Scania R560, 2e poging!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 9 jan 2023.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik had het in mijn landbouwtopic al duidelijk gemaakt dat ik weer een truck erbij wilde.

    De bedoeling was naast de Volvo FH16 een bijna klaar truck te zetten, 2e hands, een meepakkertje zeg maar.

    Deze zou dan de komende winter als groot truckproject omgebouwd kunnen worden maar in de tussentijd kon ik er dan ook mee rijden. Ik wilde eigenlijk helemaal van dat trekker/oplegger verhaal af ivm transport van en naar de bovenverdieping en rijlocaties.

    In die opwelling toen ook de MAN en Goldhofer verkocht.

    De afgelopen tijd weer veel gepiekerd en gedacht. Een nieuwe truck overwogen maar dan zit je al gauw op
    € 900 met Beier en zonder veel extraatjes. Eigen maken kan ook door zelf dingen toe te voegen maar de materialen of onderdelen moet je toch eerst kopen.

    Toen kwam deze voorbij.
    De prijs en waar voor je geld verhouding klopte heel goed zal ik maar zeggen.

    [​IMG]

    Qua stijl en uitvoering helemaal niet mijn ding. Op de foto's lijkt de kleur ook een beetje ..... hoe zeg ik dat netjes?

    [​IMG]

    Is dit nu Holland Style ? of Deens? Er zit zelfs het door mij zo "gehate" Heras hek op.

    [​IMG]

    Maar ook veel best leuke accessoires.

    [​IMG]

    En er zit een Beier USM RC2 in met complete verlichting en extra lampjes......

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bumper vind ik op de chroomschroefjes na ook mooi.

    [​IMG]

    Biertje? Vind ik ook niet echt iets op een truck. Ik weet dat het vroeger zo was maar daarom hoef ik het op mijn trucks niet mooi te vinden toch? :)
    Tijdens de demontage ook op facebook bezig en daar meteen het Heras hek, de trap en bierrekje al verkocht.

    [​IMG]

    Ook hier net te veel styling naar mijn smaak. Gelukkig verschillen onze smaken en krijgen we daarom geen eenheidsworst op de baan en op het forum.

    De truck is verder netjes gebouwd en niet verneu....... dus dat. Het project is nog niet helemaal af zoals je ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oeps, nou dan maak ik het mooi af en sla net een andere richting in.

    Hij was gewoon rijdend en op 1 verstraler na werkte ook alles. Dus eigenlijk was het een kwestie van ontvanger, lipo en gaan.......


    eh eh, niet bij mij helaas. Ik wilde toch wel wat van dat harde groen/wit contrast kwijt....Eigenlijk al het wit in ieder geval. Het is niet de bedoeling deze nu meteen helemaal over te spuiten. Iets bijwerken en stickertjes en een technische checkup.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurservo zit nog op de "Tamiya" plek....Jammer.

    [​IMG]

    De vorige bestuurder gebruikte NIHM accu's en dit gevaarte hing er ook nog onder. Die gaat bij mij dus weg.
    Nog wel even kijken waar ik de lipo laat dan.... Er komt meer werk aan!

    [​IMG]

    Stof en overspray zo te zien al een tijdje op de plank gestaan. Naar ik vernam zelfs bijna niet mee gereden!

    [​IMG]

    De buitenkant binnenin zeg maar. Maar dat is met een kwastje, een doekje en beetje blazen ook zo weer schoon. Het lijkt al een wat oudere truck. Mogelijk is dit ook niet de eerste gedaante zeg maar. Ik heb dus besloten de check up wat uitgebreider te doen. In de tussentijd doe ik wat spuitwerk aan de Volvo en wil ik deze voor Ede klaar hebben.

    [​IMG]
    Niet helemaal scherp maar de stuuruitslag wat groter maken en een nieuwe stuurservo plaatsen. Die erin zat van Graupner zag eruit als nieuw maar had maar 3,68 kg kracht. Vind ik toch wat mager. Ben meer van de overkill dus nu zit er een 12 kg servo in. Maar ik laat de plek van de servo intakt. Ik ben bij het begin van mijn bouw carrière geïndoctrineerd door mijn omgeving.....Die servo moet daar weg. Nou, ik laat hem nu eens gewoon zitten, gewoon omdat het kan.

    [​IMG]

    De bak stond ook redelijk droog maar was ook als nieuw. Een bouwer en geen rijder die vorige eigenaar (int. chauffeur!) Die dus ingevet en weer geplaatst.

    [​IMG]

    alles weer fris en ja ik laat de 3 bak lekker zitten terwijl ik een "unterflur" motor in de kast heb....Omdat het kan. En ik ga er ook mee schakelen.... Dat heeft namelijk ook nog een reden voor in de toekomst..... Ooit hoop ik.

