sampan ombouwen

hoi rené nee ijgelijk niet

2evu906.jpg

dat hangt los langst de mast zoals ik het kan zien maar om dat strak te kunnen trekken met touwen lijkt me erg lastig. maar ik kan de mast er gewoon uithalen als je denkt dat het beter is. dit leek mij altans een betere oplossing. je kan gewoon de broekspijp :mrgreen: naar omhoog schuiven bij hardere wind en dan blijft het zijl tog mooi staan in het midden anders komt het helemaal los te hangen van de mast.

dat veronderstel ik tog . ik heb er ook niets verstand van dus doe ook maar wat ik denk juist te zijn. ik ben wel niet van plan om mijn zeil te kunnen hijsen terwijl hij vaart als het hart waait zal ik het wel wat omhoog schuiven en vast zetten ik wil gewoon een servo voor het roer als dat kan natuurlijk

Aan iedere lat zit een touwtje rond de mast ongeveer op de plaats van de broekspijp:mrgreen: en deze zorgd er voor dat de latten bij de mast blijven en als je over het anderen boord zeild worden de latten vanzelfs tegen de mast gedrukt

a ok np dat kan ik wel vermaken hoor rené kwestie van de schaar er eens in te zetten .

ik heb ook nog een vraagje over het zwaard mag dit in hout gemaakt worden of in plexy glas ? of moet ik daar iets anders voor nemen .

Zwaard in multiplex kun je mooi profiel van maken, achterzijde over 1/3 afschuinen naar 1 mm, voorzijde 1/5 afschuinen naar 3 mm dan met schuurblokje voorkant rond maken en zijkanten de hoeken wegschuren krijg je een profiel dat het ideale goed benaderd.
Bovenkant over het gedeelte dat in de bun in de romp gaat recht laten, zo heb je meer kontrole om alles uit te lijnen:cool:

hoi rené ik had je post nog niet gelezen maar ik had voorlopig een zwaart in 1cm plexy gemaakt. en natuurlijk moest ik eens kunnen testen :o

20qf5fp.jpg

hij vaart maar ik denk dat het gewicht van de bulp gewoon te veel naar voor zit . mag ik gewoon het zwaart naar achter bbrengen tot het wel goed op het water ligt ?.

en dan het zeil weegt tog wel als het zo aan de kant hangt en de wint er in pakt de boot gaat tog al behoorlijk schuin hangen en zohart waaide het nog niet kan ik dit oplossen door het zwaart breder te maken ? of hoe moet ik dit oplossen.

maar bij het minste windje schiet ze vooruit :thumbsup:

het zal nog een kwestie van goed afstellen zijn en dan alles netjes maken zoals de bol lood smelten in een mooie vorm inplaats van nu met den hamer plat geslagen om te testen btw. de blok lood weegt 1 kg

zeg maar wat ik het best kan doen om deze sampan aan de praat te krijgen :cool:

Zwaard schuiner plaatsen zodat lood 10 cm naar achter word verpaats, als dat niet genoeg is zul je alles , mast en zwaard naar achter moeten verplaatsen. Doe eens een test leg het lood los in de boot en de losse mast en zeil ook tot je beter op je waterlijn ligd. Om de ballans onder zeil te behouden moet het middenpunt van je zeil 2 à 3 cm voor het middenpunt van je zwaard liggen. Het zwaard had ik schuin getekend om het gewicht meer naar achter te krijgen.

ok dat is duidelijk rené :thumbsup:

ik zal het morgen veranderen.

de sampan is wel redelijk spits van voor onderwater daarom topt hij nu ook wel een beetje naar voor nu de mast daar staat maar als ik het zwaart schuiner naar achter ga zetten denk ik wel dat dit een heleboel gaat schillen. het zal dus zoeken worden tot het juist zit.

thx voor je reuze steun rené anders was ik nu nog aan het denken waar ik mijn mast moest gaan plaatsen :thumbsup:

ik had dus eerst het zwaard wat schuiner gezet wat tog ontsettent veel schilde thx rené.

