sampan ombouwen

halo allemaal ik had vlede jaar een statise sampan gemaakt.

maar zou deze nu presies willen ombouwen naar een zeilende boot.

ik denk wel dat er één en ander aan moet veranderd worden en vermaakt.

het 1 probleem is hem waterdicht maken. en dan zit ik nog met een mast die van achter op het schip staat en niet van voor en ik weet niet of dit wel kan.

bjfuoh.jpg

zo ziet hij er ongeveer uit. en is helemaal schracht gebouwt. gelukkig gebruik ik altijt watervaste lijm om mijn modellen te lijmen.

zoals je ziet moet er een ander roer op en dan de mast wat ik niet goed weet wat er mee te doen.

kunnen jullie me mischien wat opweg helpen hoe ik deze moet ombouwen zodat hij kan zeilen hij is een 60 cm lang.

groetjes dirk

Hey Dirk,

Mast voor de kajuit plaatsen en 1.5 X langer maken, jonktuig op plaatsn met latten tot achterzijde kajuit.
Balast kiel onder hangen in het midden waterlijn, zul je moeten testen hoeveel gewicht je kunt bijvoegen.
Waterdicht maken zonder het gewicht te veel te verhogen dat zal het mooilijkste zijn, 80 gr glas vlies met epoxy romp moet dan aan buitenzijde wel volledig kaal zijn
Succes :D

hoi rene zou ik hem niet met jacht lak kunnen dicht krijgen ?

een laag of 10 er over moet ik denk tog ook wel dicht zijn of vergis ik me hier in.

en de mast naar voor brengen dat dacht ik al maar dat jonktuig ik weet niet of dit wel echt kan varen daar zit ik dus aan te twijfelen.

dan de lengte van de mast ? moet deze zolang zijn dan het schip of 2x langer om te kunnen varen daar heb ik niet echt een idee van . zijn daar geen ( vaste regels ) voor.

de balast kiel zal het laatste zijn en dat kan ook aangepast worden np.

eerst waterdicht zien te krijgen en de juiste maat van mast weten .

Hoi Dirk,

Als de romp mooi dicht en droog is lukt het wel met jachtlak, maar dicht blijven ? door het uitdrogen van het hout krijg je na een tijd scheurtjes.
Met een echt schip karveel of overnaats gebouwd krijg je net hetzelfde als je deze op de wal plaatst na een paar jaar zo lek als een zeef, voor dat deze te water gaan worden eerst natte doeken binnen in de romp gelegd, dan te water met een pomp aan boord duurd soms een paar weken voor dat deze dicht trekt.
Als je een jonk tuig gebruik is een mast lengte van de jonk genoeg, heeft meer de verhoudingen van een gaffel tuig. Een jonktuig is een goed zeil dat zeer gemakkelijk te behandelen , verkleinen gebeurd met onderste latten op elkaar te binden

thx rené. dan ga ik de romp tog maar afschuren en eerst met g4 behandelen en er dan een vezelglas met epoxy oversmeren.

dan ben ik natuurlijk wel zeker . voor een langere levens duur.

dit zal wel een tussendoortje worden hoor maar ik zou in de zomer tog eens eindelijk willen gaan varen want daar dient een boot tog voor he :cool:

zal eerst eens de kap er af halen en de bestaande mast er af halen en dan kan ik er wel aan beginnen .

rené zou het genoeg zijn om hem 2/3 keer met g4 te behandelen en dan 2 lagen poxy zonder vliesnetje want het is tog maar een kleine opervlakte . is het vliesnet dan echt nodig ?

en dan de mast ik heb het eens aan het bekijken geweest en ik denk als ik hem voor het hutje ga zetten dat hij veel te veel gaat toppen en de voorboeg naar beneden gaat duwen als er wat veel wind staat. dus denk ik er aan om de mast tog maar te laten staan.

ik weet het zijn veel vragen die ik hier afschiet maar ik heb er nog één
ik schat dat het bootje tussen de 300 en 500 gram weegt kan ik al het gewicht niet aan de bulb hangen en hem zo op de waterlijn zetten of moet ik eerst gewicht in de romp tassen tot deze juist zit ?

want als de servo en de pillen er in zitten dat het al niet veel gaat schillen.

en dan het zwaard waar de bulb aan moet komen moet dit zolang als de mast gemaakt worden ? en hoe breed .

ik heb al heel wat gelezen op het forum maar vond niet direkt een antwoord op deze vragen.

Dirk om te zeilen staat de mast veel te veel naar achteren, het drukkingspunt in je zeil moet bij het aan de wind zeilen 2 tot 7 % voor het lateraal punt onder water liggen.
Maar voor je iets veranderd moet je eerst bepalen hoeveel gewicht je romp max. kan dragen. Dus eerst in het bad leggen en ballast toevoegen tot op de waterlijn. Om de onbeschermde romp niet te beschadigen kun je hem in dunnen P.E. folie verpakken.
Als je totaal gewicht minder dan 2 kg is zou ik er zeker niet aan beginnen, rc + batterijen hebben ook een min gewicht.
De mast mag ook wel wat dunner en zonder verstagging.
Kiel 20 cm diep en +- 6 cm breed en 3 à 5 mm dik met loodbulbje aan onderzijde, als je een lijnen plan hebt zet ik de in DELFTSHIP

:D ik heb het ff geprobeert rené zoals je zij.

de boot weegt 900 gr en om hem op zijn waterlijn te leggen moest ik er nog juist 1 kg inleggen en dan stont het water juist onder het 1 steberghout.

het plan staat nog online rené bij de groepsbouw van modelbouw@be

ik heb hem tog naar dat plan gemaakt behalve de mast staat daar meer naar voor.

anders als je eens tijt hebt kun je dan zien of ik de mast naar het plan kan zetten of dat hij nog ergens anders moet komen.

alvast bedankt

:eek: woooooooow rené is dat zeil niet een beetje groot ?

wat een joekel :D

maar ik vertrouw je jaren lange ervaring op dit gebied . gelukkig heb je het mooi uitgetekent want ik ben wel een beetje verast van de grote.

ik zal eerst de mast eens goed zetten als op je tekening en het zwaart maken. het ziet er wel echt mooi uit hoor maar had dit niet verwacht .

bedankt voor het geleverde werk rene en als hij klaar is kom ik zeker eens naar brecht af kunnen we hem eens op de vaart zetten :-D

als ik vragen heb spring ik hier wel binnen en zal ook een paar foto s plaatsen van de vorderingen . maar nu kan ik aan het werk met de mast en een nieuw zeil maken ik hou je op de hoogte thx

Met zo een licht model ook geen ervaring :), maar is gemakkelijk te reven en als het werkelijk te groot is kun je onderaan een baan afsnijden en de mast inkorten is gemakkelijker dan stuk aanzetten :).

Beste Amazon,
tik in de google zoekvenster eens Sampan in en dan onder afbeeldingen, je krijgt dan foto's en tekeningen van verschillende sampans en in google zijn ook verschijdene tekeningen te vinden.
succes Imre.

thx imre maar ik heb zowat alle foto s van sampans op mijn pc staan van het opzoekings werk toen ik hem maakte.

ik heb mijn vrouwke aan het werk gezet en dit is het rezultaat
best wel groot maar ik ga het zeker proberen :D

1052put.jpg
j

Dat is rap Dirk, hebben de zeilen die je gevonden hebt ook een slurf rond de mast?:confused: Heb nog geen jonkzeilen gezien die vast aan de mast zitten, op die manier kun je niet reven.

Back