San juan nepomuceno

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door wil hagen, 12 mei 2014.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik doe het precies zo. Vooral niet in een keer snijden, maar in meerdere halen.
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruik ook de techniek van Piet en Hans.
    Wel maak ik dan gebruik van een tweede kleinere snijmat bovenop de eerste en plak deze met stevige tape langs de zijkanten vast. Dit vormt een drempeltje, waardoor het latje niet kan wegschuiven. Mesje moet niet een beetje scherp zijn, maar echt vlijmscherp, Stanley mesjes of 'pro-edge' hobbymesjes werken redelijk, maar professionele chirurgische mesjes werken nog stukken beter: die vind je in allerlei hobbywinkels.

    Hele kleine aanpassingen kun je nog doen door er nadien met een schuurblokje langs te gaan.
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik doe ook nog wel eens wat ruim afsnijden en dan het laatste stukje wegvijlen/ schuren als de latjes de neiging hebben om te splijten.
     
  4. wil hagen

    wil hagen

    Lid geworden:
    12 mei 2014
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Tilburg
    Heb het ook zo gedaan. Eerst aftekenen met liniaal, dan met een mesje diverse keren over de lijn, langs de liniaal snijden,( glijdt wel regelmatig weg over een stukje wat 5 mm breed is) en dan het laatste gedeelte steeds met kleine stukjes het laatste doorsnijden. Maar ik ben er niet te vrede over. Misschien dat oefening kunst baart????
    Bedankt voor jullie reactie.
    ----------------------
    met vriendelijke groet
    wil
     
  5. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat ik ook nog wel eens doe is de eerste keer met een geslepen potlood een flinterdun lijntje trekken, dit geeft meer zekerheid als je, zoals Erik aangeeft, het laatste randje moet wegschuren.

    ...en inderdaad oefening baart kunst, er zijn bij mij in ook wel eens een aantal latjes mislukt, maar... PAS OP VOOR DE VINGERTOPPEN :shock:

    Nog een laatste tip: ik zet de liniaal ook wel eens onder een schuine hoek op het latje en zet dan best veel kracht om het latje echt vast te pinnen, de potloodstreep is dan een handig hulpmiddel als referentie. Dit werkt het beste met latjes die niet té lang zijn.
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Ik doe het altijd met een schuurpapier (niet te fijn) op een blokje hout.
    Oké, duurt wat langer natuurlijk, maar kan mij dan ook niet in de vingers snijden.
    Is maar waar je voorkeur naar uit gaat ;)
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Tegenwoordig zet ik m'n streepje en haal hem dan langs een schuurmachine als deze [​IMG]

    In mijn geval een schijf en bandschuur combo. Eén van de gereedschappen die ik vrij vaak gebruik.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi apparaatje!
     
  9. wil hagen

    wil hagen

    Lid geworden:
    12 mei 2014
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad een mooi apparaatje. Voor een beginnende bouwer nog iets teveel van het goede. Moet eerst maar eens kijken of het bouwen me bevalt. Misschien een verjaardagscadeau???
    Maar allen nogmaals bedankt voor jullie reactie. Ga eens kijken wat voor mij het beste werkt.
    --------------------
    met vriendelijke groet
    wil
     
  10. wil hagen

    wil hagen

    Lid geworden:
    12 mei 2014
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag nog bezig geweest met de verjonging van de planken. Na het uitproberen van de diverse aangegeven mogelijkheden heb ik momenteel gekozen voor het schuren van de planken. Heb ik het beste resultaat mee en ben tevreden.

    Heb nu een andere vraag De boeg en kiel staan in de beschrijving dat zij van walnotenhout zouden zijn, maar de werkelijkheid is dat het triplex is en wel de dikte van de valse kiel.
    Ben op zoek gegaan naar walnoten hout van 8 mm dik en 250 mm bij 90 mm, maar AFC Arnhem kan niet de dikte, maar ook de grootte niet leveren en buten dat vragen ze tussen de 10 en 20 euro voor zo' n stukje hout. Is me te duur en moet er nog veel te veel aan gedaan worden. Dus zat ik vanmiddag te bedenken om de boeg en kiel aan weerszijden met een blanke lat van 2 mm te lijmen en daaroverheen een noten fineerlatje, zodat de kiel minimaal breder wordt als de valse kiel is beplankt.

    Ik zie graag jullie commentaar op mijn suggestie.

    Je kunt ook de valse kiel verjongen, maar aangezien ik een beginner ben lijkt me dot niet juiste oplossing voor me.

    -------------------------
    met vriendelijke groet
    wil
     
  11. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Hallo Wil,

    Als je de uitsparing bij de leeuw meet, dan is dat 7 m/m dus ik ben van plan om de kiel te gaan bekleden met de zelfde latjes als waar de romp mee bekleed wordt nl. 5x 1,5 m/m zo kom je ook aan de 7 m/m/

    Groet PC Piet (Peter)
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het idee is goed, en het uiteindelijke resultaat lijkt me ook zeker in orde. Vraagt wel even netjes werken, maar het zou moeten lukken.

    De kiel wordt wellicht wel wat dikker dan ze zou moeten zijn, dus daar moet je op letten met het eventuele boegbeeld en zo, maar ik denk dat het in het geheel straks niet meer opvalt.

    Wel dun hout nemen voor de afwerking, uiteraard.
     
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    ik heb indertijd notenplankjes gehaald in Antwerpen (Ballien) ik was daar toen voor een plank van 10cmx100cm ca 8 of 10 euro kwijt en heb daar al heel wat onderdelen van kunnen maken.
    een tussen alternatief is om blank hout (grenen oid) te gebruiken en dat met notenbeits te behandelen, maar dat moet je eerst maar eens experimenteren. (per saldo zal het niet veel uitmaken qua kosten)
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dus je valse kiel is als ik het goed begrijp 4mm dik. Dan lijkt peter zijn optie een logische. Je ziet het wel vaker in kits dat het triplex af wordt gedekt met fineer. Waar je ook even op moet letten zijn de vingerlingen (scharnieren van het roer) Die zijn waarschijnlijk ook een bepaalde breedte. Met een beetje geluk dezelfde 7 mm.
     
  15. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Hallo Wil,

    De vingerlingen moeten toch aangepast worden op de dikte, bij Artesania zijn dit standaard dingen, het zeflde als bij mijn San Francisco en daar was het 4 m/m dik. Het van de roer SJN moet toch ook bekleed worden is ook van triplex 4 m/m.

    Groet PC Piet (Peter)
     
  16. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Hallo Wil,

    Achter bij het roer loopt de beplanking van de romp toch door op het vlakke stuk van de valse kiel dus daar wordt het toch 7 m/m dik.
    Dat klopt dan precies.:p:p

    Groet PC Piet (Peter)
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik had hetzelfde met Corel. Daar had ik de valse kiel met twee stukjes fineer van 0,5mm beplakt en dat was ook al te veel voor de vingerlingen. Fineren was ook niet zo naar m'n zit. Bij huidige project heb ik een hardhouten lat bij de praxis gehaald en daar vervang ik al het triplex mee.
     
  18. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Hallo Wil, Bij het verjongen van de plankje gebruikte ik ook dit kleine schaaf voor het grovere werk.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    de hbm 150 dubbbel schuuurmachine

    deze kost 80 euro by hbm machines
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De techniek werkt nog beter als je onder je liniaal een latje legt van de de zelfde dikte als het latje wat je moet snijden, zo ligt de liniaal haaks op je mat.
     

Deel Deze Pagina