SAB Goblin Speed Bouwverslag.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Mezelluf, 24 mrt 2014.

  1. Mezelluf

    Mezelluf

    Lid geworden:
    1 feb 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Torhout [.be]
    Yup!:)

    Inderdaad! :D
     
  2. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    2.600 RPM.. is dit een gangbaar toerental voor de Goblin Speed?? Dat is echt knettergek!
    Mijn TDR is op 2.000 RPM al SERIEUS snel, mag er niet aan denken dat ie 2.500+ zou draaien (design van TDR laat dit trouwens ook niet toe, maar soit).
     
  3. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    2600 is de headspeed die BK gebruikt op zijn goblin speed
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, maar de gesponsorde heren hoeven doorgaans zelf de crash niet te betalen :D
    Die pakken gewoon de volgende uit het rijtje..

    Kijk ff na wat de bladen mogen hebben, en wat de kop mag hebben.
    je kunt natuurlijk altijd de gok nemen over dat getal heen te gaan, maar je kunt er ook wel s pech mee hebben.
    Better safe than sorry..
    en als je een risico neemt, weet dan in ieder geval hoe groot dat risico is.

    En lang niet alle bladen mogen zomaar 2600 rpm draaien.. Ik gok dat er voldoende heli's tussen zitten waarbij de kop al een stuk eerder uit elkaar barst ;-)

    Trouwens, ga je ook nog oefenen met de gyro in normal?
    ik heb wel eens begrepen dat een gyro in heading hold teveel vermogen wegsnoept van de hoofdrotor, en dat ze voor speed dus liever normal hebben..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij heb je bij die snelheden niet eens een hekrotor nodig.... :D
    blijft de staartboom op zijn luchtweerstand wel er achteraan waaien....:rolleyes:

    Kyosho had vroeger een apparaat wat zonder hekrotor (in plaats daarvan een geprofileerde staartvin) rondvloog, en dat werkte prima zolang je snelheid hield....

    Groet, Bert
     
  6. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    BK gaat niet vliegen met 2600rpm als hij niet weet dat dat volkomen veilig is. Het is belachelijk om te veronderstellen dat gesponsorde piloten onnodige risico's gaan nemen. Daarbovenop is het ook belachelijk om te veronderstellen dat gesponsorde piloten niets moeten betalen
     
  7. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Tja, die toerentallen die je tegenwoordig hoort verwachtte je een paar jaar geleden niet op een 700, maar die indruk die ik heb zal wel mede komen doordat ik ook met TDR vlieg, die zijn inderdaad absoluut niet gericht op hoge toeren, ga me verder trouwens niet in die discussie mengen. De techniek staat niet stil natuurlijk. Vind het wel een zeer goed idee om langzaam op te bouwen, en jezelf de tijd te geven er aan te wennen, los van wat het toestel aankan. Net zoals aan het duiken, als je die manier zou kiezen om meer snelheid op te bouwen. Je heli hoog sturen totdat je hem nauwelijks nog ziet, een mooie rechte stall turn maken en het zaakje dan laten vallen als een baksteen vraagt toch even wat gewenning, hoe eenvoudig het ook klinkt. Ben 2 jaar geleden met "snel" vliegen gestart aan 1800 RPM op 12 cellen met een standaard Pyro 700, en heb best lang plezier gehad aan dat toerental.

