S75?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Neel, 17 apr 2020.

  1. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
    Nu alle klusjes in huis gedaan zijn is het misschien eindelijk eens tijd voor voor dingen waar ik nooit aan toe ben gekomen.Ik heb er een dikke laag stof vanaf gehaald en ik denk dat het een S75 is. Zijn er hier toevallig mensen die deze boot herkennen? Zijn er nog meer mensen die deze boot bezitten? En weet toevallig iemand hoe ik hier zeilen voor kan laten maken? Of wil iemand van zijn zeil af?

    Kortom, Alle info is welkom :)

    Bij voorbaat dank!
    Patrick

    IMG_2942.jpg
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
  3. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Meet lengte en breedte eens op en zet de romp met kiel eens op de weegschaal.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Als je S75 modelzeilboot Googled, zie je een paar linkjes naar het MBF.
    Niet al te veel info ben ik bang
    Ca 15 jaar geleden waren er nog wedstrijden af en toe
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Als je maten (lengte, diepgang) en een gewicht hebt, komen we een end. op alleen het plaatje is het lastig, maar het zou zo een klassieke marblehead kunnen zijn.
    wel een leuk project! succes er mee.
    Hay
     
  7. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    De H 49 komt bij mij niet in het archief voor
     
  8. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
    Heren,

    Fijn dat jullie meedenken!Het IOM bootje is vergeven aan iemand, en ik vrees dat dat het andere draadje een dood spoor is.
    Ik heb geprobeerd wat mensen te mailen maar daar komt tot nu toe geen reactie op.
    Maar we geven natuurlijk niet op dus heb ik de maten even opgenomen:

    • Lengte boot van kop tot staart is 119cm
    • Lengte tot randje achterdek is 115cm
    • Het meest brede stuk van de boot is 25,5cm
    • De diepgang is een beetje een gok maar denk zo ongeveer 45cm
    • Dit alles weeg 3500gram.
    Verder zitten er twee gaatjes in voor een roerkoker maar denk dat dat niet origineels is.
    Er zit namelijk in het midden een dicht gesmeerd gaatje dus denk dat dat de plek was van het originele roer.
    Ik heb het genoegen gehad om een keer mee te mogen zeilen met de ABN AMRO1 en moet zeggen dat de boot daar ook wel op lijkt.
    Misschien daarom ook wel die twee roeren aan de achterkant?
    Ik hoop dat iemand de boot herkent of iemand me meer van vertellen hoe ik hier zeilen op kan krijgen die een beetje passen bij de maat.
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt: 20 apr 2020
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, geen Marblehead, te kort. IOM overigens ook niet, nu weer te lang.

    en ABNAMRO 1 (of 2) ook niet.

    Wel leuk dat je een keer daar mee hebt mogen varen (ik ben jaloers!)
     
  11. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
    Ik ga morgen wat foto's maken!
    allradiosailboats zie ik geen modellen die er op lijken :-(
     
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Op het internet circuleert er een vaag verhaal als zou dit bootje pakweg 15 jaar geleden ontworpen zijn door een groepje studenten die daarbij geïnspireerd zouden zijn geweest door de ocean racers uit die tijd in een poging een nieuwe klasse te introduceren..
    Ard
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard
    Het verhaal klopt.
     
