SAB Goblin 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Sven75, 30 dec 2014.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Okey, genoeg voor vanavond .. ik ben de draad kwijt geraakt met de vBar.

    Issue to solve:

    1. Alle linkjes op lengte volgens de manual en servo hevels haaks, resulteert tot -8 graden pitch op midstick.

    2. ik kan de linkjes een stuk verlengen tot max, en dan kom ik op -3 graden op midstick.

    3. vervolgens kan ik in de trim van de vbar het middenpunt omhoog schuiven, dan heb ik midstick 0 graden maar staan mijn servo hevels iets schuin naar boven, maar dat is geen ramp.

    4. de collective pitch waarde kan ik vergroten en verlagen met de slider.

    5. de cyclic pitch zet ik met de slider op 8 graden, ga ik uit de setup... heb ik eens weer een cyclic pitch van 14 graden en enorme servo uitslagen daarin.


    Ergens gaat het mis, maar waar ... wat is wijsheid om te doen.
    Morgen maar verder naar kijken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2015
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    goed nieuws, de resterende lagers zijn binnen.

    dus als de vbar vanavond nog een beetje mee zit, heb ik morgen een maiden :)
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Eindelijk ...

    gut gut .. het was een zware bevalling, maargoed er staat wat.

    Lagers in de kop zijn nu alle nieuw.
    En me toch door de vbar heen geworsteld, al vind ik het nog steeds waarom ik zulke grote cyclic uitslagen heb terwijl ik 8 graden heb ingesteld.
    Die theorie begrijp ik nog niet helemaal.

    En mijn yge was ineens z'n endpoints kwijt. Dus even opnieuw gov store en eindpoints aangeleerd aan de yge.

    Dus morgen maiden ... denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.135
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je antirotatie armpjes hoeven geen 90 graden te zijn, hier hoef je zelfs helemaal niet naar te kijken met de setup!

    Over je cyclic: Tijdens het afstellen stel je de max in die je Vbar tijdens het vliegen mag gebruiken, om een maximale rollrate/fliprate te bereiken. Op de grond zonder opgetoerd te hebben, gaat hij deze rate natuurlijk nooit halen. Hij wil dit wil aansturen, daarom kom je op een veel grotere uitslag.
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dankje laurens,

    ik had het trouwens ook niet over de antirotatie armpjes, maar gewoon over de servo horns.

    Afijn, die linkjes van de servo naar de swash iets langer gemaakt, en kwam ik met weinig correctie in de vbar mooi uit op 0, en mijn servo hevels recht.
    Daar wilde ik dus naar toe.

    en de rest ingesteld zoals standaard 12 pos/neg en 8 gr. cyclic.

    we gaan 't zien vandaag, :)
     
  6. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben benieuwd! Tot zo bij de koffie.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    [​IMG]

    Yeah, t vliegt. Wauw wat een beest
    Nog wel ff paar vluchten fine tunen.
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Krabbendijke
  9. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    843
    Locatie:
    't Harde
    Gefeliciteerd Sven :thumbsup:, nu kun je gaan genieten van deze pracht machine.
    Nu maar hopen dat het gauw voorjaar mag worden met beter weer.

    mvg. Freddie
     
  10. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Oirschot
    Gefeliciteerd Sven! En nu genieten en heel houden die handel!
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dankje mannen,

    er zijn nog wel een paar dingen die ik moet uitpluizen.
    mijn vliegstijl in de vbar staat op vivid.

    1. van mij mag de pitch rond midstick wel iets directer. momenteel zit ik op 12 graden pos. en neg.

    2. de pitch precomp is niet helemaal lekker, staart slaat een tikje bij pitch pumps. Dus wellicht de vbar upgraden naar pro en zo wat met de precomp kunnen doen?
    De gyro gain van de tail al wel verhoogd, maar krijg 't er nog niet helemaal uit.

    3. misschien dat ik de govenor er even afhaal, ik trek de 5200mah paketten helemaal leeg met 4 minuten vliegen, dus die governor vraagt vrij veel. en de accu's zijn niet nieuw.