    Misschien iets waar je wel eens kan over reflecteren bij jezelf, en gewoon bedoeld als vriendelijk aandachtspuntje: met jouw motor – pitch – RPM combo ga je uiteindelijk aan extreme stromen raken. Het zou geen kwaad kunnen om daar direct op te anticiperen qua bedrading en connectoren, zodat je later niet meer hoeft te veranderen. Qua connectoren kan je bijvoorbeeld denken aan het XT150 type (= lange 6 mm), of eventueel nog dikkere bullets. Je bedrading naar je regelaar kan je eventueel ontdubbelen, zoals Kontronik ook aanraadt in de manual van zijn Kosmik voor heel hoge belastingen, een extra setje extra 6 mm² Kontronik aansluitkabels met die geperste kabelschoenen kost trouwens weinig. Ik heb mijn eigen (grotere) kabelschoenen geperst met een hydraulische tang om ineens dikkere (10 mm²) kabels te kunnen aansluiten, maar das een ander verhaal. In elk geval, mijn Kosmik logger toont aan dat bij “slechts” 2100 RPM en een Pyro 750 comp motor de heli elke run een 6 tot 8 seconden continu tussen de 150 en 190 A hangt op 14 cellen, en dan gebruik ik nog niet helemaal de volle 16 graden pitch (asymmetrische afregeling van de kop). Dat zijn wel pieken, maar toch ook niet zo heel kort weer. Een stevige pitch pump of jumpstart maakt een hele korte piek van 260A. Bij jou kan dat best een flink eind verder oplopen. Ik zeg niet dat je bedrading zou doorsmelten of zo, maar het helpt allemaal een beetje om de temperaturen beter onder controle te houden, en de bedrijfszekerheid op termijn te verhogen.

    Zorg ook dat je veel expo gebruikt (50-60 % b.v.), zeker op elevator en niet te grote staartbladen met heel lage tailgain om oscillaties op snelheid te vermijden, maar dat ga je maar merken als je snel begint te gaan, boven 200 km/u of zo. Als je toch geen 3D wilt doen met die heli, en hem ineens zo goed mogelijk wil afregelen qua staart kan je volgende vuistregel toepassen om te beginnen: verlaag je staart gain totdat de staart een eind wegslaat bij een harde pitch pump, en je zit al niet ver van een goeie waarde voor speed flying. Enfin, dat heeft bij mij toch gewerkt. Met bankswitching op een V-Bar kan je zelfs je gains automatisch mee laten veranderen met je vluchtmode/toerental, dus dan kan je nog altijd met dezelfde heli in dezelfde vlucht over een “sterkere” staart beschikken voor 3D.

    Best ook NOOIT keihard omhoog trekken op topsnelheid, eerst pitch afbouwen en dan rustig elevator opvoeren als je weer omhoog wil, of je maakt wat mee. 8-O

    Fast = smooth…

    Pfft, ben weer veel te ver aan het uitweiden. Veel succes ermee !
     
  8. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Nuttige speedtips, Dylan, doe er je voordeel mee :)
    Mijn ervaring is ook fast = smooth! Goeie of slechte techniek maakt echt véél verschil !
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    nou nou.. je gooit wel wat meer in de strijd dan ik aanhaalde ;-)

    je hebt gesponsord en gesponsord.. en ene krijgt af en toe een onderdeeltje of een t-shirt, de ander complete heli's..
    weer een ander heeft niet eens heli's van zichzelf..

    Hoe dat bij dhr. kammerer zit weet ik niet, maar het lijkt mij vrij sterk dat hij op zijn niveau is gekomen met alleen zijn eigen heli's..
    Daarnaast is hij ook testpiloot, en zal hij ook af en toe nieuwe dingen mogen/moeten testen.. De goblin heeft ie mee helpen ontwikkelen..
    pre productieversies verkopen ze doorgaans niet, dus heeft ie met eigendom van de fabrikant gevlogen..

    Maakt toch niet uit?
    de fabrikant/sponsor bepaald of hij tot het naadje gaat, het risico dat er af en toe iets uit elkaar spettert neemt de sponsor dan voor lief..

    Enigste punt wat ik probeer te maken is eigenlijk dat je niet lukraak alles over moet copy pasten van deze heren..
    als hij net ff vergeet te melden dat hij een andere kop heeft bijvoorbeeld, kan de jouwe uit elkaar komen..
    beetje eigen onderzoek kan nooit kwaad..
     
  10. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Ik ga niet verder in discussie gaan, maar uit de manual:

    ''We recommend a rotor speed of approximately 2400 to 2600 RPM max. The same applies for rotor speed, using higher rotor
    speeds can potentially exceed 0.7 to 0.8 match speed for the blade tips, which will decrease efficiency.''
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan is het toch nagekeken, en in orde?
     
  12. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    ja hé
     
  13. Mezelluf

    Mezelluf

    Lid geworden:
    1 feb 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Torhout [.be]
    Alle, bedankt é mannen. ;)
     

Deel Deze Pagina