SAB GOBLIN .. bouwdraadje , verslagje , foto's ..

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door STRATUS, 4 mei 2012.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je n 160 te heet krijgt dan gaat er echt iets fout hoor....OA Bas de groot vliegt ermee op n Logo 700, die is nog zwaarder(en we gaan er ook even vanuit dat ie iets harder vliegt...) en die vliegt ook zonder element..;)
     
  2. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Anko ,

    Waar zou het dan fout kunnen gaan ?
    Het gaat enkel ( fout ) als de buitentemp oploopt richting 28-30 ° , alles onder deze temperaturen is geen enkel probleem .
    Ik heb geprobeerd de timing iets lager te zetten , maar dat vliegt niet zo prettig , deze timing staat nu op 18 ° en dat is prima zo .
    Voor de rest is alles standaard uit de doos ...
    Dus ik zou het eens graag lezen als er iemand weet waar het dan nog zo al fout kan gaan ..

    Zenderprog. Throttle curve :
    IDLE UP 1 = Flatline van 93 % ( deze gebruik ik het meeste )
    IDLE UP 2 = Flatline van 96 %

    Tandwiel motor 22 T .

    Dit zijn de settings die ik geprogrammeerd heb in de YGE 160:

    18 grad Timing fest
    8 Khz Taktfrequenz
    Startup Speed z.B. Heli middle auswählen und mit Enter bestätigen.
    Gov. off wählen und 3 x mit Enter bestätigen.
    Startup Speed z.B. Plane middle wählen und mit Enter bestätigen.
    Zur Kontroller erfolgt hier ein anderer Bestätigungston

    Grtz
    Ron
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik ben het op zich wel met anko eens. Een 160A yge oververhitten met sportvliegen hoort niet te kunnen.

    Wat heb je als max toerental in de vbar ingesteld want daarop is die 93% gebaseerd.
    En hoeveel kv is je motor?

    met 520kv is je target performance 2200 toeren. Als je vervolgens veel lager vliegt dan zal je yge gaan opwarmen omdat je de verkeerde vertanding hebt.

    En als je juist wel degelijk 2200~2300 toeren vliegt kun je je gaan afvragen of dat wel zinnig is met een 700size heli.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2012
  4. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ron, ik zie wel dat je veel teveel koelpasta gebruikt hoor. Dit kan zelfs een negatief effect geven voor de temperatuur. Hoe meer pasta, des te slechter het koelresultaat!

    Is een algemene misvatting van velen dat de koelpasta eigenlijk actief helpt de temperatuur te verlagen. Is in mijn ogen een verkeerde naam, ze noemen het beter contactpasta.

    De pasta dient op zich voor niet veel meer dan de oneffenheden op te vullen van de mosfets. Voor een optimaal resultaat kan je zelfs beter met een heel fijne korrel schuurpapier heel rustig alles mooi glad maken, dan ga je in de lokale computerwinkel een klein spuitje met 'artic silver' koelpasta halen, en dan strijk je die met een mesje HEEL FIJN en zo weinig mogelijk over de mosfets.

    Vervolgens in 1 mooie rechte beweging de heatsink erop gaan plaatsen. Probeer hem zo min mogelijk erover te laten glijden bij de plaatsing. Het feit dat je pasta eruit loopt langs de zijkanten van de chips is echt een teken dat er veel teveel op is. Wel goed dat je eerst de chips ontvet maar de tip van het schuurpapiertje kan makkelijk enkele graden schelen, evenals het goed toepassen van het aanbrengen van de pasta. (Wou je dit toch ff meegeven, kan een goede tip zijn voor de toekomst of indien je het wil opnieuw doen)
     
  5. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    @ Danny ,

    Als MAX toerental heb ik 2300 ingesteld in het menu van de GOVII in de V BAR .

    IDLE UP 1 = 93 % Flatline Throttle = 1950 tr/min in vlucht .
    IDLE UP 2 = 96 % Flatline Throttle = 2090 tr/min in vlucht .

    Misschien zit hier de bal mis te schieten .. ? maar wat indien het zo is ? en wat moet ik dan het beste veranderen ... ??

