safety tips F5B

tips voor veiligheid
tip 1 : bij het werken van je vliegtuig haal de prop er altijd af
tip 2 : zorg er voor als je je baterij in steekt zorg dat de zender gashendel helemaal omlaag is
tip 3 : zoek een goede en veilige manier om je vliegtuig weg te smijten
tip 4 : nooit een vliegtuig vangen terwijl hij vliegt
tip 5 : vlieg nooit in de buurt van levende dingen
meer tips heb ik niet

mvg jens

jens,
Het is leuk dat je meedenkt maar ik denk dat je nooit een F5B model gezien hebt.

Bij een F5B model is het gevaarlijker om een prop eraf te halen, de bevestiging steeds los en vast maken is vragen om losvliegende props.

We vliegen niet met een gashendel maar met een schakelaar.
De regelaar gaat niet aan als de schakelaar aan zou staan en de meesten gebruiken een verende schakelaar.

Je gooit nooit zelf je model weg tijdens een wedstrijd, dat mag en kan niet.
Als er een gooier is die je niet kent maak je afspraken over wanneer je de motor aanzet.

Een F5B model vangen is een beetje als iemand vragen een kei richting je hoofd te gooien en je hem wel terugkopt.
1700 gram met 60 km/u vangen gaat je niet lukken, en de modellen zijn er ook iets te kostbaar voor om het te proberen.

Vlieg nooit in de buurt van levende dingen.
We hebben mensen op de rakken zitten, als we daar dode dingen neerzetten wordt er niet gepiept.
Wedstrijdleiding is ook levend, net als de andere deelnemers en toeschouwers die om je heen staan.

Er is een veiligheidslijn waar het model niet achter mag komen tijdens het rakken vliegen.
Af en toe gebeurd het wel, daar is niets aan te doen.
De mensen die F5B modellen vliegen kunnen over het algemeen wel redelijk vliegen, ze hebben hun model beter onder controle dan de gemiddelde piloot die op de velden staan.
Maar er kan altijd iets afbreken, als dit weekend mijn model iets verder gevlogen was dan was hij in een huis ingeslagen, nu was het 50 cm diep in de grond.
En daar kan niemand iets aan doen.

GJ

Back