Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dat blauwe dat jullie aan de onderkant van de pin zien is trouwens olie rest niet blauw verbrand.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.283
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat zo is, tsja, dan trek ik mijn verhaal terug (niet blauw verbrand, dan ook geen schade. nogal wiedus)

    Maar zo zag het er op de foto wel uit. Check toch de krukpen maar, want alles wijst wel op een slechte smeerfilm.

    Groet, Bert
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Brutus ben het helemaal met je eens hoor. Het probleem zit hem ook in de krukpen maar ik denk dat saito dat maar op moet gaan lossen. Zoals gezegd motor gaat gewoon weer retour en dan zien we het wel weer.
     
  4. razor

    razor Guest

    mischien als mosterd na de maal tijd,

    maar saito heeft bij sommige motoren 2 soorten drijfstangen,

    ik heb voor een fa300 ooit eens de drijfstang vervangen, de nieuwe liep binnen 5 min weer helemaal aan gort,

    bleek dat ze een aantal met alu lagers hadden uitgevoerd,
    ik heb er toen wederom een nieuwe in gezte meteen brons lager, en het probleem was opgelost.

    mischien zat hier ook een alu lager in?
     
  5. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Even een andere vraag. Ik kom in de problemen met inbouw als ik de motor op z'n kop zet (wat niet anders kan) met mn motorkap waar de sensor voor de ontsteking niet inpast.
    Is het mogelijk om deze te verzetten naar schuin boven of zo middels een beugel of iets dergelijks. Als ik de exploded vieuw zie van de manual dan lijkt me de propellormeenemer niet op een vaste plaats te zitten dus zou hij ook niet met timing te maken hebben .
    Ik ben met de tekening voor de kist bezig (Bucker Jungmann) maar ik moet toch een motor kiezen en deze benzine is de mooiste optie.
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als de magneet die de sensor bedient in de propmeenemer zit kan je die niet verplaatsen .

    Dan zit de meenemer op een spie .

    Sensor is dan alleen te verplaatsen als je de magneet ook verplaatst .

    Mvg Johan
     
  7. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Juist en dat vraag ik me af want op de exploded vieuw zie je geren spie maar een klemconus die de prop meenemen klemt.
    Zo kun je dus ook de magneet verplaatsen lijkt mij.
    Mocht er wel een spie zitten dan kun je toch ook het gat waar het borgindboutje in zit verplaatsen .
    Als het aantal graden dat je de opnemer verzet ook precies overneemt in de propmeenemer
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  8. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    probleem opgelost.
    Je kunt het gat voor de bout die in de spiebaan komt ook op een andere plek boren.
    Maar het is niet nodig want ik ga met een verlengstuk werken over de as zodat de motor verder naar achteren kan.
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo ik heb weer nieuws. Ik heb vandaag bij de hobbyin een nieuwe fg-20 gekregen. Saito heeft mijn oude vervangen door een naar het lijkt nieuw exemplaar. Zo nu morgen maar eens een paar uurtjes proefdraaien op de bok. Hulde voor de goede service van de hobby in.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat zou er nou gebeuren als je een Perry smoke pump of brandstofpomp aansluit op het carter, en een extra ontluchtings nippel op een ander punt op het carter?
    Perry heeft pulsdruk werkende, maar ook op trillingen werkende oscillatie pomjes.
    Je zou dan een losse olietank mee kunnen gaan nemen?

    Wellicht beter dan het olieresidue dat langs de ziuger naar beneden komt sijpelen. De olie langs de zuiger naar beneden komt bevat dan inmiddels ook verbrandingsresten....

    Gesloten systeem, met gas afvoer naar inlaat...

    Overigens... prachtig stukje huisvlijt van een mede forummer...
    het-werkt-men-neme-een-tt-15cc-4takt-en-gaan-eens-kijken-deze-op-benzine-wil-lopen-zonder-ontsteking-experiment
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo motor heeft gisteren bijna 3 uur op de bok gelopen en alles heel gebleven, deze nieuwe motor trilt ook vele minder lijkt er dus op dat de oude inderdaad een onbalans in de krukas had. Maar gisteren begon zeker niet zonder problemen. De motor had al een uur bij dennis perfect op de bok gelopen. Hierna is hij er af gehaald en heb ik hem mee genomen. Wat denkt je gisteren wilde hij dus niet meer fatsoenlijk lopen en waren de naalden niet af te stellen. Uiteindelijk na 2uur op het idee gekomen er een nieuwe bougie in te steken. En hij liep meteen en was ook perfect af te regelen en ook niet meer kritisch op te naalden. Kortom heb je er zo een die niet af te stellen is, steek er dan eens een nieuwe bougie in, werkt dat ook niet dan is gewoon je ontsteking defect. Want als beide in orde zijn is het afregelen niets anders als bij een methanol en loopt de motor perfect. Vandaag de motor maar eens op een extra schroeven en morgen er mee gaan vliegen.
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Motor heeft vandaag dik 2,5 uur gevlogen op mijn extra 260. Alle problemen lijken nu helemaal opgelost en de motor draait echt super. Hij doet op dit moment 9000 toeren op een apc 15x8 met 79DB. En ik vermoed dat de toeren nog wel iets omhoog zullen gaan zodra de motor wat meer is ingelopen. lijkt er dus op dat 3x ook in dit geval scheepsrecht is.
     
  13. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    die 79 db is dat met standaard uitlaat die erbij zit?
     
  14. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    ja met de standaard demper.
     
  15. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    da 's netjes en ik ga er waarschijnlijk zoals het lijkt nog een haakse bocht inzetten om in de kap te blijven dus misschien dat zoiets ook nog meer dempt en evt nog flexibel naar plek van originele uitlaat maar dat hangt af van de ruimte en mogelijkheden.
     
  16. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo inmiddels al weer een uurtje of 7 gevlogen en de motor loopt nog steeds prima.
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wie kan mij het verschil vertellen tussen castrol TTS 2 stroke olie en Klotz olie. Beide oliesoorten zijn toch syntetisch?? Moeten deze deze motor overigen op syntetische olie draaien??
     
  18. razor

    razor Guest

    tts is voor benzine motoren, klotz is voor methanol motoren.

    het een mixt niet met het andere, klots drijft in benzine en omgekeert
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  20. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    zou deze moter goed kunnen op n sig piper 1/4????? snort wel erg leuk voor n pipertje:yes:

    mvgr johan snijders
     

Deel Deze Pagina