    [​IMG]

    Hij was in Noorwegen toegelaten maar zie daar...

    [​IMG]

    Het Nederlandse kenteken zit er gewoon onder!

    Zo, stop er hier even mee. Lang genoeg voor 1 avond!
     
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Utrecht
    Gelijk goed van start gegaan..Altijd leuk en volop leermomenten jouw bouwverslagen
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou je hebt wel gelijk de meest foute truck gekocht die je maar hebben kan. Net iets voor jouw.

    Hekken en imperiaals eraf vind ik helemaal goed, en dat kleurtje wat minder ook.
    Wordt wel wat, al ben en blijf ik nooit een Scania fan, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Helicor vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik vind het wel wat zo'n herverbouwing en een Scania had ik nog niet gedaan, de rest van Tamiya wel zo'n beetje. Uitdaging om de sfeer net even wat anders te krijgen.
    Nu eerst in deze kleur maar mogelijk in de toekomst wat anders.
     
    Trilliwilli en Langedijker truckertje vinden dit leuk.
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het is wel een opvallende kleur als uithangbord voor je Youtube kanaal, maar het gifgroen kan beter blijven waar het hoort, op Kawasaki motorfietsen.

    Je zit met Volvo en Scania wel lekker in de Zweedse balletjes:rofl:
    Ben benieuwd wat het gaat worden.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind het altijd wel leuk, een imperiaal op je cabine dak, een kratje er in maar geen enkele mogelijkheid aan de cabine om er ook bij te kunnen. Schijnbaar kunnen die modelchauffeurs heel goed en hoog springen.
    Kleur is afgrijselijk, maar je valt wel op!
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dan bellen we jou toch Fred. Tis per slot van rekening een noodgeval:beer:
    Deze heeft overigens wel een ladder op de zijkant, heb ik in het echt nog nooit gezien bij een moderne truck, das met de brandstofprijzen ook niet echt economisch.

    Vind die Deense achterkant met de dubbele lampen overigens wel mooi, hoop dat die dan weer wel blijft.
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Er zit inderdaad een trap op maar nu niet meer. Als het goed is gaat het een soort 2 traps raket worden. Het groen valt in het echt eigenlijk best mee. Dat contrast met wit maakt het hard. Daar komt een andere contrast kleur voor. Gewoon alu velgen ook. Die achter Bumper blijft zeker. Alleen moet ik nog zwarte schroefjes vinden.

    Bij de totale herbouw kont dan ook een andere kleur erop.
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb bij Ali wel zwarte schroefjes gehaald i een sortiments doos, maar als je inbusboutjes gebruikt, dan zijn die ook altijd wel in zwart te krijgen.
    En er zijn idd veel zaken aan deze truck die mij niet aanstaan, maar ik houd dan ook niet van al die 'opgeleukte' modellen, maar meer de functionele zaken, die je met de 'normale' verlichting en geluiden kan combineren.
    En dat "hekwerk'! Hoe verzinnen ze het (Ook op de niet-modellen trouwens, dat hoort op de Australische bush trekkers, nergens anders!)
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    Maar verder een technisch hele mooie truck waar je zeker iets moois van zult maken; wel vreemd, die locatie voor de stuur servo, terwijl de spoorstang wèl is aangepast
    Cor
     
  12. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er netjes uit, gaat weer een mooi project worden
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ach zo heeft iedere bouwer zijn ding. Niet iedereen zit hier op het forum ;)
    Ik moet zeggen ik heb de servo ook altijd verplaatst maar ik wil nu ook wel ervaren waarom zeg maar.
    Ik kwam er vandaag ook al achter dat er meer kleuren zijn geweest. Dus vermoedelijk al 3e of misschien zelfs wel 4e hands.....

    Maakt niet uit, ik kan zeggen de prijs was er naar. Gelukkig kan ik hem zo maken zoals ik hem "voorlopig" mooi vind. De kleur is in werkelijkheid helemaal niet zo gek hoor. Op de foto's lijkt het wat schreeuwerig en ja, het is geen bordeaux rood of aubergine.....

    [​IMG]

    Dat rek bier moest er ook nog af want is al verkocht.....Al heeft de koper zich nog niet weer gemeld...... ach komt goed.
    Wat een gedoe, uiteindelijk met een hamer van binnenuit moeten overtuigen dat ie verkocht was. Hier zie je ook wel dat er meer dan 1 laag verf op zit.

    Maar dat gaat ook goed komen.

    [​IMG]

    Op het dakraam zat een dikke klodder lijm. Eerst getracht het eraf te breken maar dat ging niet. Was een goede lijm. Dan maar krabben en schuren.

    [​IMG]

    Wat met folie gedaan....... Bah ome Willem! Lijkt wel een broodje po...p.

