin verbrandt? En wat zijn daar de gevolgen van?
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het makkelijkste is dat te zien aan het feit dat het oppervlak van het gesmolten soldeer duidelijk dof wordt. Daarnaast vloeit het niet goed meer uit, het blijft "plakken".
    De gevolgen zijn simpel gezegd slechte soldeerverbindingen;
    De mechanische sterkte zal slecht zijn, de verbinding kan vrij makkelijk weer los raken.
    De elektrische verbinding zal ook niet best zijn, vooral bij hogere stromen zal er veel spanning over die verbinding verloren kunnen gaan. Dit kan weer tot gevolg hebben dat die verbinding erg warm wordt en in sommige gevallen zichzelf los soldeert. Ja echt ik heb dat gezien!

    Tijdens het solderen kan je een goede soldeerverbinding al herkennen. Het soldeer vloeit goed uit en je kan zien dat het aan het koper van het printspoor en van de draad hecht.
    Wanneer je loodhoudend soldeer gebruikt zal het tin mooi glimmend blijven als het afkoelt is. Is het oppervlak dof dan is of het tin niet goed gevloeid of je hebt de verbinding bewogen tijdens het stollen. Dat niet goed vloeien kan dus komen omdat het soldeer aan het verbranden was maar ook wanneer er niet voldoende vloeimiddel is gebruikt.
    Helaas gaat dit niet meer op voor moderne solderingen. Tegenwoordig wordt er in 90% van de gevallen gebruik gemaakt van loodvrij soldeer. Dit zal altijd een klein beetje dof oppervlak hebben. Je zou dus kunnen denken dat een soldering slecht is omdat hij dof wordt tijdens het stollen. Omgekeerd kan het ook gebeuren dat je denkt dat een soldering in orde is omdat je denkt dat er loodvrij soldeer is gebruikt. Helaas is dat niet het geval en is de verbinding dus wel slecht. Lastig, lastig je moet dus goed weten welk soldeer je gebruikt en heel goed opletten of het goed vloeit. Als het goed vloeit zal in 99,9% van de gevallen de verbinding goed zijn.

    Er is een draadje waarin een heleboel is besproken over het solderen van accucellen. De onderstaande foto is daar uit afkomstig. Je kan op de punt van deze soldeerbout het verbrande soldeer zien zitten.
    [​IMG].
    Het hele draadje vindt je HIER. Lees het eens door je kan er misschien wat aan hebben, er worden veel "fouten" die tijdens het solderen worden gemaakt in besproken.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie ook
    nl.wikipedia.org/wiki/Eutecticum
     
  5. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    OK, duidelijk, zeer duidelijk!

    Tijdens soldeertraining heb ik geleerd om eerst het oude tin volledig te verwijderen, omdat je niet weet wat voor legering is gebruikt. In de praktijk en zeker in de hobby doe ik dit nooit. Nu zie ik soms dat het soldeer begint te klonteren. Je zou dit dus als verbranden van tin kunnen zien, maar ik neem aan dat het mengen van zilver met loodhoudend soldeer ook vreemde neveneffecten kan hebben.

    Dus mijn aanvullende tip: voor het beste resultaat, eerst oude soldeer volledig verwijderen met litze of tinzuiger.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik durf het haast niet te zeggen hier :oops:, maar ik heb laatst een how-to van een site van een bekend modelbouwmerk uitgeprint omtrent het solderen van gold-steckers ( :confused: ) aan de kabel van een lipo.

    Advies: gebruik S39!

    Heb ik gedaan, en het ging (naar mijn mening) echt geweldig! :D

    Ik heb nog niet alles van dit draadje gelezen, maar nu gaat er binnenkort echt iets helemaal fout? :(

    (En ja, ik heb echt alles overhoop gehaald, en het bertreffende stuk NIET teruggevonden . . . :mad: )


    jan.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja dat gaat een keer fout. De S39 gaat icm met stroom de bedrading aanvreten. Dat zie je niet direct maar wellicht pas over een paar jaar. Het kan ook alleen eerder. Het aanvreten is zo erg dat de stekkers er gewoon afvallen. Denk niet dat als ze vast zitten het nog goed is, de weerstand kan enorm hoog worden zodat ze er bij gebruik wel afbranden....

