Saito fa80 slaat af bij vol gas

Hallo

ik heb een vraagje over een Saito FA80. Ik heb deze motor van iemand overgenomen. Diegene vertelde mij dat hij deze nieuw gekocht had en hij hem niet goed afgeregeld kreeg. Bij vol gas wilde de motor namelijk afslaan.
Thuis aangekomen heb ik hem op de testbank gemonteerd met een APC 13x6 propeller er op, brandstof met 5% nitro er in, sproeiernaald drie slagen open gedraaid en gestart. Heb hem eerst een tijdje laten draaien en vervolgens ben ik stootjes gas gaan geven. Vervolgens vol gas en inderdaad de motor viel stil. Ik had het idee dat de stationair sproeier veel te rijk stond want de motor schudde een beetje en er kwam veel witte rook uit bij het op toeren.
Na wat regelen aan de stationair kreeg ik de motor rustig aan het lopen en kon ook erg langzaam draaien. Vervolgens weer stootjes gas gegeven en hij pakte heel mooi op. Daarna langzaam gas gegeven richting vol gas, maar weer wilde de motor stil vallen. Ben vervolgens met de hoofd sproeier aan het regelen gegaan maar kreeg daarmee de motor niet lekker aan het lopen bij vol gas.
Is er iemand die dit probleem herkend?

Mvg erwin
 
Welke gloeiplug zit er in en is die plug nog wel in orde? De gloeiplug is een essentieel onderdeel van de ontsteking, als die niet in orde is zal de moor nooit goed kunnen draaien.
Al heel wat jaren geleden heb ik eens een stukje geschreven over de gloeiplug. Lees dat eens door, misschien heb je er wat aan.
Je vindt dat stukje HIER.
 
Na wat regelen aan de stationair kreeg ik de motor rustig aan het lopen en kon ook erg langzaam draaien. Vervolgens weer stootjes gas gegeven en hij pakte heel mooi op. Daarna langzaam gas gegeven richting vol gas, maar weer wilde de motor stil vallen. Ben vervolgens met de hoofd sproeier aan het regelen gegaan maar kreeg daarmee de motor niet lekker aan het lopen bij vol gas.
Is er iemand die dit probleem herkend?


Bij Saito's, vanwege de constructie van de carburateur, krijg je het rare verschijnsel dat als je EERST het stationair afstelt, dat je dan de LS naald reeds te ver ingedraaid hebt: dan blijft die LS naald van invloed tot helemaal vol gas, en krijg je het volgas niet meer rijk genoeg.

Heel vaak bestaat de oplossing uit, eerst die LS naald weer een halve slag rijker zetten, vervolgens het vol gas mengsel af te stellen, en als allerlaatste pas het stationairmengsel.
 
Een OS F plug is de aanrader.
Maar ook al zou er een andere inzitten, dan moet ie wel volgas doorlopen.
Loop even alle slangen na en ook de dichtingen rond de carburateur.
Je hebt best kans dat ie ergens valse lucht aanzuigt, dan zoek je je wezenloos.
En afstellen zoals Brutus hierboven zegt.

GJ
 
Ik heb ook zoiets gehad en toen bleek dat de spraybar te groot was uitgeboord (was maar 0,1 mm te groot)
waardoor de stationair naald te ver werd ingeschroefd en dat er bij volgas te weinig ruimte was
tussen de spraybar en stationair naald voor voldoende brandstof.
Nieuwe spraybar gemonteerd en alles loopt nu zoals het moet.
zie onderstaande link.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https://www.macgregor.co.uk/saito/sai91s122b.htm&psig=AOvVaw1jQldGkLMbFTU5v5p5V_dC&ust=1600249254482000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCMjIk5Tv6usCFQAAAAAdAAAAABAU
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties ik ga het van het weekend weer eens proberen. Ben ook weer wat wijzer geworden over de gloeiplug:thumbsup:
 
Let ook op de timing van de kleppen. Ik heb dat probleem namelijk ook gehad. Ik had toen lagers vervangen. Motor startte gewoon makkelijk liep redelijk in de midden toeren gebied. Bij volgas sloeg de motor af. Achteraf stond de kleppendistributie een tandje verkeerd.

Succes met het oplossen.

Mvrgrt, Aad dB.
 
Hey Aad

is inderdaad hetgeen wat er bij mijn motortje aan de hand is. Het is een nieuwe motor dus ben daar niet vanuit gegaan.
 
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar dit filmpje snap ik totaal niet. :rolleyes::rolleyes:
Het "gaatje" waar deze meneer z'n schroevendraaier in steekt is het gaatje waar normaal gesproken de stoterstang in zit die de klep bedient. Als er een gaatje in de nokkenas zit waarmee je de nokkenas vast kunt zetten zal die stoterstang ook in dat gaatje vallen en de as blokkeren. Daarbij wil je de nokkenas zo glad mogelijk houden om onnodige slijtage te voorkomen. Een gat er in boren zal wel het laatste zijn wat je dan doet. Bovendien maakt Saito totaal geen gewag van deze manier van timen. Als dit er voor bedoeld zou zijn zou je denken dat het wel in de Saito manuals zal staan!
Of er is iemand leuk aan het fröbelen geweest of er wordt een "trucje" gebruikt wat ik dus over het hoofd zie.
 
