Hallo collega bouwers,
Geboren in Den Helder zoek ik al jaren een schip uit deze stad om te bouwen, echter kon ik nooit een beslissing nemen welke precies.
Uiteindelijk vanwege de kleurstelling besloten om een schip van Acta Marine te bouwen.
Ik twijfelde tussen een Shoalbuster 3209 en een supplyer. Als ingenieur van beroep heb ik een obsessie met de lijnen en voortstuwing van ondiep water schepen en daarom gekozen voor de laatste.
Dus in de email geklommen en een verzoek voor info richting de eigenaar gestuurd. Tot mijn plezier kreeg ik een dag later al antwoord terug met een serie tekeningen.
Ik kan prima zelf een set tekeningen maken waar wat gelijkends van te bouwen is, echter ik werk het nog het liefste van officiele plannen.
Dan hier het schip wat het betreft:
Ze is in 1994 gebouwd als Sara Maatje IX op de werf van Padmos in Stellendam. Haar zusterschip is de Sara Maatje XII gebouwd in 1997.
Oorspronkelijk gebouwd voor Van Stee in Harlingen werd ze bij de overname aan Acta Marine in 2004 in een andere kleurstelling gezet.
In 2012 is ze verlengd met 9 meter om haar in te zetten als supplier. De sleeplier is hierbij verwijderd en er zijn ook wat andere aanpassingen doorgevoerd, o.a. aan duwsteven, brug en achterdek.
Omdat ik graag ook wil slepen heb ik later besloten haar te bouwen in de originele uitvoering zonder de extra 9 m met Van Stee kleurstelling. Inclusief 3 aangedreven schroeven en functionele boegschroef en sleeplier.
De tekeningen die ik heb zijn v.d. verlengde versie en foto van de originele zijn schaars heb ik gemerkt. Ik hoop met een beetje reverse 'engineering' toch aardig uit te komen.
Hoofdgegevens:
Waterverplaatsing (volbeladen): 365 ton
Lengte (o.a.): 32,34 m
Breedte (o.a.): 9,00 m
Holte (achterdek): 2,4 m
Diepgang: 1,6 m
Machinevermogen: (3x480) = 1.440 pk op schroeven in straalbuizen
Voor een model 1:50 geeft dit (volbeladen) een vaarklaar gewicht van 3 kg en LXBXH = 64x18x16 cm
Dit is voldoende om geen speciale bouwmethodes en materialen toe te passen en alle RC in te bouwen welke benodigd is. De uitdaging zit hem vooral in de geringe diepgang en dus romp holte.
De ruimte in de romp is hierdoor beperkt en er zal dus enkel gebruik worden gemaakt van BL-motoren in combinatie met enkele 6,6V LiFePo accu's.
Ook de schroef diameter was een uitdaging. Deze bleek verschaald maar 2,1 cm te zijn. Om er zeker van te zijn genoeg 'power' te hebben heb ik mezelf een kleine aanpassing op de rompvorm toegestaan(!)
en de tunnels iets verdiept en de schroeven en roeren verder naar voren geplaatst. Nu zijn schroeven van 25 mm toe te passen en kunnen evt de roeren worden vergroot.
Al verwacht ik qua manoevreerbaarheid geen problemen met 3 schroeven en een boegschroef.
Nu druk aan het tekenen om de spanten en kiel te laten lasersnijden. Het idee is om de romp compleet op te bouwen in polystyreen plaat en stroken met een laag plamuur op boeg en achterschip waar nodig.
Vooral het middenschip is simpelweg een rechte doos met ronde kimmen. Hopelijk kan ik de stink polyester dan grotendeels achterwege laten en heb ik weinig schuurwerk te doen om een gladde romp te krijgen.
Tot zover deze introductie... Voor nu veel leesplezier!
Geboren in Den Helder zoek ik al jaren een schip uit deze stad om te bouwen, echter kon ik nooit een beslissing nemen welke precies.
Uiteindelijk vanwege de kleurstelling besloten om een schip van Acta Marine te bouwen.
Ik twijfelde tussen een Shoalbuster 3209 en een supplyer. Als ingenieur van beroep heb ik een obsessie met de lijnen en voortstuwing van ondiep water schepen en daarom gekozen voor de laatste.
Dus in de email geklommen en een verzoek voor info richting de eigenaar gestuurd. Tot mijn plezier kreeg ik een dag later al antwoord terug met een serie tekeningen.
Ik kan prima zelf een set tekeningen maken waar wat gelijkends van te bouwen is, echter ik werk het nog het liefste van officiele plannen.
Dan hier het schip wat het betreft:
Ze is in 1994 gebouwd als Sara Maatje IX op de werf van Padmos in Stellendam. Haar zusterschip is de Sara Maatje XII gebouwd in 1997.
Oorspronkelijk gebouwd voor Van Stee in Harlingen werd ze bij de overname aan Acta Marine in 2004 in een andere kleurstelling gezet.
In 2012 is ze verlengd met 9 meter om haar in te zetten als supplier. De sleeplier is hierbij verwijderd en er zijn ook wat andere aanpassingen doorgevoerd, o.a. aan duwsteven, brug en achterdek.
Omdat ik graag ook wil slepen heb ik later besloten haar te bouwen in de originele uitvoering zonder de extra 9 m met Van Stee kleurstelling. Inclusief 3 aangedreven schroeven en functionele boegschroef en sleeplier.
De tekeningen die ik heb zijn v.d. verlengde versie en foto van de originele zijn schaars heb ik gemerkt. Ik hoop met een beetje reverse 'engineering' toch aardig uit te komen.
Hoofdgegevens:
Waterverplaatsing (volbeladen): 365 ton
Lengte (o.a.): 32,34 m
Breedte (o.a.): 9,00 m
Holte (achterdek): 2,4 m
Diepgang: 1,6 m
Machinevermogen: (3x480) = 1.440 pk op schroeven in straalbuizen
Voor een model 1:50 geeft dit (volbeladen) een vaarklaar gewicht van 3 kg en LXBXH = 64x18x16 cm
Dit is voldoende om geen speciale bouwmethodes en materialen toe te passen en alle RC in te bouwen welke benodigd is. De uitdaging zit hem vooral in de geringe diepgang en dus romp holte.
De ruimte in de romp is hierdoor beperkt en er zal dus enkel gebruik worden gemaakt van BL-motoren in combinatie met enkele 6,6V LiFePo accu's.
Ook de schroef diameter was een uitdaging. Deze bleek verschaald maar 2,1 cm te zijn. Om er zeker van te zijn genoeg 'power' te hebben heb ik mezelf een kleine aanpassing op de rompvorm toegestaan(!)
en de tunnels iets verdiept en de schroeven en roeren verder naar voren geplaatst. Nu zijn schroeven van 25 mm toe te passen en kunnen evt de roeren worden vergroot.
Al verwacht ik qua manoevreerbaarheid geen problemen met 3 schroeven en een boegschroef.
Nu druk aan het tekenen om de spanten en kiel te laten lasersnijden. Het idee is om de romp compleet op te bouwen in polystyreen plaat en stroken met een laag plamuur op boeg en achterschip waar nodig.
Vooral het middenschip is simpelweg een rechte doos met ronde kimmen. Hopelijk kan ik de stink polyester dan grotendeels achterwege laten en heb ik weinig schuurwerk te doen om een gladde romp te krijgen.
Tot zover deze introductie... Voor nu veel leesplezier!
Laatst bewerkt: