SAL- Handlauncher

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door EC135, 25 nov 2003.

  1. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Hallo,
    Zoals mijn naam aangeeft ben ik een helivlieger en staat het model EC 135 hoog op mijn verlanglijst (en dat zal nog wel even zo blijven gezien de kosten) maar ik wil ook wat anders.......
    Ik zoek eigenlijk een leuk toestel waarmee je bijna overal kunt vliegen (i.v.m. vakanties) Geruisloos dus zwever. Goed mee te nemen dus geen 4 meter zwever. Maar natuurlijk moet ik er ook hier mee kunnen vliegen.
    Ik ben niet op zoek naar een electrozwever. Die heb ik al gehad.
    Slepen is geen optie omdat bij ons niet gesleept wordt en op vakantie heb ik ook geen sleper bij me.
    Blijft over een zwever d.m.v. elastiek lanceren of de een SAL handlauncher.
    Welke raden jullie me aan ? Hoe hoog kom ik met elastiek? hoe hoog kom ik met SAL.
    De Advanced 2001 van Ralf Lindert lijkt me wel leuk net als de Sputnik van HKM, of toch beter een iets grotere zwever met elastiek ?
    Ben met beide methode niet bekend. Hoe moeilijk is een goede SAL-techniek ? Hoe lastig is het stijgen aan een elastiek? Vragen, vragen ...
    Wie heeft ervaring en kan wat meer vertellen of aanraden.
    B.v.d.
     
  2. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Ik heb op de meeting in henri-chapelle eens mogen vliegen met de SAL van iemand uit de UK. Eerste keer lanceerde hij, ik vliegen. Tweede keer mocht'k een looping trekken op het einde van de lancering.. this is fun :)
    dan ging hij vliegen en moest ik het ding lanceren.. gaat niet van de eerste keer juist, maar het is heel vlug geleerd...
    na een 10-tal keer proberen lukte het me al aardig en dan mocht ik de volledige vlucht doen. Echt leuk en niet zo moeilijk dan het lijkt!!!
    Een nadeel: het is duur. Veel miniservo's, ultra lichte uitrusting + bouw maar het vliegen is er ook wel naar natuurlijk. Aangezien je heli-piloot bent zal je zo'n investering wel aankunnen denk ik...
    Je geraakt niet zo hoog als met een elastiek. Afhankelijk van de lengte van je elastiek natuurlijk. Nadeel hier: je hebt meer plaats nodig voor je lijn wil je een fatsoenlijke hoogte bereiken. Je kan het hier wel stellen met een eenvoudigere - en goedkopere - zwever.
    Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je er in wil gaan...

    Een foto van john met zijn SAL:
    [​IMG]
     
  3. Matthi

    Matthi Guest

    Hoe lang blijf je hier dan mee in de lucht?
     
  4. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Totdat hij land :lol: :lol: :wink: 8)
     
  5. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
  6. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Een DLG kost +/- 150 Eur + 100 Eur(servo's, ontvanger,accu)

    Maar vergeet niet dat ook een DLG een span heeft van 1,5m. Tenzij je een hele grote auto hebt, kan die niet mee op vakantie.

    Maar zoek eens op "BUG HLG" op dit forum, die is een stuk kleiner en net zo leuk om te vliegen.

    Mocht je echter een DLG willen bouwen, wil ik je best met raad en daad bijstaan. Echt moeilijk is het niet als je eenmaal de bouwtechnieken onder de knie hebt.
     
  7. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Bedankt voor jullie reactie.
    Bij Henri Chapelle ga ik vaker wel eens kijken en ben er ook wel eens met mijn E-zwever geweest. Ik ken alleen de plek naast de militaire begraafplaats. Er moeten daar in de buurt nog wat andere lokaties zijn, voor elke windrichting een maar die kan ik niet vinden.
    Wanneer is er daar weer een meeting ?
    Jammer dat mijn frans niet best is.

    Mijn gedachte was dat ik met een SAL makkelijker kan vliegen dan met een "normale" HLG. Je bereikt een grotere hoogte bij een worp. Niet dan ?
    Als je een helling hebt maakt het inderdaad niets uit en zou ik ook naar een "normale" kunnen kijken.

    Ben er dus nog niet uit. Misschien nog maar eens naar Henri C gaan om te kijken / vragen. Alleen jammer dat er vaker niemand is als ik kom.
     
  8. peytr

    peytr Guest

    Waarom niet gekeken naar Bug-achtige contrapties? Er waren hier verschillende Bug adepten rond en je kunt er meestal lekker mee vliegen. Ook SAL launches gaan goed. Nix om een wetbewerb mee te winnen maar qua lekker vliegen onverslaanbaar. Doet het aan de helling en in de thermiek. Ik bouw zelf zwevertjes uit Depron (of balsa) met een span net onder de meter. Vleugels worden versterkt met een vleugje epoxy om van het Depron-wegwerp syndroom af te komen. Reparatie gaat snel en bij herhaling, dus ook al geen probleem. De kosten van een kistje bedragen een handje knaken, ex. RC app. Je moet wel van bouwen en een beetje rekenen houden, anders moet je uitwijken naar kleine koop zwevers en daar zijn er niet zo veel van. Bovendien zijn dat indoor fladderaars (LO 100 van Robbe bijvoorbeeld) of te zware hellingkistjes die op het vlakke veld nix presteren. Enigzinds all-round mogelijkheden beginnen in de winkel eigenlijk pas op 1500 mm span, in de vorm van goede SAL vliegertjes.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  10. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    In de nieuwe FMT staat een artikel over een SAL, die kant en klaar maar 89 Euro kost..
     

Deel Deze Pagina