    [​IMG]

    Omdat ik voor de spoilers toch de spuitcabine moest aanzwengelen het dakraampje ook maar weer mooi zwart gemaakt.

    Hier was ook nog wat wit. Erg dik ook. In de toekomst vervang ik ze maar nu even...

    [​IMG]

    [​IMG]

    In bewerking zo te zeggen.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat ik nog niet eerder had gezien was zeemleer als bekleding en zeker die met de gaatjes. Vind ik een goed idee en dat ga ik vaker doen. Ik ben er niet zo van een geheel gedetailleerd interieur te maken en dan is dit een mooie oplossing.

    [​IMG]

    Deze kant van de cabine is behoorlijk gehavend. Daar moet ik nog wel wat op vinden. Inmiddels zijn de verkeerd om geplakte witte windafwijzers bij de ramen ook weg.

    [​IMG]

    Dan die witte spatbordverbreders. Ze gingen er redelijk makkelijk af dat wel maar toch niet zonder schade. Toch valt het me mee.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit vind ik dan toch wel weer jammer. De eerste bouwer had wat haast of zo. Het is op de truck ook gewoon zichtbaar deel....Jammer. Ik laat het even zo want wil spuitwerk tot een minimum beperken.

    [​IMG]

    Voor twijfelde ik nog of ik ze eraf zou halen of overspuiten/zwart maken...... Toch eraf.

    Ja, ik ben me er eentje. Even snel..... Eigenlijk wil ik hem eind van de week, het weekend af hebben om ook weer andere projecten te doen.
    Ach en anders een weekje langer. Heb er eigenlijk best lol in. Dat Bruder is mooi maar dit is toch echt wel leuker die trucks.

    Ik heb een spuitbus van de juiste Tamiya kleur en ik denk dat ik die ga decanteren. Dan kan ik de lak met de airbrush gebruiken en zo ook wat schade camoufleren.
    Ook heb ik folie gekocht (geen witte!!!) en daarmee ga ik striping en stickers maken waarmee ook wat schade gecamoufleerd zal gaan worden.
     
  14. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Goed bezig hoor.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je wel!

    Het dak ziet er al weer wat beter uit. Wat voor een lijm erop geknoeid is weet ik niet maar nu met de zwarte lak erop komt de vlek als het ware terug terwijl hij met de primer niet meer te zien was.

    [​IMG]

    Lijkt toch niet voldoende geschuurd te zijn. Maar is al een hele verbetering.

    [​IMG]

    Ok zijn er een paar supersingles voor de voorzijde ontvangen van James waarvoor dank. De alu velgen zijn onderweg vanuit China.

    [​IMG]

    De cabine blijft in deze kantelbaar omdat ik dat ook nog nooit heb gehad. Steekbaar maken is op zich niet zo'n grote klus maar er zijn er nog genoeg.
    Een tussenwand maken bijvoorbeeld. De USM RC2 van Beier is gelukkig lekker compact. Er moet nog een BEC en een kleine ontvanger komen. Misschien zelfs plaats voor een lipo ? Dat zou mooi zijn. Scheelt ook weer een klus.

    [​IMG]

    De schreeuwerige motor heeft ook een kappie gekregen zodat je hem door het raam niet meer ziet.

    We beginnen ergens te komen.....

    [​IMG]

    Er ligt al wat spul klaar om ook gespoten te worden. Morgen eens de groene verf decanteren en dan eens zien waar dat schip uit gaat komen. We gaan het meemaken allemaal. Lijkt wel zo'n quick build wedstrijd maar moet zeggen ik heb er lol in en dat is de hoofdzaak ;)
     
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Lekker bezig Rolf
     
  17. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Goed bezig Rolf. Je hebt het tempo er aardig in zitten.
     
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Rolf,

    Je bent weer lekker bezig de laatste tijd met je modellen. Ook leuk dat je laat zien dat niet elke truck duizenden euro's hoeft te kosten om een leuk model te krijgen.
    Ik vind dat je met de middelen die je hebt toch wat leuks neer weet te zetten. Ik blijf je weer volgen.

    Mvg Mitchell
     
  19. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    nou nou, dat is stiekum toch nog een flinke verbouwing aan het worden. ik vind het toch altijd "dapper" om zo'n 2e hands of 3e hands truck te kopen.. het blijft een grote verrassing wat en hoe het gemonteerd is. Je maakt er vast wat moois van, ik blijf volgen :)

    groetjes Tom
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk das nou leuk! Vielen dank voor die Blumen!

    Mitchell en Tom, jullie extra bedankt want ik ben blij dat dit soort projecten hier ook gewaardeerd worden. Ik moet zeggen dat ik hier erg veel lol aan beleef. Doet mij ook denken aan de Globe Liner een tijdje terug. Was ook zo'n herverbouwing waar ik erg veel plezier mee gehad heb.

