Scania R620

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Vlamhapper, 10 jun 2010.

  1. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Allemaal ben nieuw op dit forum en weet nog niet zo goed de weg in jullie wereldje, maar zou d'r wel graag deel van gaan uitmaken. De bedoeling is dat ik bovenstaande truck zo realistisch mogelijk wil nagaan bouwen. Vooral na het lezen van verschillende toppics bijv. de topic van Timmy geweldig gewoon. Heb tot mijn beschikking vanwege m'n andere hobby lees Life steam een komplete verspanings-werkplaats(draaien,kotteren,vlakken,frezen etc.) Nu mijn vraag aan jullie, dit ordt mijn eerste truck. Bij de wielophanging wil ik graag het liefst werkende of anders dummi luchtvering nabouwen. Is er onder juliie ervaren bouwers iemand die mij gedetailleerde tekeningen met maatvoering zou kunnen laten toekomen, of soms een link naar desbetreffend onderwerp. En waar rekening mee tehouden is (eventuele veranderingen frame daar ik ook al de oliedempers besteld heb.:confused: Bij deze dank ik juliie al voor jullie reacties en wens ik iedereen veel bouwplezier.
     
  2. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Welkom Vlamhapper :D

    Cheeta heeft voor zijn kraan zelf luchtbalgen gemaakt, maar ik denk dat jij het anders bedoelt? Jij wil dus de vering zelf kunnen instellen via je zender?

    Carson heeft voor zijn trailers luchtvering, deze is wel met een veer in als ik me goed herinner, misschien kan je daarvan uit gaan werken om deze werkend te maken?
     
  3. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hoi Cheeta, fijn dat je zo snel reageerd, maar kopen kan altijd en zou toch graag gebruik willen maken van m'n werkplaats dan van m'n bankpasje. Ps zie dit a.u.b. niet als een negatiefe reactie naar jou toe, maar wat ik zelf zou kunnen maken waarom dan kopen:p Wat ik hiermee bespaar ??? zou voor andere items gebruik kunnen worden.
     
  4. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    even een rechtzetting :p Ik ben Seeyah :p Cheeta is een andere bezige bij op dit forum :D ik ben maar ene beginneling :p

    jaja ik geef je groot gelijk, ik heb de zelfde mentaliteit :D maar hou er gewoon rekening mee dat kopen soms goedkoper uitkomt dan zelf maken ;)

    Ik wou je eigenlijk gewoon de raad geven om dat systeem van carson te bekijken zodat je inspiratie kan opdoen :D indien je dus een instelbare luchtvering wil hebben zal je moeten kijken voor een rubberen omhulsel waar je dan de luchtinhoud van kan regelen? Is dit het systeem dat je zou willen bouwen?
     
  5. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Sorry Seeyah, zo zie je dat ik niet teveel heb gezegd dat ik zei ik ben nieuw op dit foum en materie. Ik bedoel inderdaadzulk een systheem zoals jij voorsteld. Maar mijn wens is het om zoveel mogelijk zelf te maken. Dus mijn vraag is dan, zouden van dit systheem tekeningen zijn?:confused:
     
  6. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    goh voor tekeningen zal je bij de ervaren personen moeten zijn denk ik :p veel modelbouwers hier maken ook gewoon gebruik van foto's en maken dit dan zelf na met de afmetingen die voor hun goed zijn of ze rekenen dit uit op schaal ;) is dat een oplossing voor u? ;)
     
  7. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Inderdaad dat is een optie, nou niet boos worden op me:) Nu komt de gemakkelijke persoon in me naar voren. Waarom het wiel voor de 2e keer uitvinden. Kijk Seeyah in dat stoomwereldje waar ik ook aan mee doe, is dat een normale gang van zaken, natuurlijk tegen een redelijke vergoeding. Voor niets gaat de zon op. Maar er zijn ook personen die je dan plannen toe sturen tegen vergoeding van de portokosten. Zo blijft de hobby betaalbaar.;)
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Vlamhapper,


    Welkom op het MBF forum.

    Veel bouwplezier toegewenst
     
  9. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Vlamhapper,

    welkom op het modeltruckersforum!
    Veel lees- en bouwplezier.:D

    Mvg,

    Timmi.

    -\8/-
     
  10. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Timmi, dank je voor je welkoms woord als nieuweling op dit forum. Voel me vereerd van jouw een reactie te hebben gekregen.Heb jouw topic met een brede smile:D gelezen, je hebt de modelbouw met gebruik making van verschillende soorten kunsstoffen verheft tot een ware vorm van KUNST!!!!;) ga hier zeker gebruik van maken als de cabine zijn vorm moet gaan krijgen. Wens je veel succes en bouwplezier toe. Timmy nogmaals dank, Groetjes Peter.
     
  11. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Piet, U ook veel dank voor uw welkomswoord. Uw topic is werkelijk schitterend. Weet nu hoe ik mijn project moet gaan aanpakken, maar zal zeker uw topic als leidraad gaan gebruiken. Dit is namelijk de vorm van mdelbouw die ik verkies. M'n laatste werkstuk is een Life Steam trekker geweest n.l. The Minnie aantal werkuren ruw geschat tussen de 12000 en 15000 uren. Mijn spreuk is dan ook geduld overwint. Piet nogmaals veel dank en U ook veel bouwplezier en succes hiermee gewenst. Groetjes Peter.:p:p
     
  12. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo iedereen, hehe, eindelijk na 6 lange weken wachten (volverwachting klopt mijn hart) ben ik vandaag m'n model kunnen gaan halen. De bedoeling is een 4-asser te bouwen voor speciale doeleinden. (Heavy Duty).De truck zal niet gespoten worden in Bedrijfskleuren van de een of ander. Verder wil ik er geen toeters of bellen gaan aanhangen, alleen het noodzakelijke. Dus het wordt geen uit de serie"Pimp my Truck", ook al kom je in die catogorie geweldige werkstukken tegen, waar je ogen van gaan schitteren. Ben vandaag ook al messing gaan halen om de dwarsbalkjes te gaan maken voor het nieuwe frame. Hoop soon ook foto's van de vorderingen te gaan plaatsen. Maar dit wereldje van computers daar ben ik helaas niet meet opgegroeid, en heeft voor mij nog heel veel ??????. Heb al voor vanavond een afspraakje gemaakt met mijn neefje, hopelijk kan die me, weet het zeker, het foefje bijbrengen met het plaatsen van foto's. Dus hopelijk tot vlug met foto's. Iedereen veel bouwplezier gewenst en groetjes uit Limburg van Peter.:p:p:p
     
  13. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    dit zou hem moeten maar dan in een andere kleurstelling. [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    dat is een leuk idee

    alleen wij hebben amerikanen

    ben eens benieuwd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
  16. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo blackduck, fijn dat m'n plannen in Panningen ook goed gekeurd zijn. Je zou me eens een keer jullie locatie moeten geven, zodat ik eens een keer kan komen kijken. Bvb dank en veel bouwplezier gewenst, groetjes Peter
     
  17. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Marcel, dank dat je m'n keuze ook mooi vindt. Ook dank voor de link die je plaatste. Dit adres had ik al bij m'n favorieten staan, alvoor ik m'n model had. Voor de koop had ik al in gedachten welke truk het zou gaan worden. Nogmaals dank en veel bouwplezier gewenst. Groetjes Peter.
     
  18. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    bouw scania r620

    Hallo iedereen, ondanks het warme weer uiteindelijk toch gestart met het bouwen van m'n project. Als eerst het materiaal gekocht om de traversen (hopelijk gebruik ik het goede woord hiervoor) te maken. Allereerst noest- arbeids-intensief handwerk (niet machinaal), de strippen op ruw-maat gezaagd. Heeft veel vochtverlies gekost. Om daarna machinaal te bewerken. Als eerste heb ik deze stukjes strip samengebundeld tot een pakketje, hierna in gespannen in de 4-klauw en op maat gevlak met een beitel met ronde bit. Nadat alles op de goede lengte was, zijn ze op hoogte gefrees. De volgende stap zal zijn de bewerkte onderdelen te solderen met zilver (smeltpunt +/- 650 graden celcius) hierdoor krijgt men een zeer stevige verbinding. Tip de te solderen onderdelen fixeren met eventueel messing schroefjes. Dit om verloop van de onderdelen te vermijden, daar men soldeert met een zeer grote brander.
    Dit is weer nodig om het gehele onderdeel op die hoge smelt-temperatuur van het zilver te krijgen. Tot zover dit relaas, de volgende keer hoop ik, met foto's te komen van die onderdelen die geheel klaar zijn. Vriendelijke bouwgroetjes Peter.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    even m'n bril bij slijpen om de kleine lettertjes te lezen! haha
    de meeste berichten worden in een wat grotere (2) letter geschreven.

    ziet er al netjes uit zo!

    ben benieuwd naar het verloop van dit project!

    succes er mee!
     
  20. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    hallo Jordi, dank je voor je commentaar maar er is nu nog niet veel te zien. Ikdenk dat we beide nog veel geduld moeten hebben, immers Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. En nu met deze hitte(kun je nu wel over praten), kan ik me toch niet voor 100% concentreren op het verspanen. Dus alles nu op een laag pitje. Groetjes Peter.
     

Deel Deze Pagina