eric_laermans
PH-SAM
In dit topic een uiterst kort bouwverslagje van een hoofdzakelijk uit Depron bestaande Savonius-rotorwing vliegtuig. Om te beginnen houd ik het licht... zodat bij de onvermijdelijke crashes de schade te overzien is.
Sigurd Savonius, een Fin, heeft in 1922 een verticale rotor bedacht die wind omzet in een roterende kracht. Voor zover ik weet nooit met de intentie dit principe, in horizontale vorm, toe te passen in de luchtvaart. Er is in de modelbouw wel wat mee geëxperimenteerd, met wisselend succes. Veelal kiezen modelbouwers voor te weinig hang-angle, iets wat ik ga proberen te vermijden.
Het idee erachter in de luchtvaart is, voor zover ik weet, dat een achterwaarts roterend rond object een klein beetje lift genereert. Denk aan de tennisbal die backspin meekrijgt en daardoor blijft 'floaten'.
Zelf heb ik gekozen voor een rotor full-Depron met 1mm balsa verstevigingsstrips (2x). Daarnaast heb ik gekozen voor kogellagers aan de einden.
En hier het voorlopige resultaat. Voorzien van 15gr buitenlopertje en 3s 300mAh LiPo en nog een flinke plak lood aan de voorzijde komt het totaalgewicht op 165gr. Iets meer dan ik gehoopt had, maar ik kies voor een flinke hang-angle.
De rotor heb ik zo goed en kwaad als het ging nog een tikkie uitgebalanceerd met wat kleine zelftappende schroefjes.
Sigurd Savonius, een Fin, heeft in 1922 een verticale rotor bedacht die wind omzet in een roterende kracht. Voor zover ik weet nooit met de intentie dit principe, in horizontale vorm, toe te passen in de luchtvaart. Er is in de modelbouw wel wat mee geëxperimenteerd, met wisselend succes. Veelal kiezen modelbouwers voor te weinig hang-angle, iets wat ik ga proberen te vermijden.
Het idee erachter in de luchtvaart is, voor zover ik weet, dat een achterwaarts roterend rond object een klein beetje lift genereert. Denk aan de tennisbal die backspin meekrijgt en daardoor blijft 'floaten'.
Zelf heb ik gekozen voor een rotor full-Depron met 1mm balsa verstevigingsstrips (2x). Daarnaast heb ik gekozen voor kogellagers aan de einden.
En hier het voorlopige resultaat. Voorzien van 15gr buitenlopertje en 3s 300mAh LiPo en nog een flinke plak lood aan de voorzijde komt het totaalgewicht op 165gr. Iets meer dan ik gehoopt had, maar ik kies voor een flinke hang-angle.
De rotor heb ik zo goed en kwaad als het ging nog een tikkie uitgebalanceerd met wat kleine zelftappende schroefjes.
Laatst bewerkt: