Scale Monstertruck. Fase 1. Onderzoeken hoe en wat?

Hallo allemaal,

Het idee leeft al een jaartje, maar moet er nu maar eens van gaan komen.
Ik wil een scale 1:10 Monstertruck bouwen. "Niets bijzonders" zal de gemiddelde forumgebruiker denken. "Die dingen zijn overal te koop". Dit klopt natuurlijk, maar ik wil de auto d.m.v. een buizenframe opbouwen.

Zoiets als dit!!!

Vragen die er op dit moment zijn:

-Welk materiaal ga ik gebruiken en hoe verwerk ik dit?
-Ga ik gebruik maken van een donor auto?
-Welke assen en links ga ik gebruiken?

Tips zijn natuurlijk van harte welkom. Evt links naar relevante site's ook...

Groeten, Rinaldo

Ik ben helemaal nieuw in het bouwen van dergelijke objecten. So be gentle;)

Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar messing schijnt hier zeer geschikt voor te zijn. Je kan het goed solderen en is sterk. Kijk eens bij het truckersgedeelte naar topics van Volvo FH16.. Die man kan werkelijk alles van messing maken. Hij kan je geloof ik ook aan een howto over messing solderen helpen. Maar daar moet je hem even over PB'en.

Direct al nuttige tips...Tnx!

@ Coen: De topics van Volvo F16H (Piet heet de beste man geloof ik) zijn zowiezo een inspiratie. Ik zal je suggestie zeker ter harte nemen. Als ik het zo eens bij elkaar denk, zal er hulp nodig zijn vanuit de truckers en crawler hoek;)
@Micropuller: Heb scale 4x4 al vaak doorgespit. Dit was ik nog niet tegengekomen. Tnx!

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je er ook mee wilt gaan rijden/bashen? Als je een buizenframe maakt en iets krom of kapot rijd heb je weer een heleboel werk om dit te repareren. Ik heb ook eens met de zelfde gedachten rond gelopen maar heb besloten om voor mijzelf iets "rijdbaarders" te maken. Ik heb een HPI Savage X 4.6 omgebouwd als Grave Digger (XL frame, zelfmade bodyposts, frame en bumpers gespoten ect). Je moet dan wel een hoop concesies doen te opzichte van het origineel maar ik kan nu in het veld iets vervangen / repareren. Toch jammer als je (ver van huis) aan het rijden bent en er gaat iets kapot wat alleen thuis gemaakt/gesoldeerd kan worden. Of je moet het frame zo sterk maken dat het zowat bulletproof is, maar is dat dan rijdbaar (gewicht)? Ik zou wel assen/diffs nemen waarvan je in de goede modelbouwzaak onderdelen kan krijgen. Wat voor aandrijving denk je aan? Ik rijd nu met een nitromotor maar denk erover om de Grave Digger om te bouwen naar brushless. Ik wil ook de wielen vervangen door meer op het orgineel gelijkende i.p.v. de standaard XL wielen. Maar dat is weer een projectje voor volgende winter. Hou ons via het forum wel op de hoogt als je iets gaat bouwen want dat is altijd interesant! Bij de foto: het sprongetje is van mijn 7 jarige zoon op een industrie terrein bij Elburg.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het model moet wel rijdbaar zijn, maar is zeker niet bedoeld om mee te gaan "bashen" Hiervoor had ik een Traxxas Slash en staat er een Slash 4x4 in bestelling. Rijdbaar betekend voor mij zo'n 25 km/u. Al vrij hard voor een scaler en zal ws. ook zelden deze top halen. Zoals een echte monstertruck moet hij echter wel de power hebben een wheely te trekken. Dit betekent dat de keuze, qua motor en aandrijving, pas definitief bepaald kan worden als het totaal gewicht ongeveer bekend is..

De wens een keer een scale project aan te gaan leeft al lang. Volg met bewondering de bouwverslagen in het electro en truck forum. Een Monstertruck lijkt me wel weer eens iets anders. Mag ook lang duren tot de auto klaar is....Btw..Nice Jump!!

Laatst bewerkt:
dan is idd messing de beste oplossing denk ik.
als je dan idd onderdelen bij elkaar gaat zoeken en bestellen let dan op groote van de banden, de breete van de assen enz.
zodat alles wel in verhouding blijft.
zonde als je voor 100 euro onderdelen koopt en ze passen niet omdat de schaal niet meer klopt.
hier hebben ze mooi assen en banden
gr Sander.
RC4WD - The Ultimate RC Products

Qua assen/wielen wordt het inderdaad goed kijken of de verhoudingen kloppen. (Tnx Sander voor de link!) Daarom lijkt het me handig om met het frame te beginnen.
Micropuller poste een link naar scale4X4 waar een frame te zien welke wellicht als uitgangspunt gaat dienen. Ben zo vrij geweest even een foto te copy/pasten;)

P1000604.jpg

Ik ben zelf al aan het zoeken geweest. Helaas nog geen tekening o.i.d. kunnen vinden. Wellicht weet iemand iets te vinden?

Tekeningen voor dit soort spul zul je niet snel vinden denk ik. Het meeste wordt gaandeweg of naar voorbeeld van een 1:1 frame gemaakt.
Mij lijkt het toch handiger om eerst de diverse onderdelen te verzamelen (assen, banden, overbrenging, motor, accu, esc, etc.) en daar dan een frame omheen te bouwen. Dan weet je zeker dat alles past en kun je gelijk de verhoudingen in de gaten houden.

