SALy FMT

2eebb.jpg

zo alle triplex spanten zijn gevreest :-)

het is de bedoeling om een electro romp te maken en een dlg romp

ik ben nu bezig met het tekenen van de rest van de spanten

groeten Robert

het draadje maar eens een upje geven:

het motorschot heb ik een laagje glas gegeven voor de stevigheid
zaterdag ga ik het hout en carbon ophalen en dan kan het gevreest worden en dan kan het bouwen beginnen :-)

het vrezen is gelukt :-)

ik ben al begonnen met het bouwen van het rompje hier de foto's:

nog even geduld ik ben bezig met de foto's

motor weet ik niet helemaal zeker voor 28 euro heeft stuifdebiel ook een mooi setjes alleen dan zijn het de motor en de regelaar :-)
AL2028.jpg

AL 2028 Combo mit 10A Regler | Aussenläufer-Motoren Combos mit Regler | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren
alleen welke prop zal ik op deze motor draaien earonaut 7x6 of zou dat te veel zijn?

verder ging het vrezen goed en netjes alleen is nog niet alles gedaan dus binnen kort de rest :-)

het zweef rompje kan in in elk geval afmaken :-)

de foto's:
0f801.jpg
59533.jpg

3ba1d.jpg

a7f15.jpg

over de schroefbevestiging ben ik van plan een glasmatje te leggen is dit verstandig voor een dlg of maakt dit niet zo veel uit?

ben benieuwd. op de foto van ons clubforum leek hij wat scheef?
en bij een motor hoeft er toch geen dlg mee gegooit te worden?

hoeft ook niet maar met dlg kun je lang niet zo lang blijven zweven als met een motor dus als er verderop termiek is kan ik daar naartoe vliegen met de motor.

en natuurlijk heb je na verloop van tijd een behoorlijk lamme arm ;-)

vanmiddag maar weer eens verder knutselen :-)

583ff.jpg

een deel van het vreeswerk

5cff0.jpg

en de voorlijst zit er nu ook op

deze is van carbon in plaats van balsa gedaan omdat balsa bij mijn houtleverancier niet te koop was in 3mm rond :-(

en hier zijn de rest van de foto's :-)

alleen de middelste ribben nog en die worden nog gefreest omdat er een schaalfout in zit.

de schaalfout zit bij iedereen de de tekeningen van mij heeft gekregen dus als je je e mail even zend dan stuur ik de verbeterde file naar je toe.
52fef.jpg

1188c.jpg

0ecfe.jpg

bb290.jpg

Ziet er goed uit !!

Even een vraagje met wat voor een lijm zet je de balsa ribben vast op de carbon buis ?

Robertboxhoorn en Nico bedankt voor de info. Ik ga beide maar eens uitproberen en welke
mij het beste bevalt ga ik voor mijn Ucelino gebruiken.

de eerste kleurtjes zitten er ook al op :-)

in de vleugel zit nu ook verlichting en de servo's
alleen de middenspanten nog en dan kan die ook in de cover en lak!

03a40.jpg

948e4.jpg

de text kwam er niet heel strak op maar gaf uiteindelijk een leuk resultaat 8-)

a7e12.jpg

klaar voor de cover :-)

faadb.jpg

5792e.jpg

het Gewicht is nu 321 gr inc. accu regelaar ontvanger servo's en de vleugel hoeft alleen nog in de cover.

dat is volgens mij een goed gewicht voor een model van deze grote

SALy is mee geweest op vakantie en ik kan iedereen vertellen dat hij heerlijk vliegt!

we zijn in de duinen geweest in bloemendaal en hebben daar een boel plaatjes geschoten zoals deze:

f88d6.jpg

c6372.jpg

15516.jpg

full size:

https://home.boxhoorn.cc/groups/fotos/wiki/4c1e9/images/15516.jpg#960x1280

https://home.boxhoorn.cc/groups/fotos/wiki/4c1e9/images/c6372.jpg#512x384

https://home.boxhoorn.cc/groups/fotos/wiki/4c1e9/images/f88d6.jpg#512x384

foto's zijn gemaakt door Eric de Keizer

het is een zeer stabiel vliegtuig die echt met een enorme wind gewoon goed is te besturen aan de duinen en ook als dlg model aardig presteert later voeg ik er een filpje van toe.

alleen het zwaartepunt op de tekening die klopt niet.

zwaartepunt stond op de voorlijst dus ik heb dat zwaartepunt aangehouden maar dan moet je een bak lood toe voegen! hij woog 350 gr zonder lood en ik eindigde met 500 gr om het cg goed te krijgen!

de eerste vlucht had ik dus ook een hele boel up nodig om het model in de lucht te houden dus ben ik het cg naar achter gaan doen.

voor mijn smaak licht het cg op 3cm van de voorlijst en vloog hij daar het beste mee.

ook heeft de staart wat aandacht nodig.

met het landen is de staart echt het eerste was breekt dus leg langs de vuren ligger even aan alle kanten een cfk roving zodat die sterk blijft.

verder is het ook aan te raden om de middelste spant waar de vleugel aan vast zit in de glas of cfk te zetten omdat die na een paar keer hard smijten het begeeft als je hem van 3mm timmerplaat maakt.

ook langs de tips en de staaf om te werpen zit roving.

de avond dat ik hem invloog was het geheel windstil en kon ik door een enkele zachte dlg worp te maken makkelijk 30 seconden halen! het is mijn eerste model en ik ben behoorlijk bang om hem in tweeën te smijten dus ik gooide hem naar ongeveer 10 meter hoogte.

de avond dat we weg gingen stond er een extreem harde wind dus ik loop naar de duin en gooi mijn saly en vloog heerlijk alleen na een tijdje wild stunten (rollen opzekop etc.) kwam ik achter de duin en zag hem niet meer waarna de gehele romp in de kreukels lag maar de vleugel was gelukkig nog heel.

in emmeloord heb je niet erg veel ruimte om te hellingzweven dus ga ik maar eens mijn motor rompje bouwen! :-)

Laatst bewerkt:
Back