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ard ik heb met een aantal projecten mee gedaan van de Th Delft studenten
    Ik kwam veel over de vloer bij een zeilmaker uit Middelharnis Kees v Vliet en die vertelde mij dat er bij Th Delft studenten waren die belangstelling hadden van ontwerpen van zeilboten met tuigage en dat er een lezing gehouden zal worden en dat ik wel een uitnodiging kon krijgen
    Er was ook een bekende jacht ontwerper die de kiel had ontworpen van de Amerika cup en dat jacht had gewonnen in die tijd dat was de voorloper van de vleugelkiel in die tijd
    Je weet hoe het gaat je krijgt een plakker op je borst met naam en wat je beroep is ik had er op staan wedstrijd model zeiler Ne.Mo.Zo daar kwamen toen 2 studenten op mij af met een lijst met vragen die uit gewerkt zijn
    en daar is toen een ontwerp wedstrijd uitgekomen een zeilbootje wat een bepaalde afmeting mocht hebben en er wedstrijden mee gedaan zijn in een proef bak met wind machines
    en ik denk dat dit nog steeds wordt gedaan want Eindhoven deed daar ook aan mee
    Het 2 project was volgens mij de S 75 deze jongens kwamen mij op een wedstrijd in Zoetermeer tegen en daar heb ik ook mee gesproken over een ontwerpen van een radio project maar die dachten als ik een groot jacht verkleint moet goed gaan maar dat is bij een wedstrijd romp niet het geval bij de RG 65 /1 m /en M klasse niet de verhoudingen kloppen gewoon niet
    Ze hebben toen een aantal tekeningen gemaakt en zijn toen gaan bouwen verder heb ik niets meer gehoord van ze het was een studie project van een jaar
    Het leuke is dat je niet maar even een romp kan bouwen en die gaat hard ik zit wel eens in Delft Ship te spelen noem ik dat maar maar de mannen die een goed ontwerp neer kunnen zetten zijn er maar weinig in de I om klasse is er een een groot jacht ontwerp kantoor in Italie
    In Duitsland was het Janus Walicke die met behulp van een persoon een ontwerp had gemaakt dat was de topper hij won behoorlijk veel wedstrijden in Duitsland was denk ik in die tijd 75 % van de zeilers die zo'n boot hadden met alles er op en aan dan heb je behoorlijk veel kans dat zo'n type boot won
    In die zelfde tijd was de Anja van Lupart ook een winnaar maar deze man zat ook in het ontwikkelen van vliegtuigen en deze maakte wel ieder jaar een ander ontwerp
    Bantock heeft ook zo'n achtergrond
    Er zijn nog een aantal ontwerpers in de M klasse en de ervaring van mij is altijd nog steeds je kan de beste spullen hebben maar de man achter de knoppen moet het ook doen
    Daarom heb ik altijd belangstelling voor bootjes die de mensen zelf ontwerpen kijk naar de RG 65 klasse en de M klasse dat zijn de klasse waar veel mogelijk heden in zitten
    Het zou leuk zijn als er een student is die zegt ik wil wel eens een ontwerp maken van een van deze klasse
    Maar houd in de gaten je kan maar een bepaalde snelheid uit een lengte waterlijn halen
    Joost heeft ook een ontwerp gemaakt een paar jaar geleden die kan misschien ook wel zijn gedachten er over laten gaan en Wim heeft ook een groot aantal jaren ervaring zo zijn er nog veel meer mensen die dat hebben
     
    wim bakker en Bert V vinden dit leuk.
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bedankt voor deze memoires Ton...
     
  16. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
    Dus eigelijk heb ik een heel uniek bootje? :)
     
  17. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja ik denk dat je een mooi studie project heeft van de TH Delft
     
  18. Neel

    Neel

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    7
    Uit de diepe spelonken van het internet.....
    Het is dus een S-75
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beetje groot zeiloppervlak, 60 dm2, voor een bootje van pakweg 4 kg....lijkt me.
    Zal het misschien redelijk doen onder het briesje van een een paar ventilatoren in een overdekt bassin maar in bf3-4 op open water wordt het een waterballet...
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, daar moet ik natuurlijk op reageren......
    1
    Die bekende jachtontwerper was van Piet van Oossanen (werkte toen bij het MARIN), athans hij claimde de speciale kiel met vleugels (wings) , maar Sloof van het NLR was eigenlijk de aangever om het zo maar te noemen. Hij heeft er over gepubliceerd. Van Oossanen leidt tegenwoordig een ontwerp bureau, waar veel informatie te vinden is!
    2
    En inderdaad, Joost (van Santen) (ik dus) ontwerpt ook, zie een ander draadje op dit forum en oude Modelboats (engels tijdschrift). Recentelijk heb ik Chris Vaes geholpen de Freak Wave Marblehead te realiseren.
    3
    Een student verleiden om een nieuwe boot (marblehead ?) te ontwerpen, ja graag. Maar tegenwoordig gebruik je daar een CFD (Computational Fluid Dynamics) programma bij. Dat moet hij dus wel beheersen, is geen sinecure, mede omdat de boot zo klein is. Een vroegere collega van mij is er mee bezig geweest voor mij, was best wel lastig.
    Het lastige is ook dat het ontwerp in een scala van windsnelheden goed moet scoren. Optimaliseren voor bv licht weer is niet voldoende.
    Overigen denk ik dat over 10 jaar de Marblehead er anders uit zullen zien.

    freesurface2.png
     

Deel Deze Pagina