daarna al die prul er afgegooid en een nieuw zwaart gemaakt uit watervaste triplek en geverft en nu heb ik er nog een laag g4 overgegooit dus dit staat te drogen. ik heb het wel een beetje veranderd van vorm

2ug1oab.jpg

zo ziet er ongeveer uit leek me iets beter dan is mijn kielbalk ook een beetje breder voor en achter het zwaart

en dan ook nog een goud klompje gegoten voor er later aan te hangen . het moet nog wel in profiel gevijlt worden

ei8uwp.jpg

2ztd1zp.jpg

Gietvorm voor lood kun je maken van vuurvaste cement, Halve houten bulb maken in hout, in vuurvaste cement drukken en zeer lang laten drogen, alle water moet er uit zijn anders vliegd het lood rond je oren :mad:.
Als je getest hebt en je weet het juiste gewicht kan ik een perfecte bulb tekenen heb daar een prog voor:cool:.
Zwaard, bulb en roer geven veel weerstand als ze niet goed afgewerkt zijn, een ruw oppervlak verstoord de laminaire stroming die bij schaalmodellen ( minder dan 1 m ) over het volledige natoppervlak blijfd, zolang je de rompsnelheid niet overschrijd ( planeren )

Laatst bewerkt:
ok hier is ze zo als ze er nu bij staat .

gewicht met alles er op en aan behalve servo roer en pillen 2.4 kg

nqspyv.jpg

en zo licht ze op het water en ze ligt echt goed stabiel en recht nu.
ze staat nu zelvs een beetje hoger van voor maar er moeten nog pillen en een sevo onder de kap gemaakt worden.

js2i4y.jpg

van weerstand heb ik echt geen last rené het minste windje schiet ze vooruit en blijft mooi recht. ik ga het verlopig zo laten iets veranderen kan ik nog altijt als het moet

Ziet er goed uit, rc monteren en testen . Ik zie dat het dek open is dus opletten met windvlagen, want als ze volloopt blijfd ze michien wel drijven maar rc servo en ontvanger kunnen niet tegen vocht :(

ja daar heb ik ook aan gedacht rené maar ik ga proberen het in een boterpotje in te bouwen en dan langs 2 kanten een gordijntje voor de kap zodat je er niet te veel van ziet :mrgreen:

ik zal zien wat ik er van kan maken. maar ik kan pas vrijdag om een sevo gaan want ik geraak niet in antwerpen .

heb jij mischien enig idee welke servo ik moet gaan halen voor deze dame ?

Als je nog geen RC hebt alles te samen kopen, is voordeliger.
Anders de goedkoopste servo is zeker voldoende ( bij mij ACOMS servo weegt 14 gr en stuurd zeilboot van 165 cm 11,5 kg ), de zeilwinchs kan ik je geen raad geven heb die altijd zelf gebouwd .

ja er moet nog wel een en ander aan gebeuren rené maar het zal wel goed komen denk ik. ook de servo en het roer waren maar aanelkaar gemaakt met visdraad omdat ik niets had liggen :mrgreen:

zal morgen eens een beetje gaan shoppen om het er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien

hoi hoe moet een roer er ijgelijk uitzien van vorm want dit lijkt me niet echt katoliek :) kan je ff op mijn foto tekenen hoe het beter kan

zo ziet het er nu uit

2up7de9.jpg

en dit is mijn met visdraad gemaakte roer om te sturen maar dat word nog veranderd ik moest het tog eens kunnen testen he :mrgreen:

maar het wekt priema hoor

28ba8so.jpg

STUURSTANG
full
Dit Dit is de grondvorm van balans roer 1/5 voor de as, van bovenkant gezien grootste dikte op 1/3 van de voorkant. Als je de verhoudingen tov je plexy roer aanhoud zit dat wel goeg. Als overbrenging tussen je servo en je roer kun je geplastfierde tuindraad gebruiken van 1.5 mm kun je goed van maat plooien en met dubele verbinding gaat deze ook niet knikken als je servo ver van je roer staat, 6 mm onder een hoek van 90° plooien en plastiek over dit gedeelte verwijderen stukje dat je verwijderd schuif je na inhaken in de servo en roer, als borg terug over het uiteinde

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back