Laatst bewerkt:
De klepstoter is ± 4mm, het gaatje in de nokkenas is 2 mm ik gebruik altijd een stukje messing buis van 4 mm
waarin een messing buisje van 3 mm is gesoldeerd en daar gaat een stalen pen door van 2 mm die weer in het gaatje van de nokkenas past.
Of het in de Saito manual staat weet ik niet maar ik doe het ook altijd zo.
 
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar dit filmpje snap ik totaal niet. :rolleyes::rolleyes:
Het "gaatje" waar deze meneer z'n schroevendraaier in steekt is het gaatje waar normaal gesproken de stoterstang in zit die de klep bedient. Als er een gaatje in de nokkenas zit waarmee je de nokkenas vast kunt zetten zal die stoterstang ook in dat gaatje vallen en de as blokkeren. Daarbij wil je de nokkenas zo glad mogelijk houden om onnodige slijtage te voorkomen. Een gat er in boren zal wel het laatste zijn wat je dan doet. Bovendien maakt Saito totaal geen gewag van deze manier van timen. Als dit er voor bedoeld zou zijn zou je denken dat het wel in de Saito manuals zal staan!
Of er is iemand leuk aan het fröbelen geweest of er wordt een "trucje" gebruikt wat ik dus over het hoofd zie.

Dat gaatje dat zit standaard al in de krukas van de Saito. Ik gebruik gewoon een houtboortje die heeft een puntje in het midden wat precies past in het gaatje van de krukas. Het gaat erom dat het distributietandwiel niet verdraaid tijdens het plaatsen. Er zijn ook andere mogelijkheden. Voor ik de truuk met het gaatje kende deed ik het met een touwtje of een op maat geknipt stukje aluminium. Dit werkte ook, het gaatje is makkelijker.

De stoterstang zit niet direct op de krukas maar er zitten wat dikkere dingen (tappets) tussen daardoor heeft de stoterstang geen last van het gaatje. Zie de exploded view in de manual.
https://www.horizonhobby.com/on/dem...Manuals/SAI-Small-Medium_engine_manual-lo.pdf
 
Laatst bewerkt:
Filmpje is toch niets mis mee ? Doe het zelf al vele jaren zo bij een Saito 72. Precies wat Aad zegt, het is alleen bedoeld om het tandwiel heel even op zijn plek te houden, kan met een kleine schroevendraaier of een pennetje. Krukas hou je gewoon vast of fixeer je even.
Kwestie van een paar seconden werk en de timing staat goed.

Grt,

Arnoud.
 
Daarbij wil je de nokkenas zo glad mogelijk houden om onnodige slijtage te voorkomen. Een gat er in boren zal wel het laatste zijn wat je dan doet. Bovendien maakt Saito totaal geen gewag van deze manier van timen. Als dit er voor bedoeld zou zijn zou je denken dat het wel in de Saito manuals zal staan!
Dat gaatje veroorzaakt nul slijtage, want het bevind zich op de base circle van de nok, en daar loopt de nokvolger (die inderdaad (veel) groter is dan het gaatje) vrij van de nokkenas... Klepspeling...

Bij mijn weten is er zelfs een officieel tooltje van Saito te koop voor deze timing methode, het is bij mijn weten behoorlijk "officieel".

Ik time Saito's gewoon door het merkje op het nokkenas tandwiel recht naar beneden te zetten, en dan hou ik het tandwiel in positie met een wat dikkere voelermaat.
Leg het nokkenas deksel op zijn plek en trek de voelermaat er tussenuit, en klaar... Reden daarvoor is dat die rubber hulsjes van de stoterstangbussen vaak wat stug en breekbaar worden als de motor ouder wordt, dus die haal ik liever niet van hun plek (en dat is nodig als je naderhand die nokvolgers er weer in wilt krijgen).
 
Ok dat snap ik maar dan heb ik nog een probleem.
Als die nokkenvolgers (nr 38 in de tekening) op hun plaats zitten kan je er geen schroevendraaier of speciaal tooltje meer in steken. Als de nokkenas op z'n plaats zit moeten die nokkenvolgers er al in zitten anders kan dat niet meer. :rolleyes:
 
Ok dat snap ik maar dan heb ik nog een probleem.
Als die nokkenvolgers (nr 38 in de tekening) op hun plaats zitten kan je er geen schroevendraaier of speciaal tooltje meer in steken. Als de nokkenas op z'n plaats zit moeten die nokkenvolgers er al in zitten anders kan dat niet meer. :rolleyes:

De nokkenvolgers kunnen er vanaf de bovenkant in gestoken worden. Dus als het distributiehuis al geplaatst is. Dan kunnen de nokkenvolgers gewoon in gestoken worden. Het is niet zo moeilijk.

Ze zien er zo uit; https://www.rcmodelaircraft.com.au/saito-tappet-2-pieces-sai5038.

saito_cutaway.jpg


Bij 5 zie je ook het besproken gaatje.

:-) nu moet je het toch wel snappen hoop ik. :-)
 
Laatst bewerkt:
Prima maar dan klopt de tekening niet want in de tekening hebben de nokkenvolgers een soort van hoedje aan de onderkant zodat de er van onderaf ingestoken moeten worden.
Ik heb twee Saito motoren, die heb ik nog nooit uit elkaar gehad maar mocht dat toch eens nodig zijn dan zal ik er eens goed naar kijken. ;)
 
Back
Top