saito fa 125

hallo,

ik heb een saito fa 125, en deze zit helemaal onder de vieze vettige wonder olie, hoe kan ik dit goed schoonkrijgen? en weet iemand waar ik een uitlaat kan krijgen voor deze moter?

mvg

hallo,

ik heb een saito fa 125, en deze zit helemaal onder de vieze vettige wonder olie, hoe kan ik dit goed schoonkrijgen? en weet iemand waar ik een uitlaat kan krijgen voor deze moter?

mvg

Je kunt het schoonmaken met isopropanol alcohol.

Gebruik geen brandstof met wonderolie meer. Tegenwoordig zijn er veel betere brandstoffen met synthetische olie beschikbaar, bv. Rapicon, Modetechnics Bekra, Klotz o.i.d.

Mvrgrt,

Arnoud.

Je kunt het schoonmaken met isopropanol alcohol.

Gebruik geen brandstof met wonderolie meer. Tegenwoordig zijn er veel betere brandstoffen met synthetische olie beschikbaar, bv. Rapicon, Modetechnics Bekra, Klotz o.i.d.

Mvrgrt,

Arnoud.
moet ik hem dan gewoon in een bakje met dat spul leggen?

Jep, je kunt de hele motor in een bakje leggen met isopropanol alcohol.
Als er nog wonderolie in de motor zit kun je dit ook met de alcohol schoonmaken. Daarna de binnendelen die draaien in de motor licht voorzien van olie / brandstof.

Grt,

Arnoud.

ik heb goede ervaringen met de ontvetter van de Wibra, dasty genaamd.

Dat Dasty van de Wibra is echt geweldig spul. De Hells angels poetsen er hun tanden mee. Er is zelfs een fanclub. :-) Even alle gekheid aan de kant. Ik heb een tijdje geleden een lekke tank gehad. Alles doorgezeken van de brandstof. föhn erop zoveel mogelijk vet eruit laten zweten. Daarna dasty erop en zelfs Oracover kon er weer gewoon opgefolied worden. Kortom een topper.

Veel simpeler is koel vloeistof in een pannetje (buiten of in de schuur ,) en motor en carb, onder gedompeld ,en laat dat een half uurtje borrelen ,koken dus
Koel vloeistof ,
Is vet .

En laat al je rubbertjes zelfs heel .

Al zit je motor vast ,hier na niet meer ,

Belangrijks is nog wel dat koelvloeistof vet is !!

Koelvloeistof hoeft niet vet te zijn om te reinigen. Het voelt wel vettig aan. Beste is onverdunde te nemen. Je kan ook verdunde nemen... dat inkoken. Uiteindelijk kookt... frituurt de vloeistof op 170 graad... als alle water is uitgedampt. Bij die temperatuur begint ook alle aanslag los te bakken. Ook dat in je hersenen, dus buiten in een pannetje,of in een oude elektrische frituur of onder een campingbrandertje of anders. Open lucht, goed geventileerd, kinderen uit de buurt, en geen afleidend gemieter om je heen, wegens fikkend hete materie... deze rommel is uiterst ongezond, behoor je niet in te ademen, in te nemen. Nieren en lever zijn niet te reviseren!

Opstoken, even laten sudderen met het vuurtje uit, en af en toe doorroeren of met een bokkepoot rond soppen. Je zal zien dat de varkenshaar van de kwast verbrand. Maar het motortje... of je carburateurtje van je klassiekertje krijg je patent schoon.

Rubbertjes en kunststoffen die aan modelmotoren zitten vinden dat gefrituur helemaal niet fijn!!!! Dus alleen de metalen delen aanpakken.
Rode siliconen rubbers, bijvoorbeeld nokkenaskeerringen of krukaskeerringen kunnen tegen hogere temperaturen. Rubberen lagerschilden krijgen op hun flikker... kan je direct ook de lagers vervangen, want met deze hitte stook je die ook los.

Koelvloeistof houd je koelsysteem schoon, voorkomt corrosie. Als er wat olieën in terecht komen, neemt het een aandeel op, tot op zekere hoogte.
Zitten er detergenten in het spul...