    @ JacobsT

    Mooi , bedankt voor de uitleg ivm deze materie ... ik zal dan de ARTIC silver eens gaan aankopen en de andere witte pasta verwijderen .
    Nu ik moet zeggen , ik ben net terug van een 2 tal vluchtjes , ik heb de IDLE UP II gevlogen , dus 2090 tr op de kop en de regelaar blijft nog steeds koel .. 39 ° van binnen en de koelplaat is 30 ° ..
    Dus ik ben zo tevreden ... maar we kunnen beter alles perfect hebben , dus ik hoop alsnog iets te kunnen aanpassen als het mogelijk is ...

    Ik lees het wel ...

    Grtz
    Ron
     
  6. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Hey Ron, Artic silver is permanent en dat wilde je volgens mij niet toch?, ik vind dat je het prima gedaan hebt Ron! Ziet er keurig uit, ik zou er nix meer aan doen! En Ron, doe jij wel aan sportvliegen? Gezien de snelheid waarmee jij een pack leegvliegt lijkt me dat meer bij smack 3D horen, toch? Ik vlieg gens ace 12s5000 45c en vlieg er 53% uit met 6 minuten figuurtjes vliegen en aangezien jij binnen de 4 minuten al leeg bent lijkt me dat jij anders vliegt, we hebben namelijk vrijwel dezelfde setup. Ik heb alleen een 20T ipv een 22T op de motor....
     
  7. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Maurice ,

    Neen , ik wil de koelplaat altijd kunnen verwijderen , dus dan laat ik het beter zo , de koeling is prima nu , misschien dat ik nog iets moet veranderen .. maar dat lees ik eerstdaags misschien wel ..

    Inderdaad de GENS ACE lipo's 4400 zijn op 3.30 minuut leeg .. allee nog 22 % erin ..
    Dus het is geen 3D wat ik vlieg , maar ik vlieg nogal ............
    Ik zal eens een filmpje posten van de flight , dat zegt meer als woorden ..
    Zal dit morgen eens posten .. ;-)


    Grtz
    Ron
     
  8. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Het is en blijft een optie....
    De airflow onder de kap is minimaal,een nacaduct doet ook al wonderen en een goede plaatsing van de esc ook.
    De tijd van 5kw max under the hood is voorbij dus zul je moeten zorgen voor extra hulpmiddelen. 13kw is al niets geks meer en met pieken van 300a+ zal de actieve cooling ook steeds meer voorkomen denk ik. Trouwens,mooi verslag!
     
  9. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Hier sluit ik mij eigenlijk volledig bij aan ;)
    de goblin is om en bij een heel dicht gebouwde heli, tegenover een xxtreme, die mooie verluchting heeft in de canopy vanvoor, volgens mij veel efficiënter. ook het chassis sluit bij de goblin aan de zijkant erg dicht aan tegen de canopy in tegenstelling tot de xxtreme.
     
  10. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Hey Ron, waar blijft nou je filmpje? :)
     
  11. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Maurice ,

    Tja , ik heb een filmpje .. we hebben gelachen , maar het is mislukt , ik ben op zoek naar een betere camera .. ;-)
    Het is gefilmd met een NIKON D5100 maar de ZOOM is niet zo wat het moet zijn .. en de cameramannen zagen zich zelf in het schermpje en waren continue de heli kwijt .
    We gaan dus een nieuw filmpje maken , maar ik heb wat plak en monteerwerk gedaan en dit is het resultaat ... ;-)
    Vanaf 3:08 is de tweede vlucht met een WHITE LINE EXXPERT LIPO Pack 5100 35C



    De temperatuur van de YGE blijft nog steeds goed , 30-32 ° dus alles is in orde nu ..
    Geen 3 BIEPTONEN meer na de vlucht .
    Of kan ik nog verbeteren ... ?,

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Das geen sportvliegen Ron! :)
     
  13. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Maurice ,

    had ik ook helemaal niet gezegd hé dat ik een heli sportvlieger was ... ;-)
    Ohhhgg het is gewoon heli vliegen ... ;-)
    Misschien een tikje ruwer dan .....
    Als we er maar plezier in hebben hé , want das de leuze ...

