Scania 770S truck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Jitse Maandag, 4 jan 2023.

  1. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    IMG_2391.JPG
    Deze Scania truck heb ik aan geschaft en ga ik ombouwen naar een bakwagen met aanhanger.
    Deze word voorzien van de Beier SFR1 met Beier Bluetooth in de aanhanger.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
    ozy, htenbrinke en stoomertje vinden dit leuk.
  2. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Hierbij heb ik de chassis balken van een Volvo FH16 750 aangeschaft, de chassis balken van de Scania ga ik gebruiken voor de aanhangwagen IMG_2404.JPG IMG_2405.JPG
     
    ozy, trialrolf, Mark300 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Ik ga eerst alles monteren en pas maken, daarna ga ik alles weer dé monteren, alle te spuiten delen in de primer zetten en dan alles af spuiten, daarna nog een paar lagen blanke lak er over heen.
    De vangmuil heb ik onder de truck gezet want er komt een lange dissel aan. IMG_2406.JPG IMG_2407.JPG IMG_2408.JPG
     
    hcs_vliss, ozy, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Succes en ik ga het volgen
     
  5. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Èven vraagje, waarom gebruik je de tamiya versnellingsbak? Er zijn betere oplossingen voor zoals servonaut motor of eentje van wetronic .
    Hiermee bespaar je ruimte en bespaar je op 1 servo voor de versnellingsbak.
     
  6. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    1) onverwoestbaar
    2) op Alixpress bestaat er een 3:1 reductie die je erop schroeft. Icm een 80t motor kan je in 1ste versnelling kruipen en in 3 normaal rijden.
    3) Zit erbij als je hem koopt


    Er is een model bij mij bekend van Tamiya, met standaard versnellingsbak zelfs nog incl bronzen bussen

    Werkt al 25 jaar zonder problemen, en wordt veel gebruikt.

    Dat jij alles kopen fijner vind dan zelf iets aanpassen en experimenteren hoeft niet te zeggen dat iedereen exact hetzelfde moet maken.

    In mijn optiek is er maar 1 reden om van een Tamiya gearbox af te stappen, en dat is als je aandrijving wilt hebben op de voorste as, maar ook daar is/was een ombouw set voor te krijgen.
     
    htenbrinke, Helicor, Marcooo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Die bronzen bussen zitten er standaard bij hoor Mark. Dat is ook de reden dat de meeste modelbouwers kogellagers gebruiken.

    Ik koop ook niet alles, ik ga uit van ervaringen van mede modelbouwers. Je moet bouwen naar eigen goeddunken.
     
  8. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Je mist het punt.
    Dat model gaat al 25 jaar overal doorheen, met de volgens vele "waardeloze" bronzen bussen.

    Over Tamiya trucks valt mij weinig wijs te maken ;)

    Jitse, vooral bouwen wat jou aanstaat, ik ben een fan van de Tamiya versnellingsbak!
    Zeker als je beseft dat deze sinds 1993 nauwelijks gewijzigd is qua techniek.

    (Is 1993 overigens een heel goed jaar geweest :rofl:
    )
     
    Marko en htenbrinke vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb in mij Volvo ook de 3 bak met extra vertraging. In mij Cascadia destijds ook. Inderdaad mooi stukje techniek en mits goed gebouwd en ingesteld sterk.

    Die bronzen bussen werken en de plastic variant ongetwijfeld ook maar ik prefereer wel kogellagers. Maar he hebt zeker een punt Mark.

    Ik heb ook trucks met een Servonaut unterflur motor gebouwd, die van Wetronic en ook met die van Ali.....

    Alles werkte......

    Het is ook leuk om een keer iets anders te doen. Iets te proberen of gewoon een keer standaard.

    Ieder zijn keuze.