    4. en ergens heb ik een resonantie als ik op 80% thottle zit. Kan zijn dat 't door de staartbuis of canopy komt. In lagere toeren nergens last van, en er loopt ook nergens wat aan.


    verder is 't een waanzinnig snelle machine waar ik nog wat feeling mee moet krijgen.
    natuurlijk word je nog gevoelsmatig erg tegengehouden omdat je er zuinig op bent.
    maar ik denk dat dat wel komt na een x aantal vluchten.

    tot die tijd is de warp mijn gooi en smijt machientje haha.
    die vliegt ook geweldig goed.
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    En de clubleden henk en gerard hebben prachtige plaatjes gemaakt vandaag.

    Filmpje, niet bijzonder .. even aanvoelen tijdens de eerste hoover.

    [media=youtube]rHb5FXyYj2E[/media]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd Sven, mooie foto's

    Groet
    Uwe
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Zo vanavond nog snel even wat instellingen kunnen checken.

    Motor timing en pwm freqentie stonden wel oke. Op 18 graden en 8khz.
    Dit lees ik overal een beetje over deze motor en regelaar.

    Toch de gov. store nog een keer opnieuw ingeregeld, en dit keer laten optoeren met bladen ipv zonder bladen op 100% throttle en 0 graden pitch.

    Tevens de pitch van 12 naar 13 graden zet.

    Morgen maar weer eens wat vluchtjes doen op de club.

    Helaas ben ik er wel achter gekomen dat mijn lipo's niet zo tof meer zijn. De eind balance duurt enorm lang, en er zit wel ietwat verschil in de cellen.
    Dus dat is minder fraai :(

    Daarnaast heb ik een keus gemaakt om voor een Robbe twin peak 1000w. lader te gaan.
    Moet nog even op zich laten wachten, maar de keus is alvast gemaakt.
     
  15. Helifreak

    Helifreak

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Groningen
    Mooi man gefeliciteerd ;)
     
  16. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    sven
    het lijkt op elke foto wel of de motor al draait
    Ligt dit aan mij??
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tuurlijk vliegt dat ding al ;) ...

    nou ja al ... het had wat voeten in de aarde, maar de aanhouder wint.

    hij is nu al 2 keer mee geweest naar de vliegclub, en krijg steeds meer vertrouwen in de machine, dus dat begint lekker te vliegen. :)

    zat nog even met de govenor te pukkelen, maar dat word een nieuw hoofdstuk als ik nieuwe lipos' heb. De lipo's die erbij zitten zijn niet bepaald nieuw meer en hebben er toch wat moeite mee om het gevraagde vermogen aan de YGE gov. te geven.

    tot die tijd met vlakke curve uit de zender vliegen, en dat gaat ook nog wel prima.

    en ik zat nog wat te klooien met die linkjes van de swash, maar soms moet je gewoon de manual aan de kant gooien en werken vanuit je eigen kennis, en dan komt het ook goed :)
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Lekker weekendje gevlogen met de goblin.

    Gister op de vliegclub, en vandaag bij de mannen in Apeldoorn langs geweest.
    Helaas vandaag wel een canopy bevestiging schroef verloren in vlucht.... waardeloos systeem.

    Dus maar een SHS canopy sluiting besteld.
    Daarnaast had ik ook nog wat foam en edge protection gekocht.

    Als alles binnen is kan ik de canopy ook weer fraai maken en voorzien van foam tegen rare vibraties.

    En tevens mijn keus gemaakt in lipo's voor de toekomst.
    Pulse lipo's. 4500 mah 45c.

    Maar eerst de lader vernieuwen ;)

    [​IMG]
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Oirschot
    Pff, gewoon twee dagen kunnen vliegen. Ik heb hier al twee dagen afkick verschijnselen omdat de vrouw des huizes moest werken dit weekend ;-)

    Je hebt er zo al aardig wat aan moeten sleutelen Sven, maar het is wel een pracht machine!

    Heb je de verkoper inmiddels al eens gewezen op alle gebreken?
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik vlieg eigenlijk al weer te veel de laatste tijd ... al vind ik het ook leuk om op de club anderen te helpen, en kom ik zelf niet zoveel aan vliegen toe.

    nou ja het is goed, de machine is nu in orde.
    Misschien dat ik nog een tang ga bestellen om de servo kabels in te korten.

    denk dat ik niet snel 2e hands nog wat koop. Alleen van een klein handje vol mensen die ik wel zou vertrouwen om de heli van over te nemen. Maar zo zie je maar dat je er ook een hoop werk aan kunt overhouden.
     

Deel Deze Pagina