Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

ja klopt
Bij Graupner is er geen "hard" eindpunt. 100% rudder plus 100% hoogte geeft 200% kans op een kapotte servo :-)

Toch nog wat wijzer geworden door de discussie! ik heb inmiddels de instelwaarden gekregen van de vorige eigenaar, dat gaat helemaal goedkomen. Voor de richting, -9mm/11mm, hoogte 10mm. In vergeleijking tot mijn Sagitta geen grote uitslagen. Want daar kom ik op 22 mm hoogteuitslag, wat naar mijn zin vééls te veel is. (per ongeluk een keer teveel up getrokken,wat met geluk geen handje klap was geworden) Ik ga dat maar eens terug brengen naar 15 mm.

1 probleem omtrent de regelaar. Die nu uit de salto komt heeft geen BEC, die kan ik dus niet wisselen met de Elipsoid. Balen, moet ik alsnog zoeken naar een andere regelaar. (60-80A) Er staat hier op het forum een Hobbywing regelaar te koop, maar kan daar niet genoeg info over vinden.

sorry ik snap echt niet wat je bedoelt.

Hoe ik het doe: even met fictieve waardes.

Richting moet zijn 12mm up, 10mm down.
Hoogte moet zijn 6mm up en 5 mm down.

Dat doe ik door vol links rudder te geven en de servoweg voor de servo van het linker stuurvlak terug te draaien tot ik 10mm uitslag naar beneden heb. Voor de rechter servo zet ik de servoweg op 12mm omhoog.
Dan geef ik vol rechts rudder en zet servo voor het rechter vlak op 10mm down, de linker op 12mm up.

Vervolgens geef ik vol up en met de dual rate voor hoogte zet ik up op 6mm en down op 5mm.

Helder Arjan, ik ga dit morgen avond ik Kitzblick nog even instellen onder het genot van een biertje ;). Begrijp ik echter dat 2 mm verschil tussen onder en boven al voldoende is om het gewenste effect te bereiken?

Dat is helemaal afhankelijk van het vliegtuig. Bijvoorbeeld het soort scharnieren (zoals folie aan de bovenkant van het stuurvlak) kan al vanzelf differentiatie opleveren. Moet je echt uitproberen.

Bij Graupner, iig bij mijn MC-24, is er wel een hard eindpunt, dat stel je in met ATV.
(zoals bij wel meer zenders trouwens).

Gerben

sorry ik snap echt niet wat je bedoelt.

Hoe ik het doe: even met fictieve waardes.

Richting moet zijn 12mm up, 10mm down.
Hoogte moet zijn 6mm up en 5 mm down.

Dat doe ik door vol links rudder te geven en de servoweg voor de servo van het linker stuurvlak terug te draaien tot ik 10mm uitslag naar beneden heb. Voor de rechter servo zet ik de servoweg op 12mm omhoog.
Dan geef ik vol rechts rudder en zet servo voor het rechter vlak op 10mm down, de linker op 12mm up.

Vervolgens geef ik vol up en met de dual rate voor hoogte zet ik up op 6mm en down op 5mm.

Na nóg een keer lezen valt het kwartje.... (nu pas :sleeping:) Moet de hoogteuitslag dan meer zijn (op richting) dan de down-uitslag? Ik dacht dat dit andersom moest zijn...?

Bij Graupner, iig bij mijn MC-24, is er wel een hard eindpunt, dat stel je in met ATV.
(zoals bij wel meer zenders trouwens).

Gerben
oh okay dat wist ik niet. Ik heb enkel MX-12 en MX-16's gehad, en die hebben het niet. Ik ken zelfs de term ATV niet :rolleyes:
Overigens heeft het voor- en delen.

Om on-topic te blijven; zeker bij een v-staart. Je moet je dan even de combinatie vol rudder en vol hoogte voorstellen.

Bij vol rudder links gaat het rechter vlak omhoog (12mm). Vol up geeft daar nog 6mm bij, totaal 18mm omhoog.
Het linker vlak gaat voor rudder 10mm naar beneden, voor up 6mm omhoog; bij elkaar 4mm naar beneden.

Als je nu een "hard" eindpunt hebt loop je de kans dat één vlak niet meer mee gaat doen, in het voorbeeld het rechter vlak. Dat geeft hele rare resultaten.

Bij een v-staart moet je in de keuze van je hevels en uitslagen dus goed rekening houden met het feit dat er twee waardes opgeteld gaan worden, als je me kunt volgen. Een nauwkeurige servo met overal in de aansturing zo min mogelijk speling is wat dat betreft erg prettig omdat je voor de enkelvoudige commando's (bijvoorbeeld up) in feite maar een klein deel van de totale servoweg mag gebruiken.
Normaal gesproken probeer je het zo te doen dat je de servoweg juist maximaal benut voor de meest nauwkeurige reacties.

Moet de hoogteuitslag dan meer zijn (op richting) dan de down-uitslag? Ik dacht dat dit andersom moest zijn...?

