sailwinch

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Hallo
Kan je van een gewone servo een sailwinch maken? Ik heb al eens een foto gezien van een winch die er precies uitzag als een servo met een trommeltje erop??????

displayimage.php

sorry, maar de foto krijg ik er (alweer!!!) niet op.... :(

Dacht het niet de electronica verschilt draaien.
Zo heb je ook een servo voor een landingsgestel die maar twee standen heeft dus geen neutraalstand.

't kan wel, maar is niet erg stevig (weinig kracht). Zeker niet geschikt voor een 1 meterboot, terzij dat je een grote powerservowilt slopen.
Maar voor die prijs kan je beter een goede schootlier kopen.

Het kan wel, je moet de servo los maken en een palletje wegvijlen, vervolgens moet je de potmeter losmaken en vervangen door een tien slagen potmeter.

Een tien slagen potmeter!! Hoe ziet dat er uit en waar kan je dat kopen??

Een multietoeren potmetertje. Nog niet gek.
Die zijn te verkrijgen in de betere elektronicawinkels.

Maar de grootte die ge nodig zult hebben is een andere zaak vrees ik.
Want zoals ik ze ken, zijn het nogal redelijke jaapjes die ge volgens mij niet in een gewone standaard servo ingebouwd krijgt wegens de servohuis te klein oftewel potmetertje te groot.
Of niet soms?

Als het wel gaat, zet dan eens een bouwschematje of een paar duidelijk foto's. Kan altijd fijn zijn voor een elektronicafreak.

greetings

De link naar de webstek werkt, maar niet naar de winch.
Je kan een winch maken, door de potmeter in een servo precies in de middenstand te zetten, en dan een tandwieltje te verwijderen naar de potmeter. Bij bewegen van de zenderstick wordt het evenwicht niet bereikt, en blijft de servomotor draaien. Op het grote bovenste tandwiel zit ook een veiligheidsnok, om te beletten dat de servo bij defekt doordraait. Die nok ook wegsnijden/wegvijlen. Zoals Roel al terecht opmerkte, heel krachtig zijn die dingen niet.

Misschien kan je een servo gebruiken met een extreem lange arm, om zo wat touw in te nemen of te vieren? Maar hoe hou je daar dan de spanning op??

Links op de site staat een knop "winch" die bij mij wel werkte hoor!
De tekst "winch" onderin de pagina werkt inderdaad niet.

Wim

Yep, das intresant om te weten hoe redelijk goedkoop een winch maakt.
(Nu werkte de link wel 8) )

@mindbender.
Dit is 1 manier wat we toepassen bij ons in de club en ik denk dat het ook algemeen gebruikt wordt.
Ge hebt je draad rond de winch zitten en daarop ook vastzittend. De touw loopt in de boot naar de boeg (voorkant) en komt van voor door het dek terug uit. Die loopt over het dek terug naar achter. Daar bijna aan het einde, zeg zo'n stuk of 20 - 30 cm wordt een zeer rekbare elastiek aangebracht en die wordt aan de achterkant van de boot vastgelegd.
Op deze manier blijft de koord die aan de servo zit altijd lichtjes gespannen.

Er zijn nog andere manieren, ik denk dat ze hier op de een of andere topic eens besproken zijn.

Greetings.

ik heb ook een boot met een standaard servo met een lange arm erop.. maar bij mij valt soms ineens de spanning weg bij vlagen of als de accu iets leger raakt... :(

nee daar ligt het niej aan... ik bedoel dat hij de schoten soms laat vieren bij windvlagen of harde wind...

Dan zijn er nog 2 zaken over die ge nog kunt doen.

- Als de batterij maar 4,8V is kunt ge een cel bij plaatsen zodat ge werkt
op 6V. Is sneller met reageren en heeft ook iets meer kracht om het te
verwerken. Momenteel werk ik op 6V en geen problemen gehad.
Er zullen mensen die op dit kretiek gaan geven van dat 6V slecht is dit
en dat. De resentere toestellen kunnen het verwerken.

- Een zwaardere servo plaatsen meet een zwaardere trekkracht. Maar
dan zou ik aanraden om winch te plaatsen.

Greetings

mijnes werkt ook op 6 volt en dat gaat prima alleen toch niet sterk genoeg. maar ik ben idd van plan om een winch aan te schaffen. was vandaag al wezen kijken maar alle winkels hier in de buurt zijn gesloten vanwege vakantie...:(

Back