Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

Ik is klein, Het is groot.... En ik vind het wél eerlijk....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
zal wel hellingwind pakken zeker..

toch 1000x mooier in de bergen dan op een veldje wat naar boven te slepen hé..

Allé sluit u ogen even en ge ziet direct het verschil ;)

en jullie hebben binnenkort toch jullie eigen berg ;)

hoe dan ook, mooi toestel.

Mooie kist! :D

(Imho.: roertjes wel even wit maken . . . ;) )

Voor kunstvlucht of ook om te thermieken?

(Welk merk is 'ie?)

Succes ermee!

jan.

Zooooooo! Gefeliciteerd man! Dit is het serieuze werk! Waar tover je die nou vandaan joh?

Ik ben alvast benieuwd naar filmpjes! Wat een vliegbeeld zal deze jongen hebben!

----------------------
Sent from iPhone.

Dat is een hele mooie kist Douglas.
Veel plezier ermee.
Ik mag af en toe ook eens met een hele grote Salto vliegen en dat is echt een gave bak, en ook behoorlijk snel!

Groetjes,

Jordy

Poeh, dat zijn best wel veel reacties in een korte tijd.

Of ik weet van geen ophouden? Ik denk toch wel dat dit de laaste is dit jaar. (jaha, ik weet het, maar hele grote dingen komen er niet meer)

Ik heb deze idd gekocht voor onze ''eigen'' berg dit jaar, én ik wilde echt een groter schaalmodel. Hij schijnt het erg goed te doen aan de helling, maar pakt ook thermiek goed op met het SD7037/7032 profiel.

Ik kan m' uit de hand starten, er zit een Kontronic Fun 500/32 met 6,7:1 vetraging in. (ik kom er zo op terug) Sleepkoppeling komt er wél in, die is nog niet aanwezig. Verder is ie zuiver gebouwd, ik zou het zelf zo ook gedaan hebben. Voor mijn een geruststelling, wat model betreft (voor mij) een goede koop. Hij is op basis van de MHM Salto romp, waarbij de vleugels deelbaar zijn ter hoogte van de ailerons.

De gele accenten worden wit, de romp word opnieuw gespoten met rode accenten zoals deze. Waarschijnlijk gebeurd dit na mijn helling vakantie, aangezien ik niet zóveel tijd over heb dit jaar.

full

Ik ben ermee in mijn nopjes, want het model is mooi om te zien.

Toch een klein kinkje in de kabel waar nog aan gewerkt word. Ik ga niet té vroeg roepen, maar er zijn wat ''zaken'' niet mee gekomen volgens afspraak. De accu's zaten niet bij de inhoud van de Salto, wat wel volgens de advertentie aanwezig zou mogen zijn.

Frühlingsangebot: Salto 4,2 m

Zoals ik al schreef, ik ga niet te vroeg roepen, maar ga wel van het ergste uit. Maw, als dat zo is moet ik de accu's zelf aanleveren, maar ik heb er al aardig wat liggen. Echter geen 4S lipo's, wel 6S. Alleen kan dat de regelaar weer niet aan, maar ook die heb ik liggen. (80A)

Met 6S word het wel een raket met de motor, en dat wil ik nu ook weer niet. Ik zal dan wel naar een kleinere prop moeten, nu zit er een 16x8 op. Ik kan kiezen tussen de S 5000Mah lipo die uit mijn Toledo komt, of tussen 2x 3000Mah die ik in serie knoop.

Met de motor kom ik wel op (voor mijn gevoel) té veel vermogen uit met de 16x8 prop. ik zou naar 14x8 kunnen gaan, of zelfs naar 13x8. maar om daarmee een 5 kg zware kist me omhoog t trekken?

Wie kan daar iets over vertellen? Zelf dacht ik aan een 15x8 prop met de 80A regelaar. Ik denk dat ik daarmee de kerk in de midden laat. Of overstappen op 5 S, dan kan ik alles laten zitten (op de regelaar na) maar dan heb ik er wéer een zwikje lipo's bij...

Laatst bewerkt door een moderator:
5S met 17x9" Freudenthaler klapprop,
of
4S met 18x9" Freudenthaler klapprop.

Het is dan iets minder een raket, maar ook een tikkie lichter en de motor-prop-combinatie een tik efficiënter.

Mooie kist!

Dirk

Inmiddels een mailtje terug gehad, de accu's zijn onderweg. Wel met een noot dat ik er niet te veel van moest verwachten, want ze waren al wat ''jaartjes'' oud. Ach, ik zal ze wel door mijn laadprogramma halen zodat ik het e.e.a. kan beoordelen met de laptop.

Is het niks dan kan ik altijd overstappen.... (alhoewel ik het nu al overweeg) Zoals het er uitziet is 5S de beste optie.... (wat waardes betreft) Een raket hoeft het niet te zijn, maar acceptabel omhoog is wel erg fijn.

Je zou ook nog de 2 3S accu's parallel kunnen zetten.
Met een 18x16 prop heb je dan een hele efficiente setup.
Stroom zit rond de 75A, voor een 700-800W, dat zal onder een vrij vlakke hoek stijgen.
Maar eerlijk gezegd is een lipo goedkoper dan een nieuwe prop...

Dirk, met een goede set 5S lipo's zie ik zo rond de 1500-1700W met die 17x9, stroom van 95A etc, lijkt me wat veel voor de combinatie? De 16x8 die erbij wordt geleverd lijkt me wat efficienter en met 1200W gaat dat nog steeds goed vlot omhoog.

Ergo conclusio: vers lipo'tje bestellen bij je favoriete leverancier en lekker gaan vliegen ;)

Gerben

en dan is 4.20m op zich nog geen heel groot toestel ;) maar alles lijkt groot als je het naast een doorsnee mens plant!

jammer dat er een motor in komt, maar je moet kijken naar je eigen gemakken... (is een turbine geen optie?)

alvast veel vlieggenot!

Back