SAB Goblin 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Sven75, 30 dec 2014.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oude lagers demonteren doe ik met een dopje uit een kleine dopsleutelset. Die zet ik op de buitenring van de lager en dan een klein tikje met de hamer is al voldoende.

    Mits de lager natuurlijk niet muurvast is gezet met secondelijm ofzo.

    Erin zetten zal persen worden, maar daar moet ik nog even een manier voor vinden zonder het lager en de alu behuizing daarbij te beschadigen.
    Denk dat je iets moet nemen ( bijv. een plankje o.i.d. ) wat groter is dan het lager en het daarmee aan moet duwen in de behuizing.

    Maar misschien plopt het er ook wel zo in als je 't met de hand probeert.. nog niet getest.
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Op zich is er niks mis met je methode, maar wat nog minder kracht op een lager geeft is het in de vriezer leggen van je lager, en het lagerblok in de oven doen. Vaak valt het lager precies op zn plaats, en zodra alles weer kamertemperatuur is zit het goed vast.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Die "temperatuur methode" van Laurens is idd de simpelste
    en de meest effectieve, en je maakt niks kapot !
     
  4. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Lager zou ik niet in de vriezer leggen, krijg je condens op en in je lager. Water en lagers = roest. Lagerblok in de oven zou voldoende moeten zijn, oh ja, lagers houden ook niet van temperaturen boven 125°C.
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    interessante theorie-en :)

    vandaag kwamen ook lagers binnen die ik voor de kop had besteld ... maar ik heb met m'n stomme kop niet opgelet en lagers besteld voor de tail.
    Gewoon 't verkeerde plaatje voor m'n neus gehad van de manual ... lekker handig.

    Ondertussen wacht ik ook nog op de loc-tite ... dus tot die tijd ligt 't projectje helaas een beetje stil :(
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat condens, daar zou ik mij typisch helemaal niet druk over maken...
    Dat is maar zo ontzettend weinig water....
    Daarnaast, het lager is voorzien van vet. De kogels en banen zijn bedekt met een laagje vet, en het water condenseert op het vet.
    Water en vet mengen niet, dus even een uurtje wachten tot het water weer weg is, voor je het lager belast, en er is echt totaal niks aan de hand...

    Als het nu een lager van een kilo steenkoud staal was wat nog eens een uur nodig heeft om op te warmen, dan heb je behoorlijke condensvorming, maar een lager van 5 gram koud staal, wat binnen 5 minuten op omgevingstemperatuur is, die condensatie is echt verwaarloosbaar....

    Groet, Bert
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Okey,

    dus lager in de vriezer,
    alu frame in de oven
    beetje groene loctite 648 aan de rand van 't frame
    en dan 't lager erin leggen en even wachten en restanten loctite schoonvegen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup...

    En als je de boel dan onmiddelijk op de verwarming (CV-radiator) legt, is de lucht boven die radiator stijgt dusdanig droog, dat er nul kans op condensatie is...

    Maar nodig is dat niet.

    Ik zou alleen wel direct die restanten Loktite wegvegen, niet na even wachten... Voor je het weet kruipt het ergens waar je het niet hebben wilt (in het lager)

    Groet, Bert
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Nee dat snap ik, dat wegvegen.

    Is het vereist dat lijmen? .. het word in de manual namelijk wel duidelijk aangegeven.
    Maar een goed lager moet toch zodanig soepel kunnen draaien dat het lager niet dol rond draait in het frame?
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou de loctite er pas in laten lopen nadat het lager er in zit. Zo heb je ruim de tijd om te kijken of het lager goed zit. Om het te doseren doe ik de loctite op een tandenstoker.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    okej, dus 't word wel aangeraden om het zeker te doen.
     
  12. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    De buitenring van het lager moet klem zitten, de binnenring moet demontabel passen op de as. Vaak wordt dit vastzitten met een lichte perspassing uitgevoerd. Past de buitenring zonder klemmen, dan gebruik je iets lijm. Bij waterdunne loctite kun je het aanbrengen met het lager al gemonteerd. Bij dikke lijm breng je iets lijm aan op de buitenring voor montage. Na verlijmen breng je de as aan. Dan kan die bij het drogen de lagers netjes uitlijnen.
     
  13. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Bij een perspassing moet je het lager inpersen door druk uit te oefenen op de buitenring.
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    hm .. ik zal vanavond eens kijken of het persen of plakken is :)

    Zo ja, dan kan ik van 't weekend door met bouwen van de goblin.
    Zo niet... dan kan ik mijn loctite leverancier de schuld geven dat ik niet verder kan ... 2-3 werkdagen levertijd ... jaja, inmiddels dag 7 en nog niets gezien.
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik kan de lagers gewoon met wat druk van m'n duim in het frame duwen.
    Dus dat word wel een drupje loctite.

    Ze slippen niet rond in t frame, maar dit ging best makkelijk zo

    Morgen maar eens kijken of de lokale ijzerboer het ook heeft liggen in de winkel, die bestelling kon namelijk wel eens lang gaan duren.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2015
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Waar die regenachtige dagen al wel niet goed voor zijn.
    En met dank aan clublid Henk toch nog de loctite even in huis om te kunnen bouwen.

    Het begint weer op een machine te lijken.

    Transmissiehuis weer helemaal gebouwd en in het frame geplaatst.

    bouwt toch wel erg lekker zo'n goblin :)



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    En ondertussen ook begonnen met het leggen en wegwerken van de bekabeling.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2015
  17. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Goed bezig Sven:yes: Nog even en je hebt weer een mooie glimmende heli vliegklaar staan:)

    mvg. Freddie
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    zeker freddie, het word straks alleen even wachten op lagers voor in de kop, en moet nog nieuwe main blades zoeken. Zit te kijken naar de Rail 516's.

    Maar opzich zou ik zonder kop al wel de esc / vstabi govenor kunnen inregelen.
    Daar moet ik me toch nog even in verdiepen, dat is nog een abracadabra verhaal voor me ;)
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ziet er weer gelikt uit Sven! Toch maar weer voor sleeving gekozen zie ik.
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Oke nu stop ik echt voor vandaag, anders heb ik morgen niets meer te doen ;)

    De staart zit er inmiddels ook weer op, en de ontvanger is ook alvast geplaatst onderin het frame en met een s-bus kabel naar boven geleid om straks de vbar aan te sluiten.

    Toch verwonder ik me nog steeds over 't feit dat de staart eigenlijk gewoon achterin het frame schuift en met 2 nylon bouten en een klemplaatje op de plek word gehouden.. weird.

    het enige wat nu nog moet gebeuren is:

    - wachten op lagers voor de kop, dan kan die weer in elkaar en kan ie erop.
    - de vbar aansluiten en monteren
    - het programmeren van de YGE en de vbar
    - het correct monteren van de EC5 connectoren die nog onderweg zijn.

    De tailboom is helaas niet de mooiste meer, maar structureel nog wel prima in orde. Dus die vervang ik wel een keer als ik me verveel ;)

    @floris, thnx.. ja vond dat wel fraai bij de heli. En gezien het toch prut vliegweer is. Het is ook een klusje van niks.
    Op de warp heb ik het niet gedaan.


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina