Scania R620 Topline 6x2/4.

Hoi Timmi,

Mooi model ben je aan het maken.

Zoals MichaëlV8 al schrijft stuurt bij de echte truck(1:1) de lift as ook gelift mee. De voorloopas nog altijd mechanisch met een dikke ijzeren stuurstok gestuurd. Zelf ben ik ook een 6x2 trekker aan het bouwen en heb de as gewoon gemonteerd (zonder lift-functie) en de stuurfunctie gebeurt met een tweede servo. Door het plaatsen van een servo-defferentiemodule tussen de ontvanger en de beide stuurservos is de wieluitslag en de draairichting elektronisch in te stellen. Dit is eenvoudiger te maken dan een mechanisch stangenstelsel.

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(7).JPG

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(voorloopas%20servo).JPG

Misschien kun je er iets mee.

Groetjes Timo

Hoi Timmi,

Mooi model ben je aan het maken.

Zoals MichaëlV8 al schrijft stuurt bij de echte truck(1:1) de lift as ook gelift mee. De voorloopas nog altijd mechanisch met een dikke ijzeren stuurstok gestuurd. Zelf ben ik ook een 6x2 trekker aan het bouwen en heb de as gewoon gemonteerd (zonder lift-functie) en de stuurfunctie gebeurt met een tweede servo. Door het plaatsen van een servo-defferentiemodule tussen de ontvanger en de beide stuurservos is de wieluitslag en de draairichting elektronisch in te stellen. Dit is eenvoudiger te maken dan een mechanisch stangenstelsel.

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(7).JPG

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(voorloopas%20servo).JPG

Misschien kun je er iets mee.

Groetjes Timo

Hallo Tiemke,

jouw scania mag er ook wezen hoor, word nog wat hier op het forum met al die scanies.;-)

Het probleem m.b.t. de stuuruitslag van de voorloper is ook te ondervangen door sommige computergestuurde zenders, hierbij kan je b.v. synchroon twee servo's tegelijk aansturen ieder met een verschillende uitslag. Weet even niet meer hoe ze die functie noemen.

hallo
wat een mooie scania is dat zeg(sorry piet hihi)
en die servo voor je voorloopas zit mooi weg gewerkt toch??
een traanplaat er over heen en je ziet er helemaal niks meer van,
succes met de rest,
mvg markioo

Het probleem m.b.t. de stuuruitslag van de voorloper is ook te ondervangen door sommige computergestuurde zenders, hierbij kan je b.v. synchroon twee servo's tegelijk aansturen ieder met een verschillende uitslag. Weet even niet meer hoe ze die functie noemen.

Met een digitale zender, kun je gebruik maken van een V-mix instelling.

Betreft het probleem met je gelifte as...
De meest simpele oplossing is gebruik te maken van een fail-safe module !
Zodra je inderdaad het signaal weghaald wat vanuit de ontvanger naar de fail-safe gaat...
Zal de servo naar de positie terugkeren die je hebt ingesteld.
Zodra die weer signaal krijgt, zal die weer meesturen.

@Marten,

wat moet ik me bij zo'n fail safe module voorstellen?:confused:
Is dit een klein printje met wat electronica erop.

Waar kan je die krijgen ben ze eigenlijk nog niet eerder tegengekomen.

Zoals Cheeta al aangaf.... is het verkrijgbaar bij c...rad

En hier de Bestnr.: 225304 - 89 , dit is een kleine SMD-autopilot.

Succes en indien nog vragen, dan horen we die wel weer ;-)

heren bedankt voor de reactie!

maarrrr volgens mij gaat het in mijn situatie niet op.:rolleyes:
Als de voorloper gelift is dan wil ik d.m.v een microschakelaar de stuurservo uitschakelen (spanningsloos)
Echter als ik de voorloper weer laat zakken neemt deze dan gelijk weer de stuuruitslag aan die de zender doorgeeft, of gaat deze dan naar een vooraf gedefineerd punt?

Als dit inderdaad zo is dan gaat dit niet werken, want als het voorafgedefineerde punt b.v. de rechtuit stand is en je bent op dat moment net aan het insturen dan gaat de voorloper niet mee voor wat betreft de stuuruitslag.:confused:

Laatst bewerkt:
Zodra de autopilot weer signaal krijgt vanuit de ontvanger...
dan zal de servo gewoon weer reageren op je stick-uitslag :-)

Edit: het enige wat je dus hoeft te onderbreken, is het PULS-signaal vanuit de ontvanger naar de autopilot.
De PLUS en MIN kunnen gewoon blijven zitten !

Update 2:

Hallo modelbouwvrienden,

de afgelopen dagen lekker bezig geweest met de voorbereidingen voor de luchtvering.
Inmiddels zijn de bestelde luchtveren van EBH binnen gekomen.
De constructie is geheel uit aluminium vervaardigd m.u.v. de draagarmen deze zijn uit 4 mm dik staal.

Daar ik alles met de hand maak (zaag, vijl, dremel met alu-frees) gaat er best wel wat tijd in zitten. Maar het eerste resultaat mag er best wel zijn.
De constructie is weliswaar nog niet klaar maar je krijgt toch een aardig beeld van hoe het er uit komt te zien.

PC240124.jpg

PC240125.jpg

PC240127.jpg

PC240130.jpg

Draagarm voor de tractieas in de ruwe fase.

PC240132.jpg

PC240128.jpg

Draagarm t.b.v. liftbare gestuurde voorloper.

