Scania R620

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Vlamhapper, 10 jun 2010.

  1. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    update 001

    Hallo every(truck)body, toch nog kans gezien om ondanks de warmte in m'n werkplaatsje iets te doen.Heb m'n traversen klaar om te solderen. 1e alle gaatjes geboord en getapt, om tot een half=produkt te komen. Boren en tappen doe ik altijd in een opspanning. Men is zo zeker van recht tappen en voorkomt breken tap. Kleine maten zijn niet billig. Voor het boren gebruik maken van het juiste center-boortje, behorend bij de diameter van gekozen boor. Bij gebruik centerboor voor kleinere diameters met beleid en rustig te werk gaan(puntje breekt graag af). De te gebruiken boren niet in combinate met alu gebruiken, gebruik voor alu een aparte boorset, geldt ook voor tappen/snijden draad. Bij non ferro-metalen toch het liefst snij-olie gebruiken, hoeft maar even aangetipt te worden met een penseeltje. Om m'n boor op het juiste coordinaat te krijgen,maak ik gebruik van m'n kruistafel. Een 5mm ronde paspen gebruik ik hiervoor, daar m'n nonius 2,5mm is. Links-rechts, nonius 0 zetten, werkstuk tegen paspen aan duwen, klem vastzetten, een maal nonius rond, en men heeft z'n nulpunt, vanhier uit doordraaien naar coordinaat.

    Voor-achter, paspen tegen vast klemgedeelte aan-draaien met er tussen een voelermaatje 0,05mm, nonius corrigeren +/- 0,05mm door naar coordinaat.Nauwkeuriger kun je niet werken. Ps een handige tip voor de niet alleen beginnende verspaner is het boekje "Drehmaschinen-praxis fur modellbauer", geschreven door Tilman Wallroth. ISBN nr. 3-88180-070-0
    Veel bouwplezier iedereen en tot soon, Groetjes Peter.


    [​IMG] [​IMG] van [​IMG] [​IMG] t [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Vlamhapper,

    Mooi stukje modelbouwwerk hoor !!

    Als je een boor of frees of draaibeitel gebruikt voor hout, dan altijd voor hout gebruiken !!
    Dit bovenstaande zelfde geld ook voor aluminium.

    Een draaibeitel en een boor kan je wel weer opnieuw slijpen, maar een frees slijpen is toch een stuk moeilijker, is zelf niet te doen.

    Maar ik gebruik ook altijd dezelfde boren en frezen voor staal en voor messing ook altijd de zelfde boren, deze hou ik allemaal apart !!
    Dit voldoet mij het beste !!

    Draaibeitels gebruik ik wel onderling door elkaar, want ik slijp de draaibeitels zelf !
    Zowel de beitel met een Widia tip, als HSS toolbits beitels slijp ik zelf.

    Dit is mijn mening en werkwijze, dit hoeft niet voor iedereen te gelden hé !!
     
  3. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Piet, ik ben het helemaal met U eens, gereedschappen daar kun je in feite niet op bezuinigen, wil je makkelijk kunnen werken. Ik zelf gebruik bij het draaien geen HSS beitels of aanverwanten, hier gebruik ik beitelplaatjes voor. Daar kan ik dan weer de keuze in maken in ferro en non-ferro. Plus gebruik ik voor bepaalde vormen die ik zou kunnen draaien tool-bits, die je dan zelf moet vormen qua model en dan slijpen. Freezen hebben wij in de vereniging (SGL) vaak tot het uitkiezen. Zijn verschillende leden werkzaam binnen bedrijven waar CNC-gefreesd wordt. En u weet na zoveel draai-uren moeten deze vervangen worden om de kwaliteit (nauwkeurigheid tot op 0.0001 mm) te kunnen garanderen. Maar voor ons amateurs zijn die freezen als nieuw. Groetjes en ook veel bouwplezier Peter.
     
  4. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Q vlampijper:
    misschien bij het maken van een topic een paar extra "enters" geven bij het plaatsen van een fot. Nu staan de foto's wat versprongen met her en der wat tekst. dat leest zeer onplezierig om eerlijk te izjn.

    Ik volg dit topic namelijk met grote intresse!
     
  5. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo SjonR, aller-eerst bedankt voor je reactie, en dat je dit topic met interesse wilt gaan volgen. Beide zullen we over engelen-geduld moeten beschikken. Wat de aanmaak van m'n topic weet ik niet wat ik verkeerd doe. Plaats namelijk als eerste m'n tekst en vervolgens doe ik m'n foto's erbij. De 1e keer het zelfde gewerkt, maar onze moderator heeft het toen gecorrigeerd. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe. Misschien dat het mij maar eens moet uitleggen hoe het wel moet. Dus sorry voor het onoverzichtelijke. Misschien dat ik het soon na uitleg onder de knie heb. Verder Sjon veel bouwplezier en leesplezier, groetjes Peter.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Peter,
    Ik zal de tekst even corrigeren.

    Als jij tekst plaatst en daarna foto's gaat plaatsen, dan moet je er voor zorgen dat jou cursor onder je tekst staat, desnoods een paar keer op enter drukken, zodat je zeker weet dat de cursor onder je tekst staat, dan kan je de foto's plaatsen.

    Als je tekst tussen je foto's wilt plaatsen dan moet je genoeg ruimte maken tussen de foto's, het beste is 3 regels en dan de cursor op de middelste regel zetten en dan de foto plaatsen.
    Dan zal je zien dat het goed gaat !!

    Als er nog vragen zijn hoor ik het wel !!

    Als het niet direct lukt, dat is niet erg hoor, dan corrigeer ik het gewoon weer !!

    Groetjes Piet
     
  7. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Piet, dank je wel wederom voor het veranderen van m'n topic. Maar ik zei al eerder qua computer kom ik pas kijken, moet nog veel leren. Maar als ik U goed begrijp, moet ik na het tikken van m'n tekst meerdere malen enteren en m'n cursor in het midden van de pagina plaatsen. Zodat ik dan m'n foto's kan plaatsen. Piet nogmaals dank voor je tijd en uitleg. Groetjes uit Meerssen Peter.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Peter,

    Al doende leert men !!

    Komt goed !!
     
  9. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    update 002

    Hallo tutti, vandaag weer eens wat kunnen doen nadat de bomen over de wegen werden geblazen was de temp. goed.
    Heb mijn onderdelen aan elkaar gesoldeerd met zachtsoldeer. Eerst zou ik gaan zilversolderen maar heb hiervan afgezien, daar het soldeer wat ik gebruik een smelt-temp. heeft van 610 gr C
    Het gehele werkstuk moet dan die temp. hebben waardoor de verbinding dan wel ontzettend stevig is, maar het messing zelf zijn sterkte verliest.
    Nu kan ik verder gaan met vormgeven van de traversen, en hoop terzijner tijd als ze klaar zijn de foto's hiervan te plaatsen.
    Dan nog een vraagje tussen door, welke achteras-difs wordt voor zulk een project geadviseerd, ee wieviel kwanta kosta en waar. Kan ik m'n zak-geld al bijelkaar gaan houden. Alvast bedankt voor het advies.
    Dan wens ik iedereen, die nog weggaat een prettige vakantie toe of anders was het hopelijk een fijne vakantie.
    Iedereen veel bouw- en leesplezier gewenst, groetjes Peter.:cool::cool:

    Helaas pindakaas, had ik toch maar gewerkt met zilver. Na al het gezwoeg en het vochtverlies van het zachtsolderen bleek de verbnding toch niet stevig genoeg te zijn, bij de eerste bewerking met de frees liet de verbinding al los. Ik had het kunnen weten maar was te gemakzuchtig, dus boontje komt om z'n loontje en moet maar opnieuw beginnen. Dus weer materiaal voor in de afvalbak, levert het toch nog wat op.:(:(
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2010
  10. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    update 003

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] Hall[​IMG] o heren, hierbij een paar foto's van wat al klaar is van m'n Scania 3-asser.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    scania project

    hey meneer de vlam eter

    hoe is t daar int limburgse meersen ?

    dat wordt volgens mij wel een mooie 3 asser zeg wat voor een cabine komt erop? en maak je ook lucht geveerde assen.
    mijn vraag is : doe jij ook nog alu velgen draaien ik zoek nog iemand die dat kan.
    dat spuit werk ziet er al goed uit zeg, ben eens benieuwd

    gr zwarte eend
     
  12. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    scania project

    hallo vlamhapper

    spreek je zo op de dikkelijn wel ff

    gr bertje
     
  13. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hi Black Dukkie, hier in het zuiden van onze mooie Provincie regent het pijpenstelen. Wat betreft jou vraag of ik iemand ken voor het draaien van wielen is mijn antwoord ikke. Wat betreft je vragen over mijn Scania, neen voorlopig wordt ie niet uitgevoerd met luchtvering. De kleur van de cab wordt zoals de spatschermen alleen komt daar nog een kleurtje bij nl een licht goud tintje. Wat betreft m'n wielen houd ik even de standaard velgen alleen voor super-singles en krijgen ook een kleurtje. Heb besloten dat ik deze truck standaard laat met wat kleine aanpassingen aan chassis en cab. We zullen beiden geduldig moeten zijn over de vorderingen. Immers Aken en Keulen zijn ook niet op een dag gebouwd. Daarbij heb ik niet op de doos van het model een datum kunnen lezen waarop staat wanneer ie klaar moet zijn ivm de houdbaarheid van de onderdelen. Tevens ben ik benaderd door een persoon met de vraag om een vlamhapper te bouwen, gaat ook weer tijd in zitten. Mocht je hulp willen betreft je wielen laat het me dan maar weten. Maar het wordt achter aansluiten in de rij. Groetjes Flame-eater, Peter.
     
  14. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    scania project

    hallo meneer de vlam ..... je zal t maar lekker vinden

    dus dan moet ik maar wachten met mijnn velgen en naven he maar wie bouwd dan je scania ??????


    gr b
     
  15. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo zwarte eend, om antwoord te geven op je vraag wie bouwt dan je Scania? is vragen naar de bekende weg! Daar heeft deze jongen zijn personeel voor. Zo kan ik gebruik maken van carosserie-vaklui, spuiters en nog meer know-how. Die vraag van jou wordt toch zeker niet gesteld omdat je jaloers bent ofzo. Maar om je te troosten er is al een begin gemaakt aan jouw neuwe flammenfresser. Hoop dat ik je hiermee tevreden stel. Groetjes uit Meerssen, Peter.:pc:
     
  16. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    hallo

    ik had gevraagt voor naven te maken voor mijn oplegger en niet een vlamhapper daar kan ik niks mee
    en dan daarbij wat is dat voor een aparaat dat heeft toch niks met trucks te maken , tenzij mijn remmen aangaan lopen ?

    gr bertje
     
  17. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    hallo Black Duck, ik heb me vergist komt mogelijk door dat gezeur over die wielen en naven "grapje". Inderdaad een vlamhapper heeft niets met trucks temaken, maar je zou deze wel als aandrijving kunnen gebruiken. Kort uitgelegd een vlamhapper is een soort vacuum motor bestaande uit een 1 cylinder of meerdere.Het is een open cylinder met aan de kop van de cylinder een opening van +/- 5mm rond met een klep voor. Voor deze opning plaats je een spiritus brandertje als nu de zuiger naar achter gaat zuigt deze de warme lucht en het vlammetje mee de cylinder in. Bij 120 graden van de slag neemt de krukas een nok mee van precies 98 graden waardoor die klep voor aan de cylinder deze afsluit. Daar alle zuurstof in de cylinder verbrandt is ontstaat er een onderdruk in de cylinder. Daar de cylinder aan de krukaszijde open is zorgt d atmosferische bovendruk en het draaien van de vliegwielen aan de krukas dat de zuiger weer naar voren komt en het proces zich weer herhaald. Machientje kan een toerental van 200 tot 600 per minuut behalen. Door het uitpersen van de warme lucht maakt het een geluid alsof je aan tafel zit te smakken vandaar de naam vlamhapper. Hopelijk is dit korte verhaaltje je duidelijk. Groetjes Peter.
     
  18. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    hallo peter

    had je mijn beloofde verassing al gelezen?

    echte toffe gasten aldaar daar valt nog wat te leren als je weet wat ik bedoel
     
  19. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Bertje, na ons gesprek over de dikke lijn en het bekijken van de foto's die ik van jou per mail had ontvangen duurt het mij nu inderdaad te lang voor we daar aan de bak kunnen gaan. Zo zie je maar dat er toch nog mensen zijn die gastvrij zijn, en niets tegen BUITENLANDERS hebben. Groetjes en see you soon Peter.
     

Deel Deze Pagina