Aangestoken door de mogelijkheden van mijn FrSky zender heb ik afgelopen jaar wat geëxperimenteerd met electronica voor zowel de SBUS als ook de S.Port aansluiting.
Omdat ik hier op het forum wat vragen kreeg over mijn S-Bus naar PPM convertor heb ik besloten maar even een draadje aan te maken.
Wat is S-Bus nou eigenlijk?
Het is een Bus systeem. In de elektronica wordt de aanduiding Bus systeem vaak gebruikt voor een verbinding tussen meerdere componenten waardoor data verzonden kan worden tussen de verschillende componenten. Bij S-Bus houdt dit in dat de data van de verschillende kanalen van je zender door de ontvanger worden ontvangen en via een enkele draad uitgestuurd worden. Naast deze enkele data aansluiting heeft de S-Bus aansluiting nog een massa aansluiting en een plus aansluiting. Via de S-Bus kunnen 16 proportionele signalen en 2 schakel signalen verstuurd worden. Dus 16 servo signalen en twee schakel ( aan / uit ) signalen.
Ontvangers met het S-Bus systeem worden geleverd door Futaba en FrSky. Verder zijn er diverse leveranciers van S-Bus geschikte servo's. S-Bus geschikte servo's zijn servo's die dus het S-Bus signaal ontvangen en die dan programmeerbaar zijn om naar één van de kanalen te "luisteren". Dus het signaal van alle kanalen komt binnen bij de servo, maar deze is geprogrammeerd om één enkel kanaal te volgen. Voordeel hiervan is dat dus met een enkele data bus , 3 draden, meerdere servo's aangesloten en aangestuurd kunnen worden. Hebben we bijvoorbeeld een vleugelhelft met daarin een remklep, een flapservo, een landingsgestel en een rolroerservo dan kunnen we deze 4 functies aansturen via drie draden als we gebruik maken van S-Bus servo's. Natuurlijk moeten de draden dan wel voldoende dik zijn om de voeding naar deze 4 servo's te verzorgen.
Daarnaast zie je ook veel Flight Controllers op multicopters waarbij je alle stick info via een enkele verbinding naar de FC kan sturen via S-Bus.
De HUB's die je in het plaatje hierboven zien zijn eigenlijk niks anders dan een aftakking in de S-Bus. Een simpele connector waardoor meerdere servo connectoren tegelijkertijd op de plus, min en data kabel kunnen worden aangesloten. alle plussen zitten aan elkaar doorverbonden, net als de data en min pinnen van de connectoren.
Dus normaal gesproken gebruik je de S-Bus met speciale S-Bus servo's. Om normale servo's aan te sluiten op de S-Bus heb je een speciale S-bus convertor nodig. Zo'n convertor ontvangt het S-Bus signaal en zet dit om naar een PWM signaal voor een standaard servo. Ook hier moet je dus de convertor programmeren om het juiste kanaal te converteren
Met de hierboven getoonde S-Bus convertor kan je drie kanalen op de S-Bus omzetten naar drie PWM signalen voor servo's.
Omdat ik hier op het forum wat vragen kreeg over mijn S-Bus naar PPM convertor heb ik besloten maar even een draadje aan te maken.
Wat is S-Bus nou eigenlijk?
Het is een Bus systeem. In de elektronica wordt de aanduiding Bus systeem vaak gebruikt voor een verbinding tussen meerdere componenten waardoor data verzonden kan worden tussen de verschillende componenten. Bij S-Bus houdt dit in dat de data van de verschillende kanalen van je zender door de ontvanger worden ontvangen en via een enkele draad uitgestuurd worden. Naast deze enkele data aansluiting heeft de S-Bus aansluiting nog een massa aansluiting en een plus aansluiting. Via de S-Bus kunnen 16 proportionele signalen en 2 schakel signalen verstuurd worden. Dus 16 servo signalen en twee schakel ( aan / uit ) signalen.
Ontvangers met het S-Bus systeem worden geleverd door Futaba en FrSky. Verder zijn er diverse leveranciers van S-Bus geschikte servo's. S-Bus geschikte servo's zijn servo's die dus het S-Bus signaal ontvangen en die dan programmeerbaar zijn om naar één van de kanalen te "luisteren". Dus het signaal van alle kanalen komt binnen bij de servo, maar deze is geprogrammeerd om één enkel kanaal te volgen. Voordeel hiervan is dat dus met een enkele data bus , 3 draden, meerdere servo's aangesloten en aangestuurd kunnen worden. Hebben we bijvoorbeeld een vleugelhelft met daarin een remklep, een flapservo, een landingsgestel en een rolroerservo dan kunnen we deze 4 functies aansturen via drie draden als we gebruik maken van S-Bus servo's. Natuurlijk moeten de draden dan wel voldoende dik zijn om de voeding naar deze 4 servo's te verzorgen.
Daarnaast zie je ook veel Flight Controllers op multicopters waarbij je alle stick info via een enkele verbinding naar de FC kan sturen via S-Bus.

De HUB's die je in het plaatje hierboven zien zijn eigenlijk niks anders dan een aftakking in de S-Bus. Een simpele connector waardoor meerdere servo connectoren tegelijkertijd op de plus, min en data kabel kunnen worden aangesloten. alle plussen zitten aan elkaar doorverbonden, net als de data en min pinnen van de connectoren.
Dus normaal gesproken gebruik je de S-Bus met speciale S-Bus servo's. Om normale servo's aan te sluiten op de S-Bus heb je een speciale S-bus convertor nodig. Zo'n convertor ontvangt het S-Bus signaal en zet dit om naar een PWM signaal voor een standaard servo. Ook hier moet je dus de convertor programmeren om het juiste kanaal te converteren

Met de hierboven getoonde S-Bus convertor kan je drie kanalen op de S-Bus omzetten naar drie PWM signalen voor servo's.