Scania R420 Brutus

Hallo allemaal.
Ben hier al een tijdje aan het rondkijken en nu eindelijk toch maar een topic maken.
Heb 17 jaar terug een wedico daf met zeiloplegger gemaakt. Deze een jaar of 6 terug verkocht.
Vriend van mij bleef altijd met de hobby bezig en vroeg of ik meeging naar hobby en modelbouw beurs in Leipzig. Ja je raad het al. Je ziet super mooie creaties en je hoofd begint al te denken. jaar erna weer gegaan en toen was ik om. We zijn weer begonnen.:)
Ik ben zelf chauffeur, en ga mijn vorige auto namaken. Een super auto waar ik echt veel plezier mee heb gehad. De bijnaam was Brutus. Dan wordt nu ook de titel duidelijk. Het was een Scania R420 met de naam Brutus.
Rij rond met veevoer, dus komt er een welgro bulk achter. Wordt ook wel een uitdaging. :hammer:
Wordt dus geen lampjes project met allerlei poespas. Maar gewoon de auto zoals hij was.
37718505vw.jpg


Hoop dat jullie het wat gaan vinden.
Groeten Peter.:beer:
 
We zijn dus al ff begonnen.
Eerst de truck. Als start heb ik de Tamiya Scania R470 enkel asser gekocht.
De basis is er, kunnen dus beginnen.
37718506nz.jpg

Bouwen maar.
37718507bh.jpg


Voordat Brutus met een bulk reed, was hij actief in huif en zeecontainers.
Daarom zat er een spoiler op het dak. wat in de bulk bij een aantal fabrieken problemen gaf.
Dus hij werd gescalpeerd. Spoiler eraf en zijfenders afgezaagd.
Dan moet dat dus bij deze ook.
37718508py.jpg


Ook de bumper moet anders.
37718511ok.jpg


37718513gw.jpg

Zij afscherming ook gekort
Interieur is niet aanwezig op een dashboard en 2 zwevende stoelen na. :weetnie:
Leuk om zelf wat te doen. Ben begonnen met een plaat plastic, en de eerste vormen kwamen naar voren.
37730521zj.jpg

Misschien moet ik ook wat kleiner gereedschap weer aanschaffen. :hammer:
37730522dx.jpg

Passen en meten, dan komen we er wel.
37730527uh.jpg


Vond het dashboard wat plat zo. alleen die sticker erop is ook niet alles.
Dus tijd om knopjes te maken.
37916171ea.jpg


Je zit naar die cabine te kijken en iets klopt er niet. Maar wat. Dan komt er 1 die roept dat het dak niet hoog genoeg is. :stupid
Ga het maar nameten en ja hoor, Ze hebben gelijk. moet 4mm hoger. 1mm zaagsnede weg en 5 mm ertussen gezet.
38288584ur.jpg

38288585me.jpg

38288588se.jpg

38288590tj.jpg

Bovenste zijfender ook verbouwd.

Morgen weer verder met wat er al gebeurd is.

Groeten Peter:beer:
 
Goedemorgen.
Weer tijd voor de achterstallige update. :stout:

De tank die erbij zit heb ik ook niets aan. Eerst wou ik de gaan verbouwen, maar al snel zag ik dat dat niets wordt.
Dan maar de magische plastic platen tevoorschijn halen. Wij hebben maar aan 1 kant een tank zitten. andere kant zit een pomp.
Beetje de leer afgekeken en proberen maar.
38288593lb.jpg

Frame gemaakt en plaat omheen gedraaid.
Het is geen zelfzwevende tank, dus ook tankbeugels bedenken.
38288595ks.jpg

Begint al beetje vorm te krijgen
38288596wf.jpg

Tankdop en aansluitingen gemaakt.
Ook gelijk de accubak ff afgemaakt. Dat is ook half werk in die doos.
38500593vq.jpg

Andere kant komt een welgro pomp. Die is ervoor om de bulk leeg te blazen.
Gelukkig stond de pomp nog als reserve in ons magazijn en kon ik nog eens goed zien hoe die eruit zag.
Mijn nieuwe auto zit ook een nieuwe pomp op, en die ziet er anders uit.
Eerst maar met een kistje beginnen.
38500587se.jpg

Dan de schuur in en rommel zoeken.
Een pijpje en tentharing werden de oplossing
Haring met de onkruidbrander heet gemaakt en de juiste bochten erin gemaakt
38500596zc.jpg

Paar ophangbeugels erbij. Deur gemaakt. Kan er altijd nog iets ingemaakt worden.
38500597kk.jpg


Ook grappig dat ze bij tamiya verschillende modellen door elkaar gooien.
De grill is oud en klopt voor mijn versie, maar voor spatborden zijn nieuwer. Zo had ik geen uitstekende knipperlichten. maar een reflector.
38500595gx.jpg


Gaan ook maar weer eens verder met interieur.
Versnellingspook gemaakt.
38288591pe.jpg

Deurpanelen fabriceren.
38288592hr.jpg

Spreek te veel mensen denk ik.:offtopic:
Hoor dat het dashboard te laag zit en 5mm hoger moet.
Tja.... Nameten maar weer. Ja het klopt. daar gaatie dan met 5mm omhoog.
Ziet er zeker beter uit.
38500590kv.jpg

38500591gb.jpg

Alles weer passen. interieur met dashboard en deurpaneel.
38500594nc.jpg

Zet er een gapend gat bij de vooruit.
Foto's erbij. kijken. Jaa hoooor . Moet het ook nog verlengd worden.
38560264es.jpg

Langzaam valt alles op zijn plek.

Kijk veel op duits forum waar veel mooie projecten staan. Daar zag ik dat achter spatborden te puntig lopen.
Ook die moeten er aan geloven. :yes:
38560266cc.jpg
39069272lj.jpeg

Ziet er ook wat beter uit zo.

Dat was het ff voor nu. Ga ff weer iets doen met mijn leven. :banana:

Groeten Peter:beer:
 
Hallo Peter,

Er is een nieuwe Kunststof modelbouwkunstenaar opgestaan met een grote K.
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif

Maar ja, wat wil met een leermeester als Luchard.
SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg
 
Dank je Luchard en Pieter.:thumbsup:

Zelf cabine maken is nog te hoog gegrepen. en te weinig tijd.
En die kunstenaar is nog met een hele kleine k hoor.
Moet nog een hoop leren.
Nu met solderen bezig. das ook ff wennen hoor.
Maar dat komt later in verslag wel langs. loop nog steeds achter. :koud:

Groeten Peter.
 
Bedankt voor alle likes. :thumbsup:

Deel 3 van het achterstallig verslag.
Dan zijn we weer bij en is mijn vakantie weer voorbij.
Komt er een einde aan de overdosis Brutus. :yes: en ze het zo nu en dan bij houden als er weer iets interessants is gebeurd.

Het uiterlijk krijgt de juiste vorm nu. Tijd om wat leven in de brouwerij:bier: te brengen.
Vorige week naar wetronic gegaan en wat inkopen gedaan.
39069264ir.jpg

Heb gekozen voor de beier sfr-1. 1 printplaat nodig. Dus lekker compact.
Mijn bedoeling was om deze in de tank te doen. Plaat heeft koeling nodig dus andere plek zoeken.
Voordat ik die een vaste plek gaf, eerst de luchtvering geplaatst.
39069265ww.jpg
39069273cl.jpeg

Heb gekozen voor enkele balg omdat de scania toen deze zo had. De nieuwe streamline en de next gen hebben nu 4 balgen.

De originele motor wel leuk in elkaar gezet maar komt er niet in. In plaats daarvan een servonaut Motor..
Besturing gaat met een carson servo. 9kg moet voldoende zijn volgens de geleerde. Deze gelijk voor de motor gebouwd.
39069266kq.jpg

De plek van het uitlaatfilter is voor de verlichting naar achter.
Andere kant in de accubak komt een aan uit schakelaar.

De Beier passen en meten. Uiteindelijk voorin gekomen. Heb hiervoor een vorm gemaakt waar hij in ligt en genoeg kan luchten.
Ontvanger erachter. Plaat gemaakt erboven voor de accu. en dan de draden netjes wegleggen.
39069275tz.jpeg
39069269ga.jpg

Zo kan ik overal bij. Past super met mij interieurbodem die ik gemaakt had.

Heb ook die hella verstralers gekocht. Deze zijn eigenlijk net iets te lomp voor in de zonneklep.
Dus ook daar de vijl in. heb ze platter gemaakt en komen achter de klep. Glas valt in de klep en een afdekplaatje uitgesneden voor de afwerking aan de voorkant.
39069270ud.jpg
39069271vt.jpg

Gaat helemaal goed komen.:banana:

Nu vooral stoeien met het programma van die beier. :weetnie: Dat is ook een vak apart.
Hij rijd en stuurt al. En ik heb wat geluid voor elkaar gekregen. Er zit vooruitgang in. :koud:

Maandag weer werken, dus zal het bouwen weer een stuk langzamer gaan.

