Scania R560 6x2 voorloopas trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tiemke, 13 apr 2009.

  1. Tiemke

    Tiemke Guest

    Hoi allemaal,:bye:

    Na enige tijd meelezen word het eens tijd zelf een topic te plaatsen. Een van de projecten waar ik mee bezig ben is een Scania R560 6x2 trekker met voorloopas.

    Het chassis is door gezaagd en verlengd met een stukje chassis uit de rommelkist. Het stukje is er met een plaatje aluminium aan de achterzijde ingelijmd met UHU Endfest 300. Na uitharden in de oven is dit super sterk.
    De vooras is gemodificeerd zodat er minder speling op zit en de stuuruitslag groter word. De voorloopas is aan de voorste bevestigingspunten van de achteras gemonteerd zodat de assen netjes kort achter elkaar staan. De voorloopas wordt door een aparte servo gestuurd m.b.v. een differentiatiemodule. Verder is de originele motor vervangen door een Truck Puller motor.

    [​IMG]
    Het gemonteerde en verlengde chassis.


    [​IMG]
    Detail van de voorloopas en verlenging.

    [​IMG]
    Het chassis en de velgen gespoten.

    [​IMG]
    Even passen voor het totaal plaatje.

    De gemonteerde elektronica gaat er op dit moment weer uit en er komt een MFU voor in de plaats. Tevens komt er een zo compleet mogelijk interieur in de cabine, nog even passen en meten dus om alles een plekje te geven. Nu verder met het inbouwen van de ledjes...

    Groeten Timo
     
  2. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Timo,

    ziet er al goed uit!:-D
    Ik ben zoals je wellicht nog wel weet een soortgelijke uitvoering aan het maken in de Topline versie.

    Heb je de servo-differentie module al werkend?
    Ik heb hem inmiddels ook binnen.
    Alleen nog niet geinstalleerd en aangesloten.

    MVG,
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi boy's,
    graag even wat uitleg over de servo-differentie module. :confused:
    Ben hier zeer geinteresseerd in. Ben met een bouwproject bezig van een Heavy Hauler en mss dat ik die techniek ook bij mij zou kunnen gaan toepassen.

    Vraagje, hoe werkt het en wat heb ik er voor nodig?
    en werkt het samen met een MFU?
     
  4. Volvo FH

    Volvo FH Guest

    ziet er erg gaaf uit:cool:
     
  5. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    De servo-differentiemodule gebruik je als je twee servo's tegelijk wil laten sturen waarbij de servo-uitslag van beide verschillend is.

    Deze module wordt ook veel toegepast bij modelbouwvliegers om de flaps van de vleugels een verschillende uitslag te geven.

    Ik zelf ga hem gebruiken om m'n gestuurde voorloper een andere servo uitslag te geven dan de vooras.

    Als het goed is dan sluit je de module met 1 kabeltje op de MFU aan, en de beide stuurservo's op de module.
    Op de module kan je d.m.v. dipswitches de uitslag van de tweede stuurservo instellen.
     
  6. Tiemke

    Tiemke Guest

    En het is goed.:yes: De module werkt prima samen met de MFU. Het is maar een klein printje wat weinig plaats nodig heeft. Conrad levert deze module als compleet voorgemonteerd printje, wel een los kabeltje met twee stekkers mee bestellen of zelf maken.

    Groeten Timo.
     
  7. Volvo FH

    Volvo FH Guest

    zou ik is mogen vragen waar dat precies voor nodig is?:?:
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tiemke,


    Mooie Scania hoor, ziet er heel mooi uit !!!
    Chassis mooi velengd, je ziet er niet meer van, nu het chassis is gespoten !
     
  9. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi boys,
    bedankt voor de heldere uitleg over de servo-differentie module. :D
    Denk dat dit inderdaad is wat ik zoek.


    :offtopic:
    Sorry Timo voor de vervuiling van je topic, zal me na dit antwoordt weer netjes gaan gedragen.

    Hoi Volvo FH,
    ik loop met de gedachte te spelen om een scharnierpunt in het frame van mijn hauler te maken.
    Omdat het frame een totale lengte van 79 cm heeft, is daar straks niet echt makkelijk mee te manouvreren.

    Mijn idee was nu, maak een scharnierpunt voor de achterassen.
    Bevestig daar stuurstangen aan zodat dit enigmaten tegen gaat sturen aan de voorkant van de truck als deze een bocht gaat maken.