    Simpel gezegd : Kabels afknippen (niet tegelijk!) en nieuwe stekkers eraan solderen zonder S39 uiteraard.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt het te moeilijk gezocht Jan, e.e.a. staat in de twee grote quotes in het openingsbericht en de eerste berichten daarna. Met wat uitleg/motivatie. In het openingsbericht staat ook een verwijzing naar connector soldeer video's.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen

    ???

    Het stuk heb ik op een site gevonden, uitgeprint (was in het Engels); volgens mij staat het niet in de eerste posts . . .

    Maar goed, kort en goed: F***!!! :mad:

    Ik kan dus de hele handel er af knippen en van voren af aan beginnen. :hammer:

    6 (zes) accu's. :mad:

    Kan ik de gebruikte stekkers nog gebruiken?

    Zo ja, welke behandeling moeten die ondergaan?

    (Ik kan nu beginnen met alles te lezen, maar als iemand weet in welke post precies staat hoe je de gebruikte stekkers weer gebruiksklaar maakt, cq. de orrecte wijze waarop je stekkers aan een accu cq. regelaar soldeert, dan hoor ik het graag.)

    Dank.


    jan.
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De stekkers met 3 cm kabel eraan afknippen en weg gooien .

    En er niet te lang mee wachten , dat zuur freet als eerste de min kabel .

    Mvg Johan
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De connectors zullen over het algemeen nog wel bruikbaar zijn. Ik weet niet welke connector je gebruikt maar bij de meeste die ik ken kan de S39 daar niet in trekken dus weinig of geen schade aanrichten. Om helemaal zeker te zijn kan je de connectors van de kabel afsolderen en ze goed uitspoelen in water met zeepsop (afwasmiddel) en ze er een nachtje over in laten liggen. De kans dat er dan nog S39 resten een probleem zullen vormen is zo goed als nul.

    Het probleem zit in de kabels! Die kabels bestaan uit een groot aantal hele dunne koperdraadjes die samen gevlochten zijn tot een dikke streng. Daaromheen wordt een mantel van isolerend plastic aangebracht waardoor kortsluiting niet mogelijk is. Al die dunnen draadjes echter zijn NIET geïsoleerd en maken allemaal contact met hun "buren". Dat is ook de bedoeling want we willen dat de kabels een zo laag mogelijke weerstand hebben.
    Wanneer je nu een stukje van het isolerende plastic verwijderd om de kabel aan een connector te solderen heb je een beetje vloeimiddel nodig. Er bestaan diverse vloeimiddelen maar voor de elektronica is er eigenlijk maar één soort, vloeimiddelen op basis van hars (ook wel Rosin genoemd).
    Voor meer info over solderen en vloeimiddelen lees DIT stukje eens door.

    Wanneer je S39 gebruikt gebeurt er iets wat we absoluut niet willen. Net als alle andere vloeibare vloeimiddelen zal de S39 door de Capillaire werking tussen de dunne koperdraadjes de kabel binnen trekken. Wanneer je gaat solderen wordt dit effect zelfs nog sterker. Aan de buitenkant kan je de S39 resten met zeepsop prima verwijderen maar wat de kabel in is getrokken krijg je er nooit van z'n leven meer uit.
    Het zoutzuur in de S39 gaat daar zijn vernietigend werk doen en vreet zich langzaam maar zeker door het koper heen. Steeds minder draadjes maken nog contact en de weerstand van de verbinding wordt groter. Er gaat dus meer en meer vermogen verloren en die connector kan op een bepaald moment zelfs warm gaan worden. Het ergste is dat de verbinding opeens af kan breken en dan kan er helemaal geen stroom meer lopen. Een vliegend model zal zeker weten naar beneden komen. Hoe groot de schade zal zijn valt niet te voorspellen maar het kan enorm zijn.
    Een auto of boot zal stil vallen. De schade die daardoor optreed kan zeer gering zijn. Okè, als je net op topsnelheid bent en je wilt remmen, wat dan plotseling niet meer kan, en je knalt met je auto tegen de stoeprand of met je boot tegen de schoeiing. :oops:

    Hoe je het ook bekijkt dat wil je niet meemaken. Dus je connectors met behulp van S39 aan je kabels solderen? :nooo: Never, jamais, nie, nunca, ποτέ, aldrig, mai, ei koskaan, nigdy, никогда, soha, riamh, byth, 決して of te wel NOOIT.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik heb hier oa. een paar Hacker TopFuel pakketten liggen, en heb daar net de stekkers afgeknipt (ja, een voor een :D).