    [​IMG]

    Even een opfris. Deze rijd ook nog steeds heel iets veranderd rond.

    Natuurlijk is zo'n meerderhandsje een risico. Het ligt ook aan de prijs natuurlijk en je doel. Soms moet je wat creatief zijn. Je doet dit meestal ook met wat "oudere" modellen. De Volvo FH16 of een Scania S770 lenen zich er minder voor.

    We gaan hier in ieder geval de goede kant op denk ik....

    [​IMG]

    Er komt meer kleur in de kamer..... En ik begin de groene kleur ook steeds meer te waarderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gedecanteerd is de verf goed te spuiten met een airbrush. Behoorlijk dun dus met lage druk en voorzichtige dosering verwerken.
    Wat ik minder waardeer is dat de verf in de airbrushcup nogal vast gaat zitten. Het pistool zelf krijg ik nog wel schoon maar dit ..... Nu is het ook geen topdollar airbrush gelukkig maar dit cupje is "verloren" al zal het ook niet meer afgeven ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Langzaam werk ik mij door de klusjes heen. Zijn allemaal miniprojectjes op zich zeg maar. De achterwand een s beplakken met de benodigdheden en dan ontdekken dat het niet kan zo. De cabine gaat net over de achterwand maar raakt de opgeplakte onderdelen..... Al eens gezegd dat ik slecht ben in vooruit denken?

    Hier moet nog wat aanpassingen gedaan worden.

    [​IMG]

    De schotel, ik had nog een mooi aluminium exemplaar liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Echter gaat die niet passen natuurlijk.... Die van Tamiya is de ronde versie en dus ook het binnenwerk is niet uitwisselbaar.

    [​IMG]

    Wel het asje verwijderen zodat de diode van Beier erin kan. De schotel met 2 kleine m3 inbusjes vast en staaldraadje erbij gepakt.

    [​IMG]

    Dit klosje is mij dierbaar. Zo fijn staaldraad en dit ga ik gebruiken tussen schotel en servo. De servo komt vlak bij de schotel en niet meer met zo'n lange stang over het chassis heen. Hier in het dorp zit een metaaldraad weverij. Al heel lang. De meeste Dinxperlose ingezetenen hadden wel iemand die daar werkte of werkten er zelf. Overal staan nog wel klosjes draad op het schap.....

    [​IMG]

    Nog een klusje..... Het web achter de onderste grill was beschadigd. Ik dacht dat ik dit spul nog ergens had liggen maar kwam zoekend ook nog een soort grof schuurweb tegen.... Dat kan toch ook?!

    [​IMG]

    En het is weer eens wat anders.

    [​IMG]

    En hoppa, verder.....Waar zijn al die draadjes toch voor..... Meteen opschrijven en gelukkig alles werkt!

    [​IMG]

    Tja, beetje schoonmaken.... Carson? Die heb ik nooit echt begrepen eigenlijk. Een mooi schaalmodel van meerdere honderd euro's bouwen en dan de stickers "Tamiya Inc" "Carson" of "Tamiya retractable legs" op je model plakken. Misschien omdat het kan?

    Voor de spatlap heb ik al een, ik denk unieke, tekst in gedachten.

    en dan is de lak droog!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En of ik daar tevreden mee ben zeg. Had ik niet gedacht en eerlijk gezegd stond plan B al klaar hier.

    [​IMG]

    Dan de spatborden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook hier zeker niet onzichtbaar maar dan moet ik gewoon nieuwe spatborden kopen. Een toeschouwer of mede trucker op een baan ziet er niets van moet ik maar denken. Ben best in mijn nopjes.

    [​IMG]

    Inmiddels ook nog wat klein spul in de verf.

    [​IMG]

    En de kleinkinderen doen op deze truck ook weer hun intrede in mijn truckverzameling en er komt nog meer!

    En als ik dan zo een rondje maak door de hobbykamer....

    [​IMG]

    Links van mij het onderdelen depot.

    [​IMG]

    Rechts draait een automatische fabricage afdeling.

    [​IMG]

    Nog verder naar rechts doordraaien kom je bij de spuiterij.....

    [​IMG]

    En achter mij is de montage en prototype ontwikkeling......

    2022 was voor mij een heel vervelend jaar op de een of andere manier. Het was ook het jaar waarin ik wel een keer of wat serieus overwogen heb met deze hobby te stoppen. 2023 begint heel anders en moet gewoon een topjaar gaan worden. Modelbouw maar ook privé. Ik heb plannen op alle fronten.

    Het opknappen van zo'n "zwaantje" is leuk werk. Koop er ook eens eentje als je even geen nieuw en duur project wilt of kunt doen.
     

Deel Deze Pagina