Saviem SC10 UPF

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 22 nov 2021.

  1. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Allen,

    De Magnum is bijna klaar dus maar alvast mijn volgende project aankondigen.

    Wat ging het worden? Een tamiya bouwpakket aanpassen of iets totaal anders?

    Ik heb 22 jaar in Parijs en omgeving gewoond en toen veel met lijn 20 van de RATP gereisd op deze bussen met een open achter platform. Het leek me leuk ( en een uitdaging) om deze na te bouwen.

    Het model is ontstaan in 1975 na een ongeluk waarbij de bus aan de achterkant was aangereden, ipv van total loss te verklaren hebben ze hem omgebouwd...en dat was een succes

    hierbij de normale versie
    34698626912_71fdc3bf2a_o.jpg


    En dan de versie welke ik ga bouwen

    15346146925_7e643b777b_o.jpg large_s41.jpg.463b735455d5e01f0aefb951afd0f88b.jpg


    Ik heb via "google is mijn beste vriend" contact gehad met een franse stichting die de historie van Saviem, Berliet, Unic en Renault trucks in leven houdt.
    Ik heb van hun de gedetailleerde bouwtekeningen mogen ontvangen van de normale SC10 U, dus zal ik, uitgaande van deze tekeningen, het eea aan moeten passen.

    Dit word een grote uitdaging voor mij , een complete scratchbuild.
    Nu begrijpen jullie vast waarom het proxxon zaagtafeltje zijn entrée heeft gemaakt in mijn werkkamer.

    Naast de bouw van de carrosserie zal ook het interieur een challenge worden, hoe ik de harmonica deuren ga laten functioneren zal ook leuk worden...Het chassis ..dat zal wel meevallen
    Ik heb er zin in !!!

    Maar eerst de magnum afmaken ....
     
  2. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Mooi project, succes met de bouw
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Dit wordt een mooi project zeg, Top !

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP.jpg

    Ik zie dat de bus enkellucht heeft aan de achterkant.

    Binnenkort wordt je bevorderd tot Allround modelbouwer.

    DUIM OMHOOG 1.jpg
     
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Je gaat de lat steeds hoger legen Leon! Mooie uitdaging. Wordt een gaaf project
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    379
    Locatie:
    Westwoud
    Daar zitten zeker nog wel wat uitdagingen in Leon, daar kan je nog veel energie in steken. Succes, ik blijf het volgen hoe je dat ga realiseren.
    Groet Leo
     
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor de aanmoedigingen !!! Er zal heel veel denk en tekenwerk aan vooraf gaan voordat de bouw begint....
    Bijvoorbeeld eerste puntje...vloerhoogte bij de 1:1 is 62cm dat is amper 4,5cm in 1:14 dan gaat de ophanging en stuurinrichting al een leuke uitdaging worden. :weetnie::weetnie: :hammer::hammer: dus standaard tamiya chassis opbouw gaat hem echt niet worden.
    Dit gaat een lang lopend project worden...ik heb gelukkig geen deadline:yes:

    Kleine aanvulling..alles word zagen, lijmen, vijlen, schuren en handmatig bewerken en aanpassen...geen 3d print
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Dit is echte modelbouw zoals jij het gaat aanpakken, alles zelf maken.
    Hier ga je heel veel plezier aan beleven.
    SMILEY  GOED ER UITZIEN.jpg
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo dat wordt een mooie uitdaging Leon om deze bus na te bouwen. Hier zat vroeger een Cor die ook aparte voertuigen bouwde ook een bus misschien dat je hem kan vragen hoe je het beste je bus kan bouwen. Hij zit ook op facebook ik zal eens zoeken in welke rc modelbouw groep hij zit voor je.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Wow Leon, das een uitdaging! En dan niet zomaar een recht toe recht aan Citaro ofzo....... Ik zie een 3D printer komen voor het interieur;)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben alvast begonnen met het verzamelen van onderdelen.
    De gestuurde vooras, motor en achteras heb ik al...maar in mijn bakjes geen ophanging voor de achteras kunnen vinden.
    Wie kan mij daar aan helpen?..Een setje van een vooras mag ook...
    De chassis balken en diverse alu profielen en balken zijn besteld voor het frame.
    Zodra ik alles compleet heb voor het frame ga ik beginnen.
    Ik heb zo'n vermoeden dat dit een project met vallen :frustie::frustie::weetnie::weetnie: :mad::mad:en weer opkrabbelen :p:p:D:Dgaat worden maar dat maakt het juist zo leuk:yes:
     
    VOLVO FH 16 750 en stoomertje vinden dit leuk.
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou beginnen met de originele bandenmaat. Die verschalen, en dan kijken of er banden te vinden zijn. Als je de standaard grote Tamiyabanden gebruikt heb je kans dat je bus eerder 1:12 als 1:14 wordt.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Volgens mij hebben ze bij ali ook voor en achteras ophanging los, althans als setje maar dan zonder de assen. Er is ook wel wat te printen. Neem aan dat je tamiya zoekt tenminste? Heb zo niets compleet voor je. Weet ook niet of je met een standaard ophanging weg komt maar je moet ergens beginnen. Zoals Fred ook al aangeeft zijn banden ook bepalend. Mogelijk van die low riders van rc4wd? Had ik ook op mijn berger zitten. De velgen lijken wel vrij groot cq vergelijkbaar met een truck.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Ik ben heel benieuwd Leon.