Groeten Peter:beer:
 
Kijk em gaan zeg. 9kg voor de stuurservo is voor de vlakke baan wel voldoende. Je overbrenging naar de fusee is niet ideaal maar denk dat je geen ruimte hebt om de stuurstang rechter te zetten he. Gewoon uitproberen inderdaad. Die draden business is altijd weer een ding op zich. En dan hebben wij nog niet eens 158 leds in een truck....... Bij het programmeren van Beier modules inderdaad gewoon 1 voor 1 en kijken wat er gebeurd. Je kunt hem opblazen door verkeerde aansluiting maar niet door verkeerd programmeren. Succes!
 
Kijk em gaan zeg. 9kg voor de stuurservo is voor de vlakke baan wel voldoende. Je overbrenging naar de fusee is niet ideaal maar denk dat je geen ruimte hebt om de stuurstang rechter te zetten he. Gewoon uitproberen inderdaad. ................!
Net wat ik dacht toen ik die foto zag: mogelijk kan dit wel wat beter, als je de servo een stukje naar voren kan verplaatsen, en de servo arm omdraait; mogelijk kan de servo arm dan ook korter, waardoor de kracht aan het einde van de arm groter wordt; de stuur arm op de fuse is ook al tamelijk kort, dus een lange arm op de servo heb je denk ik niet nodig.
Trouwens, ik was een par dagen hier niet geweest, en dan staat er opeens een heel verbouwde cabine op me te wachten :bier:.
Maar ik ben ook erg benieuwd naar je trailer, met de 3 molenstel gestuurde assen. Mèt luchtvering dan? en de besturing uit de schotelwig; wordt hier nog niet vaak getoond, dat soort trailer besturing, dus dat wordt interessant!
Cor
 
Kijk em gaan zeg. 9kg voor de stuurservo is voor de vlakke baan wel voldoende. Je overbrenging naar de fusee is niet ideaal maar denk dat je geen ruimte hebt om de stuurstang rechter te zetten he. Gewoon uitproberen inderdaad. Die draden business is altijd weer een ding op zich. En dan hebben wij nog niet eens 158 leds in een truck....... Bij het programmeren van Beier modules inderdaad gewoon 1 voor 1 en kijken wat er gebeurd. Je kunt hem opblazen door verkeerde aansluiting maar niet door verkeerd programmeren. Succes!

Gas erop Brutus :yes:
Blijf alleen op de gewone vloer. Hij stuurt goed. Alleen gaat servo nog verder dan de fusee. Denk dat ik er een gaatje bij boor. Komt hij ook iets rechter te staan.
Heb de originele versie op een usb gezet. Als ik iets verkeerd doe op de computer dat kan ik altijd vanaf begin weer starten.
De standby schakelaar wil nog niet. Ik meet op de draad dat hij het wel doet, maar de print blijft uit als ik hem aansluit. Ff goed nalezen of ik iets vaud doe.
Misschien eens investeren in een betere soldeerbout. Gaat wel weer steeds beter en netter. Lang niet gedaan.

Groeten Peter.
 
Maar ik ben ook erg benieuwd naar je trailer, met de 3 molenstel gestuurde assen. Mèt luchtvering dan? en de besturing uit de schotelwig; wordt hier nog niet vaak getoond, dat soort trailer besturing, dus dat wordt interessant!
Cor
Ben ik zelf ook erg benieuwd naar. :rofl::rofl:
Wielen moeten onafhankelijk geveerd zijn en 2 assen draaien op een molenstel ja. Zeker met luchtvering.
Eerst nog ff met trekker bezig en dan volgende uitdaging. Wordt nog wel een dingetje ja. en dat voor een beginner. :hammer:

Groeten Peter.:beer:
 
Hoi peter wat een mooie topic over je ouwe truck, en qua naam is ie ook wel geinig, en ik ben zeker benieuwd hoe je de bulk trailer gaat maken.

Groeten Tim
 
Hallo Peter,

Ben ik zelf ook erg benieuwd naar. :rofl::rofl:
Wielen moeten onafhankelijk geveerd zijn en 2 assen draaien op een molenstel ja. Zeker met luchtvering.
Eerst nog ff met trekker bezig en dan volgende uitdaging. Wordt nog wel een dingetje ja. en dat voor een beginner. :hammer:

De trekker is super interessant maar Brutus is net iets te recent. :(
De oplegger dat wordt een ander verhaal, geef eens gas met Brutus want ik zit echt te wachten op die oplegger. :yes::yes:
Naar wat ik tot nu toe gezien heb van de verbouwingen aan de Scania verwacht ik heel veel mooie update's en oplossingen voor de 3-asser.
 
Back
Top