    De besturing van op het scharnierpunt moet dan echter minder stuuruitslag hebben dan de voorwielen om scharen van het geheel te voorkomen.
    Op die plaats had ik dus de servo-differentie module gedacht. ;)



    :eek:ntopic:
     
  10. Volvo FH

    Volvo FH Guest

    ik zal me hierna dan ook weer netjes gedragen maar bedoelde het niet straffend maar zo'n module waar je dat voor kunt gebruiken etc.

    groeten sjoerd en sorry dat ik het verstoorde..
     
  11. mark

    mark Guest

    Heey Timo,

    Leuk om eens wat van je te zien, ik heb de Scania een tijdje geleden al mogen bewonderen, weet je nog?
    Zag er veelbelovend uit!
     
  12. Tiemke

    Tiemke Guest

    @ Piet, zeg maar Timo hoor, bedankt, goed voorbeeld doet volgen. Dat proberen we in ieder geval.

    @ Mark, nu heb ik eindelijk weer wat meer modelbouwtijd. De Volvo en z'n aquarium staan er ook nog.

    Tussen de paaseitjes door nog wat geknutseld. De meeste ledjes zijn gemonteerd en voor de zijrichtingaanwijzers in de opstap zijn er extra ledjes bijgesoldeerd.

    [​IMG]

    De bumper en opstappen/spatschermen gemonteerd.

    [​IMG]

    Groeten Timo
     
  13. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Ophang achterassen

    Hallo Timo,

    Allereerst wil ik je zeggen dat ik de Scania tot nu toe erg mooi vind. Vooral de ophang van de twee achterste assen vind ik goed gevonden. Dat zal ik ook wel bij mijn truck in aanbouw toe kunnen passen. Ik heb je trouwens ook een PM gestuurd over het printje van Conrad.

    Mvg, Ton...
     
  14. Tiemke

    Tiemke Guest

    Foutje.............:oops:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2009
  15. Tiemke

    Tiemke Guest

    Van twee originele halve Scania tanks een hele gemaakt om het bedieningspaneel van de MFU in te verstoppen. De knopjes zitten uit het zicht aan de onderzijde van de tank. Eenmaal ingesteld is de aan/uit schakelaar de enige schakelaar welke regelmatig bediend moet worden en dat gaat goed zo.


    [​IMG]
    Onderzijde van de tank

    [​IMG]
    Bovenzijde tank en alle verlichtingsledjes ingebouwd.

    De MFU wil in de cabine monteren. Hiervoor word een scharnierende plaat gemaakt zodat de MFU rechtop tegen de achterwand staat en mee kan bewegen als de cabine gekanteld wordt. Tevens is de MFU dan goed bereikbaar. In de cabine komt een interieur met een "dubbele" achterwand. De speaker komt tenslotte tegen het dak. De eerder besproken servomodule heeft zijn plekje rechts onder de vloer gevonden. De accu komt links langs het chassis en de ontvanger gaat links onder de vloer.
     
  16. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Belgiƫ SchriekCity
    mooi

    en dat trucje met dat plankje dat mee gaat kantelen ga ik ook toepassen in mijn truck
    heb de scharniertjes al eventjes liggen
     
  17. Tiemke

    Tiemke Guest

    Het scharnierende achterwandje is klaar, de accu aangepast en de meeste bedrading aangesloten. De accu was te lang dus twee cellen los gehaald en bovenop de andere vier cellen gemonteerd.

    [​IMG]
    De accu in de accubak, later komt hier een kist overheen.

    [​IMG]
    Het scharnierende tussenwandje met de MFU

    [​IMG]
    De achterzijde.....

    [​IMG]
    En met de cabine terug gekanteld.

    Nu de accu's opladen en testrijden....
     
  18. Mario87

    Mario87 Guest

    Ziet er erg netjes uit.
    en een mooie oplossing met de scharniertjes.
     
  19. Tiemke

    Tiemke Guest

    Na Bijna een jaar niets meer aan de Scania gedaan te hebben werd het weer eens tijd. De tank is gemonteerd en de MFU past prima in de achterwand van de cabine.

    [​IMG]
    brandstoftank met daarin de controle unit van de MFU

    [​IMG]
    cabine interieur

     
  20. erik v8

    erik v8 Guest

    hee

    dat is een nette trekker.
    ziet dr knap uit.
    is de voorloopas ook een stuuras?

    groetjes erik:cool:
     

Deel Deze Pagina