Saudade

Beste allemaal,

Van een goede vriend heb ik onlangs een RC zeilboot gekregen. Hij heeft van mij een Progo en al mijn vliegspullen gehad..
Maar het is geen ruilen geweest, want daar komt mot van :)

De schuit is pakweg een meter lang, en kiel -> masttop zo'n 1.85 meter.

Romp is van polyester, klassieke kiel.
full

Picasa Web Albums - Leo - Saudade voor meer foto's

Volgens mijn maatje heeft ie het schip begin jaren 80 gebouwd, maar hij heeft er helaas de tekeningen niet meer van.

Is er iemand in dit forum die dit schip kent?

Recht zooo...
Hip

Laatst bewerkt door een moderator:
yep, sterker nog, ik heb hem hier in de schuur staan.
Hij wacht nog steeds op een verbouwing, want er kwamen een paar andere projectjes tussendoor...

ik denk, dat er wel meerdere mensen zijn, die goedkoop beginnen met zeilen, maar uiteindelijk toch voor iets groots gaan.

Zelf ben ik ooit begonnen met een draak van billing boats (wegens plek gebrek moeten verkopen)
daarna de draad weer eens opgepakt met een nikko (ahum) en nu weer de saudade (voor weinig)

@ Dazzler:
Een waar woord. Nu gaan we echt zeilen !

@ Pinty:
Helemaal top. In jouw thread staat al een hele berg informatie, erg leuk!

En nu voor het echie

Zo dan.

Stukje serieus water opgezocht, en het schip eens aan de tand gevoeld.

Ernstig mooi varend bootje hoor !

Zie Picasa Web Albums - Leo - Saudade voor de laatste plaatjes.

Als ik er in mijn onschuld even vanuit ga dat de zeilen origineel zijn, dan lijkt het zomaar dat het geheel prima op elkaar is afgestemd. Hoog aan de wind hangt het scheepje precies tot het gangboord op een oor, en loopt als op rails.

@Pinty, dat maakt de discussie over waterdicht luik iets eenvoudiger, de centrale schroef die het afdekluik in het rubber trekt lijkt voldoende. Er komt nauwelijks water over het dek.
Na een uurtje tekeergaan is er een vingerhoed of twee water in het bakkie, maar het ruim zelf was kurkdroog.

Recht zoo...
Hip

mijn dek was in een te slechte staat, dus ik moest het wel vervangen. (niet waterdicht, grote kieren)

Heb het oude dek helemaal leeg gehaald en geschuurd, maar ja, veel verder ben ik ook nog niet gekomen.....

Ik hoop er binnenkort weer eens aan te kunnen beginnen, maar het is nog erg veel werk, dus dit jaar zit het er zeker nog niet in dat ik ermee kan varen.

Maar ik heb geen haast. Waar ik woon, gaan ze binnenkort de sloot uitgraven en krijgen we er een grotere haven voor in de plaats

zit net even mijn topic door te lezen, en zie dat bijna alle foto's weg zijn.
Die stonden op mijn hyves-pagina, maar hyves heeft dat verandert.....helaas.

Hey Pinty,

Heb de afgelopen tijd het internet afgestruind op zoek naar info van het scheepje.

Het ding kan er ernstig mooi uitzien, moet je hier eens kijken !
http://cgi.ebay.co.uk/Superb-Wedico-Scale-Yacht-Saudade-c-w-Radio-Batts-etc/140374679601

Mocht je interesse hebben, ik heb ook een Duitstalige bouwbeschrijving gevonden. Leerzaam.

Het schip is een model van een bestaand schip, ooit eigenaar van ene Albert Buell die er in 1973 de Admiral's Cup mee heeft gewonnen.

Ajax Yacht Pictures: Saudade - 1973 Admiral's Cup

Deze meneer is ietwat verknocht geraakt aan de naam schijnt het, hij vaart nu op een iets groter bootje met dezelfde naam.
Zoek in google.com/images naar "wally saudade" .. pfff.. mooi hoor.

"ons" bootje is gebouwd bij Huisman (Royal Huisman)
Op de site op zoek gaan naar 'Heritage' en dan 1973 selecteren.
Wat me opvalt is dat het lijkt alsof zij in donkergroen getooid tewater is gegaan. Echter, tijdens de Admiral's Cup werd ze liefkozend "Rote Sau" genoemd (rode zeug). Tsk tsk.. zo spreek je een dame niet aan. Waarom die koosnaam was gegeven is wel duidelijk.. rode romp gekregen.