In principe zou je gelijk kunnen hebben. Toch zal het ws. zo gaan worden dat, mijn reeds aanwezige, Grave digger body het uitgangspunt gaat wezen. De body ligt al een jaartje klaar. Is al custom gespoten door de huisartiest van Team Shepert. (overigens niet als de originele GD, maar eigen design) De body beidt de basis t.a.v. de verhoudingen. Deze body is overigens de "veroorzaker" van dit topic:mrgreen:

Ben momenteel allerlei foto's van de real GD aan het vergelijken en een bouwtekening aan het maken op maten die passen in de body.

Qua assen lijken er twee in aanmerking te komen. Die van de HPI Wheely King en wellicht de assen van de Tamiya Hi-lux. Qua velgen is de suggestie van Sander een hele mooie keus. Maarrr...duur;) Daarbij twijfel ik over de breedte van de velg en bijbehorende band. Net iets te breed..

Overbrenging en motor/esc. bepaal ik echt pas als het uiteindelijke gewicht bekend is. Zoals eerder geschreven wil ik zo'n 25 km/u kunnen halen. Dit is al relatief snel voor een Monstertruck en zeker voor een scaler. Heb wel gedachten over deze componenten.... Savox??

Als er iets relevants op papier staat, laat ik het natuurlijk weten!

Laatst bewerkt:
Voor assen etc. kun je ook bij RC4WD terecht. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar qua schaalspul hebben zij toch wel hele leuke dingen.
Voor de rest moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik zou niet het risico willen lopen dat ik een buizenframe, waar best veel werk in zit, weer half moest slopen cq verbouwen als later blijkt dat ik mijn aandrijving, accupakket of wat dan ook niet kwijt kan.
Wat het vetranding / gewicht verhaal betreft; ik denk niet dat je gewicht zo kritisch is, tenzij je bang bent dat het geheel meer dan 20Kg gaat wegen.

Voor assen etc. kun je ook bij RC4WD terecht. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar qua schaalspul hebben zij toch wel hele leuke dingen.
Voor de rest moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik zou niet het risico willen lopen dat ik een buizenframe, waar best veel werk in zit, weer half moest slopen cq verbouwen als later blijkt dat ik mijn aandrijving, accupakket of wat dan ook niet kwijt kan.
Wat het vetranding / gewicht verhaal betreft; ik denk niet dat je gewicht zo kritisch is, tenzij je bang bent dat het geheel meer dan 20Kg gaat wegen.

20 Kilo!!!:confused: Ik mag het niet hopen. Ben qua assen even afgegaan op het topic wat je poste. De maker heeft, wat ik begrepen heb, de assen van een wheely king gebruikt. Natuurlijk wil ik origineel zijn, maar het "wiel opnieuw uitvinden" is ook weer zoiets.

RC4WD heeft echt geweldige spullen. Wel een beetje erg duur. Het lijkt me beter om eerst te bouwen en daarna evt. upgrades te doen met de spulletjes die zij verkopen. Ik ga in dit project veel leren, dus vind het een beetje riskant dure onderdelen bloot te stellen aan mijn evt. onkunde.

Wat betreft de bouw volgorde: Ik ga hier toch eens naar kijken. Dit topic heet momenteel niet voor niets "Fase 1 Onderzoeken hoe en wat";)

rickmet1: Is een erg nuttige site voor modelbouwers. Helaas heb ik niet gevonden wat ik zocht, maar anderen kunnen zeker hun voordeel doen met je suggestie

Laatst bewerkt:
In de tijd dat de bouwer van deze gravedigger begon, was er nog niet veel keuze qua "scale" assen. Volgens mij heeft hij er later ook andere (van aluminium) onder gezet, ik weet alleen niet welke dit waren (staat wel ergens in het topic)
Nu zijn er, dankzij o.a. de populariteit van het crawlen (in Amerika dan) veel meer mooie assen te vinden. Ik neem aan dat je deze site wel kent? Kijk daar eens rond, staat echt veel op.

Bedankt voor de input....Maaar...Nu eerst even de body showen...

S7300729.jpg

Totaal aanzicht.
S7300730.jpg

Voor aanzicht.
S7300733.jpg

Achter aanzicht.

Deze body is, zoals eerder geschreven, de aanleiding tot het bouwen van een Monstertruck. Helaas heb ik destijds al de gaten aangebracht voor de bodyposts. Zoek nog naar een manier deze, min of meer, onzichtbaar te maken......

Qua assen ben ik momenteel aan het speuren. Nogmaals...Ik wil geen dure spullen op het spel zetten... Ik ben best handig...Maar moet ook veel leren.;)

Volvo F16H (Piet Tnx!!) Stuurt mij een "how to" over het omgaan met messing. Hiermee ga ik eens experimenteren...

Tekeningen van het frame ben ik ook hard mee bezig. Dan komt natuurlijk de bouwvolgorde aan het licht.....Hou jullie op de hoogte:mrgreen:

Laatst bewerkt:
denk eens aan een tamiya txt (redelijk goedkoop te krijgen) en daar de assen en de transmissie van gebruiken...
dit zijn redelijke bombproof onderdelen die ook nog redelijk mooi lijken onder een "echte" monstertruck

@ Robbie: Ik ben bang dat ze mij gaan verwijzen naar de vele foto's en video's die reeds beschikbaar zijn. Maar toch de stoute schoenen even aangetrokken en een mail gestuurd. Wie weet...wat de reactie is.....

Ik heb inmiddels een prachtige "how to" ontvangen van Piet. Zo te lezen krijg ik een behoorlijke kluif aan dit project.;)

Ik denk dat ik, in beginsel, toch ga voor de assen van de Wheely King...Het zijn slechts gedachten, maar lijkt me een mooi begin:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Back