Voor wat het waard is.
Gr Bas

Ik heb mijn MDS motor er geheel in gelegd ,carb gewoon zo als ik hem en nog paar ander gehad heb ,ik heb niks veranderd vervangen ,
Na het koken , heel de. Winter ieder dag nitro gevlogen met meer motoren die ik zo schoon en los heb gemaakt, na die winter is hij om gebouwd naar benzine en daar heb ik nu al vele uren mee gevlogen , zonder lager rubber of wat dan ook,vernieuwen .
Was ook niet nodig .
En is ook gebleken ,
Als een motor van 30 jaar vast zit ,werk dit ook beste ,niet uit elkaar halen maar gewoon schoon koken .
Heb dit bij 3 heel oude motoren gedaan die draaiend weg gelegd zijn .
en tussen 10 en 30 jaar oud zijn,
Alle drie lopen en zaten ook vol met wonderolie ,niks was gang baar.

Na het koken ,
de motor op een steun en laten lopen .

Wat je zeg dat rubbers en lager schalen op fliker krijgen door het te koken ??
Nee wat u doe met friet pan !
Maar koken op een gaspit (kamping ) daar heb ik het over ,
Friet pan geeft geen voor deel ,

Niet nodig !
Daar bij nitro motoren worden bloed heet daar gaan de lagerschalen niet van stuk .
En koelvloeistof is vet !

En nee niet verdunnen
Puur koelvloeistof nemen

En je moet ze niet bakken ?

Gewoon pannetje koelvloeistof ,motor en carb, er in .

Als het dan gaat borrelen ,laat je het zo staan ,
Ik had het buiten gewoon terwijl het regenden ,zelfs een keer als je zorg dat vuur niet uit gaat,klaar ,
Af en toe kijken en om draaien eventueel. ,
Als alles los zit gewoon aan sluiten op tank je en in een steun starten ,
Kan wd40 in de inlaat spuiten en uit laat ,

Als hij loop , wat meestal is laten warm lopen ,daar na is het weer als nieuw ,

Laatst bewerkt:
even een oud draadje de hoogte in...

wat is de beste propeller keuz evoor deze motor met 10%nitro voor snelheid...
zit op een reno racer. hoeft dus geen 3d te doen, maar wil wel wat snelheid.

Hoe groter de spoed van een prop des te sneller het model kan vliegen. Volgens de specificaties kan deze motor een prop van 14x10 aan. Het eerste getal (14) is de diameter, 14 inch dat is 35,5cm. Het tweede getal (10) is de spoed, 10 inch dat is 25,5cm.
Theoretisch zou je model met deze prop en een toerental van 9500 omw/min ongeveer 120km/uur moeten kunnen vliegen. Of je dat ook met jouw model zal halen kan ik je niet beloven.

Met die 15x8 prop kan je bij 9500 omw/min theoretisch ongeveer 93km/uur halen.
De berekening is als volgt. De spoed is 8 inch, dat is 20,32cm = 0,2032m
Bij 9500 omw/min zal de prop 9500x0,2032=1930,4m per minuut. Dat is 1,9304km/min.
Een uur heeft 60 minuten dus is het 60x1,9304=115,824km/uur.
Nu zal je nooit de volle propsnelheid kunnen halen, 80% is theoretisch haalbaar dus blijft er 115,824x0,8=92,6592km/uur.

Als je echt hard wilt gaan met een Reno Racer moet je APC 13 X 13N hebben. Dit is een speciale prop voor speedvliegen met warbirds. De prop is ontwikkeld voor een speciale viertakt : de YS 115 WS. Deze motor kan ca. 14.000 rpm halen waardoor snelheden mogelijk zijn van 200 km/h + (gemeten met radar)
De 13 X 13N moet wel op de SAITO 125 kunnen. Mogelijk moet je iets meer nitro gebruiken. (20% minimaal)

Succes !

Grt,

Arnoud.

Back