Het was een fictief voorbeeld. Het is afhankelijk van wat het toestel doet als je rudder gebruikt. Gaat de neus naar beneden dan moet de uitslag naar beneden kleiner worden gemaakt; gaat de neus omhoog dan moet de uitslag naar beneden juist groter (of de uitslag omhoog moet kleiner)

Nou, dat bedoelde ik dus met ''hoe stel je een V-staart'' in. Een beetje uitgangspunt zou fijn zijn. (heb namelijk nog nooit met een V-staart gevlogen) Ik heb wel wat instelwaarden gekregen maar weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren. Hij heeft het over negatieve diff op de richtingsroeren. Als ik het goed heb lees ik meer-down-dan-up bij het geven van richting.

Voor zover ik weet is de uitslag (op richting) van de afzonderlijke roerkleppen altijd kleiner naar boven toe, en groter naar beneden.
Bij mijn F3J met V-staart is dat in ieder geval zo, want voordat ik die uitslagen had gedifferentieerd, merkte ik op de vario dat agv. een zuiver richtingscommando op de zender, de kist ging stijgen en snelheid verloor.

De grootte van de uitslagen hangt af van de kist, de V-staart en de grootte van die kleppen.
Uitproberen dus.

Dirk.

Een beetje uitgangspunt zou fijn zijn. (heb namelijk nog nooit met een V-staart gevlogen)

Als je de uitslagen niet te groot maakt (vooral op hoogte, ik benadruk het nog maar een keer) en zorgt dat ze de goede kant op bewegen gaat dat echt wel goed hoor. Een v-staart is niet zo vreselijk eng als je lijkt te denken.

Bij twee-assers is het trouwens wel anders; die kunnen heel naar bochtengedrag gaan vertonen als de staart niet klopt.

Van het weekend bezig geweest met de instellingen. Mijn zender heeft een V-tail mixer die perfect werkt! Ik hoef weinig in te stellen, het ging bijna vanzelf. Vandaag de remaiden, zoals het er nu naar uit ziet tegen het einde van de middag. De kans is dan groter dat er iemand is die m op kan gooien. Zo niet doe ik het zelf. Met 5S trekt ie zowat uit m'n hand...

Van het weekend bezig geweest met de instellingen. Mijn zender heeft een V-tail mixer die perfect werkt! Ik hoef weinig in te stellen, het ging bijna vanzelf. Vandaag de remaiden, zoals het er nu naar uit ziet tegen het einde van de middag. De kans is dan groter dat er iemand is die m op kan gooien. Zo niet doe ik het zelf. Met 5S trekt ie zowat uit m'n hand...

Succes met je remaiden

groet

Terene

De accu van m'n zender was leeg...:nosmile: Die ff vlug onder de lader en om 19:50 alsnog de remaiden gedaan... Morgen meer, en ja hij is nog heel.... :D

Gisterenavond de spullen in het fietskarretje gestopt een naar de club gereden. (toch wel handig zo'n vliegclub om de hoek, als de vrouw de auto nodig heeft) Gelukkig was ik niet de enige, het was er nog aardig druk zo laat in de avond. Wel perfect weer om een remaiden te doen, beter kon ik het niet treffen.

De clubleden stonden wel even raar te kijken toen er uit dat kleine fietskarrteje een heuse 4,2 meter Salto tevoorschijn kwam. Is ook niet gek, met de vleugels in 4 delen van 1 meter. Als ie in elkaar zit is het toch een hele lap vliegtuig. Na controle een clublid gevraagd om de Salto op te gooien. Geen probleem, eerst maar even voelen hoe sterk de motorsetup is.

Nou, das erg, erg, ja erg véél vermogen!!! Na deze test meteen de lucht in, en onder een hoek van 60-70 graden ging de Salto als een speer omhoog. Zo hard omhoog dat er clubleden spontaan in de lach schoten. Allejezus het lijkt wel een hotliner, maar dan eentje van 4.2 meter.

Vliegen doet ie boven verwachting goed, met een waanzinnig vliegbeeld. Stabiel en geen rare fratsen of wat dan ook. Houd mooi zijn snelheid vast, kan langzaam gevlogen worden en heeft een verbluffend goed glijhoek. Kan niet wachten op thermiek, want dan ga ik lang boven blijven. Een paar klikjes op de richting, 1 klikje op de ailerons en dat was het.

Duikproef meer dan prima, aan het zwaartepunt ga ik voorlopig niets meer aan doen. Ik heb ook nog even een low pas gedaan, en fluiten kan ie ook als de beste.... Op de club waren ze onder de indruk, het is echt een gave zwever om te zien vliegen. De landing ging volgens het boekje, hij komt mooi binnen.

Een 2 tal dingen van aandacht wat in te stellen is met de zender. De remkleppen (of verstoorders) werken erg goed. Zo goed zelfs dat ik bij vol uit up moet trekken omdat ie met getrokken kleppen zijn neus behoorlijk naar benenden wijst. Verder moet ik de V-staart uitslagen wat aanpassen, want bij het geven van richting gaat ie ook tegelijkertijd hoogte geven.

Verder heb ik het geprobeerd om te starten uit de hand. Dat is niet gelukt, hij heeft gewoon teveel vermogen om een 4955 gram wegende zwever ff weg te gooien. Een startkarretje lijkt mij de enige oplossing.

Heb je over een bungee-start gedacht? Met zo'n 7 meter F3B-rubber (van EMC-Vega).
Dan kan je op elk veld starten ongeacht de molshopen.

Back