    Hier zit echter geen kabel met koperdraadjes, maar met staal- ( :confused: )draadjes aan.

    Ik neem aan dat dat voor de strekking van dit draadje niet veel uitmaakt?


    jan.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het metaal wordt aangevreten, maakt weinig uit wat voor metaal.

    Btw, het is vaak ook koperdraad met een beschermend laagje.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat zijn geen staaldraadjes maar vertinde koperdraadjes. Test het maar met een magneet, die zal de kabel niet aantrekken.
    Staal wordt om diverse redenen niet gebruikt voor dit soort toepassingen. De belangrijkste redenen zijn de relatief hoge weerstand van staal, het is erg stug, lastiger te solderen en veel gevoeliger voor oxidatie (roesten).
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Soldering Guide for beginners post 1

    doet het niet (meer).

    Kom ik de volgende pagina's nog een alternatief tegen?

    (Het gaat me met name om het goed (perfect?) solderen van stekkers aan accu-kabels.)

    (Ondertussen blijf ik lezen! :yes: )


    jan.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Solderen is zo simpel:
    Vertin het draad goed. Dik draad ook met een dikke bout. Zorg dat alle vezels in het draad vertind zijn, niet 1 stuk. Vertin de bus van de stekker ook volledig van binnen (uitgaande van bus stekkers). Plaats dan het draad in de bus en verhit samen todat de tin smelt. Voeg daarna tin toe totdat de vezels net niet meer zichtbaar zijn. Het mag er niet uitlopen, dan is het veel te veel. Opvullen doe je zodat er genoeg hechting is tussen het draad en de bus, dit zorgt voor meer sterkte.

    Later afkoelen ZONDER te bewegen. Als het soldeer erg dof lijkt is het vaak niet sterk. Draden kan je het beste met een tang vasthouden, ze worden heet. De pluggen in een houten houder is de beste optie (plankje met gaten bv).
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat moet je eigenlijk niet zeggen. Ik zeg het ook regelmatig hoor maar als je ziet wat er door sommige mensen aangekloot wordt krijg ik toch tranen in de ogen. Voor jouw en mij en nog vele met ons is het zelfs moeilijk om zo'n vreselijk slechte soldeerverbinding te maken om als voorbeeld te kunnen laten zien.
    Het is soms niet te geloven wat je te zien krijgt als iemand heel trots zijn eerste soldeerwerkje laat zien, om het even wat het is. Mijn zus moest destijds een soort glas in lood paneeltje maken. Dat moest gesoldeerd worden en als je zag hoe slecht de leraar het voorgedaan had! :shock: Hoe moesten de leerlingen dat ooit goed doen?
    Toen ik op de MTS afdeling elektronica kwam waren er ook jongens die van de mavo of zo iets kwamen. Zij hadden nog totaal geen enkele technische handvaardigheden en wat zij voor soldeerwerk leverden grenst aan het ongelofelijke. Het vervelende is dat er bij zijn die het tot de dag van vandaag nog steeds niet kunnen! 8O

    Ik ben het helemaal met je eens dat solderen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Met wat gezond verstand, een klein beetje kennis en goede wil kan iedereen vrij snel leren om goede solderingen te maken. Helaas blijkt dit voor sommige mensen toch zeer moeilijk te zijn. :puppydogeyes:
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Klopt ernst. Je moet het gevoel ervoor krijgen, de techniek stelt niet veel voor. Ik soldeer ook al erg lang en veel, dan gaat het makkelijk op den duur. Kwestie van veel doen en wat oefenen.
     
  19. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja ik heb het bij Fokker op de bedrijfschool geleerd lang geleden.
    Stekkerblokken met wel 50 of meer draden dicht bij elkaar solderen was je een uur mee bezig.
    Als in het midden een soldering niet 100% was keurde de leraar het af en kon je alles er omheen los maken en opnieuw beginnen.
    Maar je leert het natuurlijk wel.;)
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Vliegtuigen en solderen? Daar wordt toch alles geknepen ivm trilling? :)
     

Deel Deze Pagina