SAM TALK

3 s lipo met een max aantal apps voor de regelaar is dat een optie. Daar leg je naar mijn stoffige electro kenniss het vermogen mee vast .

Das samen 4 cent ;-)
 
Het gaat hier niet om de regels, het zijn wat richtlijnen zodat men een beetje weet wat de bedoeling is.

Het is om wat deelnemers te krijgen die wat willen sparren en fun willen hebben met een wedstrijd element (voor fun).

Als we de SAM willen volgen hebben we enkel een reglement, maar geen deelnemers en dat is jammer.

Zou zeggen zorg voor een beetje passend model voor een klasse die je leuk lijkt en doe mee.
 
Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G
 
Maar met een volgens fabrieks opgaven max 80 watt motor..een voorgeschreven max aantal cellen en een max maatvoering prop heb je toch niet meer zoveel "speelruimte"?
Dat is waar, maar het max. aantal cellen is nieuw. En de 80 W max....ik zie genoeg leuke motortjes zonder dat er een maximum Watts bij opgegeven wordt.
 
Max als je 25 gram als max. gewicht aanhoud zit je aardig in de buurt.
En met de start naar 300m wil je toch ook niet en is ook veel te hoog om leuk te zijn.
 
Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G
Kan die hele Sokol niet vinden en is dat ook een model van voor 1961 ? , want wij zien graag leuke vintage modellen die met elkaar wat sparren.

Hoe meer verschillende modellen des te leuker.

Mijn modellen gaan niet eens in de buurt komen van de max. tijden en wil dat niet eens, want dan moet ik iets bouwen dat ik niet leuk vind.
 
En voor de rest zoek je het lekker uit..wat wil je betalen, hoeveel S hang je er aan, hoe lang wil je dat jouw motor meegaat.
Dat ga ik toch wel doen hoor. Maar ik ben van plan de Topsiel te gaan bouwen, en toen jij de maximum waardes voor de Texaco klasse publiceerde was ik benieuwd of dat kistje binnen die klasse valt. Vandaar mijn bemoeizucht m.b.t. deze materie......:rolleyes::p
 
Mij geheel persoonlijke mening voor wat betreft Gas-E

Het is alleen maar fatsoenlijk te verwezenlijken met een logger/limiter (Gliderkeeper, Altos V4 of de Jeti RES ontvanger) om er enkele bekende te noemen.

Bijvoorbeeld, de motor schakelt uit na een bepaalde tijd of een bereikte hoogte, dat wat als eerste is bereikt.

SAM rules: maximale vliegtijd 10 minuten inclusief de motorloop tijd
Motorloop tijd 90 seconden maximale hoogte 400 meter.

Door de relatief lange motorloop tijd kunnen vrijwel alle electro modellen meevliegen.
Accu capaciteit en motor zijn zijn vrij.
Heeft men geen thermiek dan zulen de speciale wedstrijd toestellen toch wel winnen.
( Paco models Pelican), maar dit geldt voor elke wedstrijdklasse.

Het nadeel zijn de kosten van de logger/limiter, wil met dat?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er wat verwarring ontstaat.

Uitgangspunt blijft de SAM EUROCHAMPS Rules.

Wat wij gedaan hebben en verder nog gaan doen is dit als leidraad nemen en waar we nodig vinden eea minder specifiek dan wel E motor geschikt te maken.

Er zijn natuurlijk al enkele E motor klassen maar het converteren naar E motor van verbrandingsmotor klassen gaat ons steeds beter af. We hebben met inbreng van deze en gene die daar thuis in zijn de afgegeven vermogens van brandstof motoren weten om te zetten in opgenomen vermogen van E motoren.


In de praktijk
De 3 GAS klassen (A,B en C) zijn zeer toegankelijk en velen van ons hebben dat soort modellen. Sparky/diesel 35 sec motorloop en Glow 23 sec motorloop kort samengevat.

Dat converteren naar een E motor kunnen we nu dus goed. De duur van de motorloop mag een samenspel van tijdwaarnemer en vlieger zijn en de tijdwaarnemer houd de vlieger op de hoogte van de verstreken motorlooptijd en geeft het commando "motor uit" en indien niet te horen is het wel door de tijdwaarnemer op de zender van de vlieger te zien. Daar is dus geen timer nodig.