    Grtz
    Ron
     
  14. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Artic Silver is niet permanent. Artic Silver ADHESIVE wel ;) Je moet duidelijk lezen wat er op de tubes staat.
    Ik wou Ron gewoon de tip meegeven. Als je geen problemen hebt met de temperatuur zou ik er inderdaad ook niets aan veranderen. Netjes gebouwd! Was niet bedoeld als kritiek maar gewoon een tip die ik wou meegeven daar hij dit misschien in de toekomst kan gebruiken indien de heatsink er nog eens af zou moeten... Daarvoor dient een forum tenslotte toch?


    2 voorbeeldjes van Artic die niet gaat permanent plakken:
    3G Artic Silver (Niet adhesive)
    Tones :: Arctic Silver V 3.5g Thermal Compound High Performance

    12G Artic Silver (Niet adhesive)
    Tones :: Arctic Silver V 12g Thermal Compound High Performance

    Die pasta's zijn vrij duur maar komt door middel van het materiaal waaruit het gemaakt is. Is op basis van echt zilver, wat een uitstekende geleiding geeft, beter dan koper en gaat dus veel efficiënter de warmte van de mosfets opnemen en doorgeven aan de alu heatsink. Door gebruik van echt zilver zal welliswaar de prijs wat omhoog schieten en de betere pasta's zijn dan ook iets duurder. 12G geeft uiteraard betere geleiding dan 5G, waarbij de G's uiteraard staan voor de quantiteit zilver die erin verwerkt zit, maar beiden geven een significante bonus op die witte koelpasta! Zal makkelijk 3 graden minimum schelen.
    Die tubes zijn echt niet zo groot maar zoals ik al zei, omdat je er precies heel weinig moet opsmeren kan je een hele tijd voort met zo'n tube hoor...

    Hoop dat je er wat aan hebt! Ondertussen kwijl ik lekker verder op je Goblin!
     
  15. cure

    cure Guest

    Idd, dat Al. ding is eerder een downgrade met al z'n massa, compleet nutteloos. Het ziet er ook nog niet uit ook.
     
  16. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ..

    Dit is TOP TOP TOP TOP informatie , merci merci , ik ga me zeker zo een tubeke bestellen .. ik ga da nog nodig hebben voor mijn andere heli's .. ik heb inderdaad geen enkel probleem meer met de YGE nu .. hij blijft goed koel ..
    En inderdaad ik wou geen lijmende versie hebben ..
    Merci voor de links .. ik heb er zeker wat aan ..

    Thx
    Ron
     
  17. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Anders moet ge eens ff naar Bells gaan in elen, die computerwinkel. Want die koelpasta wordt altijd gebruik op de processor en de koeler in pc's. Ben vrij zeker dat ze dat daar hebben. Of die laptopwinkel op de hoek van de rijksweg en de borreshoefstraat.
     
  18. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    @stratus: zie dat je van limburg bent, doe jij niet mee met 3dbelgium?
     
  19. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    @SandorV :

    Ja , daar ga ik zeker eens kijken , ik denk ook dat ze daar die tubes wel hebben .

    @ Lennovich1 :

    Neen , ik doe niet mee aan 3D Belgium .. :)
    Dan moet ik nog wat meer oefenen . ;-)

    Grtz
    Ron
     
  20. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Idd bij de meeste goede computerzaken heb je dat hoor. Wordt inderdaad gebruikt voor de processorkoeling maar vele kleine lokale zaken gaan gewoon de sticker die op de koelblokken zit gaan gebruiken... Best kijken bij één van de betere zaken zoals alternate of tones. Ben je zeker dat ze het hebben en ze je niks gaan proberen aansmeren. Zou dat gewoon bestellen op internet, gaat je geen hol van verzendingskosten kosten.

    En de info is uiteraard graag gedaan Ron. Ik moet zelf al voldoende beroep doen op ervaren piloten dus ben blij dat ik eens iets nuttig kan teruggeven ;)
     

Deel Deze Pagina