Laatst bewerkt:
Update 2:

Hallo modelbouwvrienden,

de afgelopen dagen lekker bezig geweest met de voorbereidingen voor de luchtvering.
Inmiddels zijn de bestelde luchtveren van EBH binnen gekomen.
De constructie is geheel uit aluminium vervaardigd m.u.v. de draagarmen deze zijn uit 4 mm dik staal.

Daar ik alles met de hand maak (zaag, vijl, dremel met alu-frees) gaat er best wel wat tijd in zitten. Maar het eerste resultaat mag er best wel zijn.
De constructie is weliswaar nog niet klaar maar je krijgt toch een aardig beeld van hoe het er uit komt te zien.

Hallo Timmi,

Nou dat ziet er goed uit zeg, Super hoor, echt heel mooi gemaakt met de hand !!!
(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten !!!

@Piet,

bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nog een vraag voor je.

De stalen liggers moet ik nog op maat buigen, deze vallen door de draagarmen zo'n 6mm. buiten het chassis.
Ze moeten dus naar binnen gebogen worden.

Heb jij enig idee of ik dit koud kan buigen of dat het warm moet gebeuren i.v.m. de dikte van het staal (4mm. X 6mm.)?:confused:

Ik wil namelijk een malletje van karton maken zodat alle liggers identiek zijn.

mvg.

@Piet,

bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nog een vraag voor je.

De stalen liggers moet ik nog op maat buigen, deze vallen door de draagarmen zo'n 6mm. buiten het chassis.
Ze moeten dus naar binnen gebogen worden.

Heb jij enig idee of ik dit koud kan buigen of dat het warm moet gebeuren i.v.m. de dikte van het staal (4mm. X 6mm.)?:confused:

Ik wil namelijk een malletje van karton maken zodat alle liggers identiek zijn.

mvg.

Tja, je kan het koud buigen, maar dan moet je behoorlijk wat kracht gebruiken !!
Het is beter om het even warm te maken, dan kan je ook beter op maat buigen, maar dan is een kartonnen malletje niet echt handig, vliegt direct in de brand !

Nu de bouw van de Topline 6x2/4 langzaam vorderd en ik zo'n beetje alle materialen binnen heb wordt het eens tijd om voor een zender te gaan kijken.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en ben bij de volgende twee zenders uitgekomen; de Robbe F-14 (€125,-) analoge zender en de Graupner MC12 (€133,-) computerzender.
Ze vallen allebij in dezelfde prijscategorie ware het niet dat er bij de Robbe nog een zenderaccu moet komen (+/- €25,-).

Het probleem is nu welke zender moet het worden?:confused:

De Robbe heeft zeer veel uitbreidingsmogelijkheden die via de uitbreidingsprintjes van b.v. Cheeta relatief goedkoop zijn uit te breiden.
De Graupner is een computerzender die veel instellingen automatisch kan uitvoeren en geheugen heeft en die zeker probleemloos zal werken met de 4 Graupner C577 servo's waar ik gebruik van maak. Maar werkt deze ook storingsvrij met de MFU-01??? (i.v.m. de trim):confused:

Voor wat betreft de extra stuurfuncties heb ik momenteel alleen nog de aansturing van de liftbare voorloper. Verder wil ik alle lichtfuncties welke niet als gevolg van een actie van de MFU-01 worden geaktiveerd, separaat gaan aansturen buiten de MFU om. (dimlicht, grootlicht, toplicht enz.)

Kortom, wie heeft er goede raad of zaken waar ik rekening mee moet houden zodat de keuze voor mij wat makkelijker word?;)
Spreek je uit.:help:

Wil je later modellen programmeren in je zender(AUTO-modellen voor ik verkeerd begrepen wordt:cool:)

Zoja, dan heb je al een computerzender nodig.
Binnenkort komt de FC-16 weer terug(als het nog eens een keer komt) Mischien daar eens naar kijken?

Hallo Mark,

bedankt voor je reactie.;)

Ik heb inmiddels de Robbe F14 besteld incl. accu en laadsnoer.
(geen verzendkosten, altijd leuk). Moet nu alleen nog even naar een geschikte lader kijken.

Ik ben toch voor deze zender gegaan omdat deze relatief veel uitbreidings mogelijkheden bied voor een redelijke prijs.
Mocht ik in de toekomst met meerdere modellen gaan rijden dan kanik altijd nog voor een computerzender gaan.

Door m'n computer/electronica achtergrond ga ik zelf wel de schakelaartjes aanpassen voor de externe sturingen buiten de MFU-01 om.
Cheeta heeft hier mooie printjes voor.:cool:

Mooi dat je zelf al gekeken heb naar de uitbreidingsmogelijkheden.
Dat kan je idd ver komen met een Futaba zender.

Update 3:

zo, i.v.m. het koude weer wat dingetjes gedaan die ik binnen kon doen.:p
Heb geen zin om met het koude weer in mijn schuur te gaan werken aan de achterophanging.

Als eerste de spiegels en de tractienaven van Verkerk geplaatst, ziet er al gelijk weer een stukje stoerder uit.8)

P1070188.jpg

P1070187.jpg

Als laatste heb ik van karton malletjes gemaakt voor de bekisting onder de Scania. Deze ga ik later op kunstof PS-plaat overnemen en uitzagen.

Het is de bedoeling dat hier in ieder geval de accu in komt en nog wat andere zaken.

P1070185.jpg

P1070184.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Timmi,

Dat word een stoere Scania ben wel benieuwd wat er achter komt of ik heb eroverheen gelezen word het een Walking-floor zoals op de foto s of een andere oplegger???

Ik ben gek van Mercedes maar als ik zo n Scania zie ziet er stoer uit......:cool::cool:

Groeten van Nico.

Back