Een zeer leuke klasse waar we het nog niet over hebben gehad is de..laat ik het maar de "vergaarbak klasse" noemen. Alle soorten motorkisten groot of klein..dunne of dikke motor, verbrander of E motor met een tijd restrictie op de motorloop EN hoogte restrictie er bij en wat eerst komt moet de motor op reageren.

10. ALOT Altitude Limited Old Timer

Entries may be any gas powered model airplane designed prior to 1951. Motor type may be any spark, glow, or diesel up to .65cu.in. (10.65cc) engine or any type electric motor. Propeller, drive and power control are unrestricted. The battery pack type, cell number and capacity are also unrestricted. Model must weight a minimum of 24.4gr per sq. dm. (8oz./sq.ft.) of planform wing area. Every model should be installed with such a multi-purpose altimeter (from now on called “Instrument”) which must be suitable for stopping the engine/electric motor after 90 seconds or at 300m height, whichever of two comes first.


Dus alles mag zolang er maar een timer in zit die de motor stopt na 90 sec cq zodra 300 meter bereikt wordt (wat maar het eerst komt).


Hier ben je dus die door Harry genoemde timers voor nodig en ik heb veel ervaring met de Altis timers (gebruik ik op de E- zuigerkisten zodat de motor vanzelf uit gaat en ik dus hands free kan vliegen en voorheen op alle VV F1Q modellen). Die timer kun je op je PC/laptop instellen cq met een klein instel apparaat waar je hem op het veld op kunt aansluiten. Werkt simpel. Kosten tegen de 70 euro.

HET grote voordeel van deze klasse is dus dat je er alles wat als motorkist ontwerp door kan gaan in kunt stoppen.





De max voor deze klasse is 10 minuten...echter, voor deze en alle klassen geld dat de max op verzoek van de deelnemers en naar inzicht van de CD verlaagd kan worden.



Dus GAS A/B/C/E of ALOT..beide heel toegankelijk. En voor ALOT kunnen we natuurlijk dat jaartal 1951 weer oprekken naar tot 1960.
 
We zijn op de Midsummer aardig bezig geweest en uit de losse pols. Ik heb van een ieder die mee deed (en meerdere deelnemers hebben heel wat vluchtjes gemaakt) de tijdwaarnemer gespeeld en de kaart ingevuld.

Niet zo nauw gekeken bij het aantal sec motorloop (een brandstof hoeveelheid opstoken om 18 sec te krijgen..ach..25 was ook geen probleem, en een beetje zwakke E motor wat seconden extra geven..kon ook zonder bijbetalen) en wanneer we ervaring op willen doen dan kunnen we ALOT ook uit de losse pols doen..met 1 tijdwaarnemer..bv ikke.

Vlieg er op los met je motorkist ontwerp..met je diesel/glow.sparky of E motor en ik hou die 90 sec in de gaten met de klok..en mijn meer dan voortreffelijk oog zegt je ook wanneer ik vindt dat het 300 meter is..( steekpenningen weer welkom).

Nu kunnen we zonder eerst te investeren lekker allemaal met elkaar...en tegen elkaar..ook in 1 klasse met onze motormodel kissies vliegen. En ik bepaal als CD ook de max ivm de omstandigheden....nou...hoe gemakkelijk wil je het hebben.

Doen de volgende keer??

Oh ja..het geheim is dus zien dat je net bij 90 sec die max 300 meter te pakken hebt (dus de max motorlooptijd er uit halen) en niet te snel te stijgen. En natuurlijk een belletje vinden!! En let wel..motormodel kissies..dus geen zwevers of zuigerkist ontwerpen..maar puur van die "slecht" zwevende bakkies.
 
Afgelopen zaterdag was een Max vliegen door de vrij sterke wind sowieso vrij moeilijk. De echte winnaar en jammer genoeg niet genoemd is een Stabilo. Of het een Max was weet ik niet, maar hij zat er dicht bij.
 
Heb Henk nog gevraagd, nee dus.
Hij wist exact de richting (wij overigens ook), maar waar, kan 3 kilometer verderop zijn.

Inderdaad geen RC, maar een paar plankjes Balsa zou wel leuk zijn geweest.
 
Wel achteraan gegaan, niet gevonden. Het nieuwe stabilo is al bijna af...
IMG_5051.JPG
 
Back
Top