SAM TALK

3 s lipo met een max aantal apps voor de regelaar is dat een optie. Daar leg je naar mijn stoffige electro kenniss het vermogen mee vast .

Das samen 4 cent ;-)

Het gaat hier niet om de regels, het zijn wat richtlijnen zodat men een beetje weet wat de bedoeling is.

Het is om wat deelnemers te krijgen die wat willen sparren en fun willen hebben met een wedstrijd element (voor fun).

Als we de SAM willen volgen hebben we enkel een reglement, maar geen deelnemers en dat is jammer.

Zou zeggen zorg voor een beetje passend model voor een klasse die je leuk lijkt en doe mee.

Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G

Maar met een volgens fabrieks opgaven max 80 watt motor..een voorgeschreven max aantal cellen en een max maatvoering prop heb je toch niet meer zoveel "speelruimte"?
Dat is waar, maar het max. aantal cellen is nieuw. En de 80 W max....ik zie genoeg leuke motortjes zonder dat er een maximum Watts bij opgegeven wordt.

Max als je 25 gram als max. gewicht aanhoud zit je aardig in de buurt.
En met de start naar 300m wil je toch ook niet en is ook veel te hoog om leuk te zijn.

Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G
Kan die hele Sokol niet vinden en is dat ook een model van voor 1961 ? , want wij zien graag leuke vintage modellen die met elkaar wat sparren.

Hoe meer verschillende modellen des te leuker.

Mijn modellen gaan niet eens in de buurt komen van de max. tijden en wil dat niet eens, want dan moet ik iets bouwen dat ik niet leuk vind.

En voor de rest zoek je het lekker uit..wat wil je betalen, hoeveel S hang je er aan, hoe lang wil je dat jouw motor meegaat.
Dat ga ik toch wel doen hoor. Maar ik ben van plan de Topsiel te gaan bouwen, en toen jij de maximum waardes voor de Texaco klasse publiceerde was ik benieuwd of dat kistje binnen die klasse valt. Vandaar mijn bemoeizucht m.b.t. deze materie......:rolleyes::p

PH-SAM-EUROPE VLIEGEN TIJDENS DE MIDSUMMER 2025

Ik doe mee met:
- Playboy Sr in de GAS-C klasse
- Dixielander, E-Dream Weaver en de Django in de Nostalgia klasse
- PB-2 in de 1/2 A klasse
- Classy Gassie (met E-motor) in de Open klasse

Henk, mooie initatieven (ik ben met name geinteresseerd in Texaco en 1/2a Texaco), maar is er geen genade voor diegenen die, om welke reden dan ook geen brandstof maar elektro vliegen?
Ik zou goed uit de voeten kunnen met een max akku (3s 450MAh) voor 1/2a en een tijd gemaximaliseerde motorloop.

NB: met mijn huidige modellen ben ik trouwens vooralsnog geen bedreiging, maar dat gaat wel komen! :koud:

Dat kan.

- 1/2 A elektro is al in voorzien tw max 26 gram motor, max 2S cq max 6 NiMh, max 8"prop en max 60 sec motorloop (zie startkaart hier boven).
- Full A zie voorstel in SAM TALK

Ik heb een Veron Cardinal, E-motortje weegt toevallig 26gram en ik vlieg met 2s460 en een 6x4 propje. RC alleen toerenregeling en L/R. Dus zou dan geschikt zijn voor 1/2 A Texaco? Na 60sec. motor uitzetten en dan? Is me niet duidelijk, je mag hopelijk toch wel blijven sturen tot het model is geland?

Laatst bewerkt:
Frank,

Dat is op en top E-1/2 A Texaco.

Idd 60 sec motorloop en dan zweven..en natuurlijk sturen..in de bel als het ff kan.

Overigens...we hebben nergens staan dat je weer voor je voeten moet landen..dus je mag hem ook mee laten drijven en verderop landen..zolang je tijdwaarnemer hem maar kan zien....gelijk Vrije Vlucht.

Ik zet je op de deelnemerslijst!!

• Like
Reactions: fbk

Deelnemerslijst PH-SAM-EUROPE VLIEGEN TIJDENS DE MIDSUMMER​

1. Henk van Hoorn
2. Peter den Ouden
3. Bruno van Hoek
4. Raymond van Mulken
5. JanHein Ramakers
6. Ton van Munsteren
7. Frank Bremer

Met 2s460 vliegklaar 336 gram en met 2s610 vliegklaar 342 gram.
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de rem van de regelaar activeer, want het draaiende propje remt behoorlijk bij zweven. Totnutoe was dat geen probleem want ik vloog hem gewoon als motorkistje met wat meer of minder gasgeven. Maar nu moet je dus gaan zweven, dat verandert de zaak :)

Back