Ik vermoed dat de Saudade nog niet zo lang geleden is gerestaureerd bij CYS op Mallorca. Portfolio of Yachts Worked on by CYS Classic Yacht Shipwrights Boatbuilders & Joiners in Palma de Mallorca Baleares Spain Western Mediterranean
Heb ze een mailtje gestuurd met verzoek om foto materiaal. Als ik dat binnen heb zet ik het wel op mijn picasa album

Hoe is het met jouw schip? Zit er al een nieuw dek op?

Bye,
Hip

Ik ben er nog niet veel verder mee gegaan. Mijn andere hobby kwam opeens tussendoor (motorfiets), die heb ik net weer rijdend.
Morgen heb ik eindelijk weer eens tijd voor modelbouw, dus ga er weer eens mee beginnen.

Hallo Leo,

Gefeliciteerd met je Saudade, mooie boot!

Ik heb het filmpje even bekeken, maar er zit geen gang in..., relatief gezien dan.
Je tuigage staat er niet al te fraai bij en de fok staat te dicht, in verhouding tot het grootzeil, je knijpt de boel af.

Trek je niet teveel van mijn commentaar aan, maar ga véél zeilen en experimenteer met de afstelling van de zeilen, dan kom je er wel achter hoe hard de boot werkelijk kan varen.

Groeten, Jan.

Alles dicht

Beste Jan,

Je hebt helemaal gelijk, daar ben ik inmiddels ook achter :)

Heb inmiddels een MicroMagic toegevoegd aan de vloot, en heb met name daarmee erg veel zitten experimenteren met afstellen en zo. Heb ik erg veel van geleerd. Die MM zet zich inmiddels zelf in de wind, hoef ik in principe niet meer aan te sturen totdat ik weer overstag wil.

Die kennis ga ik toepassen op de Saudade, eens kijken of we hem over het water kunnen laten ketsen !
Als ik dat voor mekaar heb komt er zeker een nieuw filmpje.

Recht zooo,
Hip

Ik zag gisteren toevallig een aantal model zeilboten varen bij ons in het kanaal (van de haagse modelboten club).

Ik denk dat ik voorlopig mijn opbouw maar kaal laat. Die boten die ik daar zag, waren ook bijna allemaal zonder opbouw.

931722209_5_aZij.jpeg

931722587_5_kBj5.jpeg

Laatst bewerkt:
Leuk dat deze klassieker hier ook nog in de vaart is. Ik heb hem jaren geleden ook gebouwd en er met veel plezier mee gevaren. Wel met de standaard zeilen, dus hij zal niet de maximale snelheid hebben bereikt, maar zelfs dan vaart 'ie al prima. Het is echt een prachtige sierlijke romp, en inderdaad, origineel was hij groen onder de waterlijn, en rood erboven.

De mijne staat helaas op het moment op zolder te verstoffen, en momenteel ben ik meer bezig met heli-vliegen. Maar bij het zien van deze foto's gaat mijn zeilhart wel wat sneller kloppen. Succes met de restauratie!

Beste mensen, zojuist ontving ik deze e-mail:

Mijn man en ik hebben de echte Saudade, gebouwd bij Huisman in 1973. Wij beschikken over de echte tekeningen. Wij hebben de Saudade in 2008 gekocht in San Diego (US) en hebben er een jaar over gedaan, haar terug te zeilen. Ze ligt nu in Marken. Zie onze website Welkom op de website van Yan en Yolanda Palmboom. Volg hen op hun zeilreis met het schip de Saudade van San Diego in de VS naar Nederland.

vr. gr. Yolanda en Jan Palmboom

Is dat leuk of niet!

Robert

zeker weten. Leuk dat de mensen zelf reageren op 1 van de duizenden topics !!
Helaas staan er op hun site maar weinig bruikbare foto's

In 1976 heb ik van mijn ouders het bouwpakket van de Saudade gekregen voor het slagen voor mijn eindexamen. Heb er vele leuke uren zeilen mee beleefd. Staat nu nog steeds in de woonkamer te pronken. Omdat een zeilwinch toendertijd te duur was heb ik van meccano en een garenklosje een zeilwinch gebouwd. 34 jaar na dato werkt het nog steeds!

Back