Savage XL K5.9

Ik heb inmiddels 3 savage xl's K5.9 en nog 2 Savages 4.1 en 4.6
Met de laatste 2 nooit problemen, super bakkies ;-)

Maar met de XL's doet zich telkens het zelfde probleem voor.
De one way bearing die zich in de starter-as vreet.

De K5.9's zijn goed afgesteld en eenmaal lopend bulken ze van het geweld.
Maar ik begin het slippen tijdens het starten langzaam beu te worden.
Ik ken alle trukjes om dit tegen te gaan.
Maar nij de 4.1 en 4.6 heb ik deze problemen niet.

Wat zou volgens jullie een goed alternatief zijn voor de 5.9 van HPI en waarom?

Thanks alvast ;)

1weg lagers

Hoi,

Zelf heb ik inmiddels diverse hpi motortjes afgedankt door defecte lagers. Nu rij ik inmiddels al bijna een jaar met een force .32 motor, en heb pas 1x een lager hoeven vervangen. Mijn ervaring is dat als het lager "slipt" tijdens roto starten, dan is de ZESkant (Zeskant + Lager €18,-, los eenweg lager €5,-)gebroken, en moet je die vervangen. (Dit splijten van de zeskant kan gebeuren door extreme warmte en dan moeten starten) Verder kan je Hudy olie(€7,-) gebruiken om het lager te smeren, een paar druppels is voldoende. Tevens gebruik ik nu een Superrotostarter van conrad, deze kan de compressie van big blocks beter aan dan de Rotostart II. Om starten van een koude motor te versnellen, kun je het beste eerst de nitro doorblazen door de slang die aan de uitlaat kant vast zit,los te maken, en zachtjes blazen tot je de nitro de carb ziet instromen, daarmee voorkom je een x-aantal "droge" slagen.
Suc6!!

Ik heb het ook al een keer meegemaakt, na één keer vervangen heb ik er geen last meer van (al 2 jaar).
Daarintegen heeft mijn maat met zijn 4.6 wel vaker problemen hiermee.
Bij ons zijn de zeskant lagers niet gespleten, maar gleiden ze gewoon over de as heen :?

Ik ga wel binnenkort mijn xl ombouwen naar brushless en ga hem dan stoken op 2x 3s lipo's:mrgreen:

Thanks voor de info ;)

Bij mij is er tot nu toe nooit een breuk geweest o.i.d.
Wél begint het doorslippen heel geleidelijk, af en toe een keer.

Bij 1 van de 3 XL's is dit nu aan de hand (de nieuwste logischerwijs)
Bij de andere 2 is de naaldlager (one way bearing) op het blote oog oké.
Die ervaring heb ik tot nu toe telkens gehad.
vlgs mij is het niet 't lager, maar de inferieure kwaliteit van de starter-as.
Vóór de revisie van een van de K5.9's was de starter-as ter hoogte van de one-way-bearing compleet ingevreten.
In het begin zie je niets, maar op den duur begon de as waar het eenriching-lager zit dof te worden, later was de as gewoon "ingevreten"
Nu zie ik dit zelfde weer gebeuren.
Overal op elk forum zie je dit als een van de grote nadelen van de XL naar voren komen.

Onbegrijpelijk dat HPI hier niets aan gedaan heeft.
Ik heb nu de versie waar de 2.4 gHz set standaard in zit, maar ook deze begint weer te slippen.
Ik hoopte dat ze naast de zenderset ook de slippende starter-as gefixt hadden.
Dat had ik beter gevonden dan die knullige 2.4 gHz set.

Maar wat zou nu een goede (even sterke) motor zijn ter vervanging van de K5.9?
Edwin, een Force .32, hoe rijdt dit t.o.v. de K5.9?

Laatst bewerkt:
mja bij mij heb ik die one-way bearing geliquideerd, ik start men truggy met een startbox, alleen weet ik niet of dat ook lukt met een monstertruck zoals de savage

Ik denk dat hier voor het vliegwiel te hoog in het chassis zit ;)

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om big scale banden op een XL te zetten?
Ik heb nog een setje banden en velgen proline met excavators voor m'n Baja 5T liggen.
Ze hebben de zelfde diameter als de terra pin's maar hebben natuurlijk niet de 17mm hex die de savage XL heeft.

Weet iemand of er adapters zijn hier voor, ik meen proline...maar zijn ze ook in nederland te koop?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat hier voor het vliegwiel te hoog in het chassis zit ;)

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om big scale banden op een XL te zetten?
Ik heb nog een setje banden en velgen proline met excavators voor m'n Baja 5T liggen.
Ze hebben de zelfde diameter als de terra pin's maar hebben natuurlijk niet de 17mm hex die de savage XL heeft.

Weet iemand of er adapters zijn hier voor, ik meen proline...maar zijn ze ook in nederland te koop?

je kan 23mm hex adapters krijgen ja, bij pk racing hebben ze die,
deze zijn alleen niet van proline.

Bigscale banden zitten op een vierkante adapter. Je kunt ook kijken als je een verloop-as kunt vinden maken om een standaard bigscale adapter pas te maken. Bij de doe-het zelf is bv. veel aluminium buismaterial te vinden.

Back