    Ik heb hier voor dcc cars gemaakt, ook diverse bussen. Ik begon dan met de bodemplaat en deed dan de bevestigen van de assen op de bodemplaat. Zo komt de chassis laag bij de grond.

    Wat ik me nu afvraag moet je wel zoals bij vrachtwagens de framebalken als uitgangsbasis nemen? Nemen deze niet te veel ruimte in?
    Waarom maak het eerst geen aluminium of messing bodemplaat?

    Zijn zomaar wat gedachten Leon.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2021
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor het meedenken van iedereen

    Hoi Fred, Rolf,

    Ik heb de bandenmaat van de 1:1 vergeleken met de tamiya banden, en die klopt ( op 1mm na) dus gaat wel goedkomen.

    Hoi Stoomertje
    Het idee wat ik nu heb is : aan de chassis balken de ophanging te bevestigen ( dus alleen stukjes ervan te gebruiken) en de rest van het frame van alu profielen te maken. Ik zal daarvan tzt een schets uploaden
     
    VOLVO FH 16 750, Leo Broers en stoomertje vinden dit leuk.
  15. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben benieuwd hoe je zaagmachine bevalt er wat je ervaring daarmee is tzt, als hij bevalt wil ik er ook eentje kopen voor de arocs en iveco bak te maken, is beter dan snijden en afbreken.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Allen,

    Gezien de trailer op de verfbeurt moet wachten, zal ik met de Saviem aan de slag gaan

    Van de Franse vereniging heb ik dit schema ontvangen
    SAviem SC10U plan ensemble 1972.jpg

    Echter het model welke ik ga bouwen is degene van de foto's dus deze

    large_s41.jpg.463b735455d5e01f0aefb951afd0f88b.jpg

    Zoals jullie kunnen zien zitten de achterdeuren verder naar achteren en is de raamindeling ook anders.
    Dit wil dus zeggen dat ik het geheel opnieuw op schaal moet gaan tekenen.

    Dan kom ik eigenlijk op onderstaand model uit, behalve dan het open achterplatform en zal ik de rechter raam partij achter de achterwielen moeten spiegelen zoals de linker


    saviem-sc10.png

    Dus nog heel veel meet, teken en omrekenwerk om alle maatvoeringen 1/14 kloppend te krijgen
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2022
    ozy, Hans2020, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Geweldig, ga er maar aan staan! Petje af maar dit zou niets voor mij zijn. Zou ik niet tot een goed einde kunnen brengen.
     
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Succes Leon, meten is weten
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Zo, jij legt de lat voor je zelf wel erg hoog met dit project/bouwverslag.

    Het is wel een hele "gave" bus die je wil gaan bouwen.

    DUIM OMHOOG 1.jpg

    Ik zal het bouwverslag met plezier volgen.
     
  20. Kranvogel

    Kranvogel

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    29
    Beste Leon,
    Dit is weer eens wat anders.....
    Je hebt al wat suggesties gekregen, ik zal er een paar aan toevoegen, de belangrijkste is de schaal. Jij gebruikt Tamiya onderdelen en geeft aan dat de schaal 1:14 is. Helaas is dat nog steeds een wijdverbreid misverstand: de schaal van Tamiya Europa is 1:13,2. Wat het effect is zie je in bijgaande afbeeldingen: bij 1:14 is de lengte 750mm en is er te weinig ruimte in de wielkasten voor een standaard Tamiya band van 83mm.
    Saviem bus.jpg
    Bij toepassing daarvan zou het model volgens tekening 850mm lang moeten worden en kom je op een schaal van 1:12,9, zeg 1:13.
    Saviem 1 op 13.jpg
    Ga je uit van standaard Tamiya assen dan zou de lengte van de vooras bij 1:14 tussen de naven ca 140mm zijn. Als dat zo is zou je met kleinere banden (suggestie Rolf) dit probleem kunnen oplossen. Andere weg: neem de vooras, monteer de Tamiya velgen, meet over de buitenzijde van de velgen en deel 2500 door deze maat": voilà de schaal van je model. Daarmee dan de maat van de banden en de wielkasten bepalen.....
    Tamiya vooras.jpg Tamiya vooras.jpg
    Veel succes met deze eerste (en belangrijkste) stap.
    Gerrit
     

Deel Deze Pagina