    Jij hebt een mooie keuze gemaakt. Erg mooi project. Ben erg benieuwd naar, wat je maakt.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  10. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Ik heb in mijn vorige truck de MB 3363 ook de Tamiya versnellingsbak ingebouwd en vast gezet in de eerste versnelling en dat bevalt mij wel.
    Wel heb ik de versnellingsbak en assen van de MB 3363 en de Scania 770S voorzien van kogellagers, het hoeft van mij ook niet hard te gaan als het maar lekker loopt.
     
    ozy en Mark300 vinden dit leuk.
  11. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    IMG_2431.JPG IMG_2434.JPG IMG_2437.JPG IMG_2438.JPG
    Afgelopen weken de schamel en de triangel gemaakt, de schamel loopt nu op een draaiplaat met kogellagers.
     
    ozy, huenenbedden, Leo Broers en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb ik wat gemist maar je hebt hier toch een andere trailer? Je plaatst foto's en das mooi maar zonder tekst en uitleg gaat het volgen moeilijk.
     
  13. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Sorry, maar ik heb het niet over een trailer gehad. ik ben bezig met een bakwagen en aanhanger.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Trailer, aanhanger..... Hangt erachter;)
     
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou Rolf ik moet Jitse wel gelijk geven. Een aanhanger zit erachter met een dissel en een trailer zit vast op een schotel.
    Althans zo heb ik dat uit de overlevering wel mee gekregen.

    Er zijn er ook zat die een graafmachine een kraan noemen maar dat is het naar mijn idee ook niet, ook al kun je er wel mee hijsen.

    @Jitse Maandag ik zou de vangmuil nog een tikkie naar achteren verplaatsen. Hij zit nu zo dicht op de achteras dat je waarschijnlijk heftig moet sturen met je truck om wat beweging in je dissel te krijgen, ook al heb je een tandemas achter en zit het draaipunt h.o.h. tussen de assen, de afstand is denk ik nog erg kort, maar ik kan het niet 100% goed inschatten op de foto’s.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  16. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    William dank voor jouw tip, ik ga dat even bekijken en indien nodig ga ik hem aanpassen.
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    He-le-maal mee eens, met name de opmerking over de kranen: als een echte 'kranenman' stoor ik me nog altijd aan die bagger mannen, als ze het over hun 'kraan' hebben.
    Gelukkig komt dit probleem alleen voor in NL, voor zover mij bekend.
    Dat zeg je nu wel, en is mogelijk correct voor wat betreft een schamel wagen, waardoor die verder naar binnen gaat lopen, maar aan de andere kant, zo zit de koppeling wel altijd gemonteerd bij een wipkar combinatie; daar is het probleem van het naar binnenlopen, dus van de bestreken baan minder dan bij een schamelwagen. En het duik effect wordt kleiner als je de koppeling strak achter de achteras zet, daarvoor doen ze het voornamelijk (dacht ik), en dit speelt niet bij een triangel.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  18. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja Cor, bij een wipkar wil je niet te ver naar achteren, dat rijd niet fijn, en die rijden natuurlijk al een stuk makkelijker achteruit.

    In het bedrijf van mijn opa liep een DAF met een aanhanger die dit probleem had, korte achteroverbouw en een schamelaanhanger van 8 meter erachter. Dat ding had de draaicirkel van een olietanker nodig om de aanhanger een bepaalde kant op te krijgen, moeilijk voor te stellen dat ze daar in het centrum van Leiden mee rond reden:

    [​IMG]
     
    sandertrucker, ozy, huenenbedden en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Gelukkig heb ik meer verstand van andere dingen.... Soms is het wel heel kritisch hier allemaal op de termen hoor. Er zijn hier ook bouwers die niet uit het vak komen en hun best doen. Trailer, aanhanger, oplegger het hangt er allemaal achter. Het gaat toch om het bouwverslag waar ik een opmerking over maak cq een vraag over stel... Maar ik weet mijn plekje weer....In de hoek!
     
    Helicor vindt dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Sorry Rolf, maar je hebt dit zelf over je uitgeroepen met de volgende post:
    , maar goed, morgen mag je weer in je bankje, en uit de hoek :bier:
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2023

Deel Deze Pagina