Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo Roald

Ja,er komen nog retourleidingen op de verstuivers.

Zo,na de beurs eerst even een paar problemen met de elektronica opgelost.
Ik heb voor de Scania gekozen voor de snelheidsregelaar M24 en de geluidsmodule SM7,beiden van Servonaut.
Nu had ik problemen met de SM7. Ik heb deze dus meegenomen naar Friedrichshafen en ingeleverd bij Servonaut. Wie schetst mijn verbazing dat ik na drie dagen al bericht kreeg dat de SM7 kapot was en dat er een nieuwe naar mij toe werd gestuurd. Geheel kosteloos!!!!!!!!! Hulde:yes::yes::yes:
De module weer ingebouwd en de bedrading definitief aangesloten:

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Nu zijn de M24 en de SM7 via de Card programmeerbaar. Met de Card zijn veel onderdelen van Servonaut eenvoudig te programmeren.
Hiervoor zijn dus de Card en een insteekkaart nodig. Deze insteekkaarten worden bij ieder programmeerbaar onderdeel meegeleverd. In dit geval dus voor de M24 ende SM7:

360.jpg

De M24 heeft ook nog een ingebouwde lichtmodule.
Bij het lichtgedeelte zijn de nodige instellingen te doen waaronder combi. Hiermee kun je groot licht en dimlicht in 1 lamp schakelen. Ook kun je het nagloeien van een lamp instellen.
Bij het rij gedeelte kun je onder meer de acceleratie en het remmen in vijf stappen instellen. Dat betekent dus dat het optrekken en remmen veel rustiger gaat.
Als ik nu de knuppel voor het gas geven direct in 1 keer naar boven duw gaat de truck toch langzaam naar de top snelheid toe. En dat geldt ook voor het remmen. Ja,bij een zwaar beladen truck gaat alles nu eenmaal langzamer.
Zo het eerste deel van de elektronica is klaar en kan in zijn geheel op het chassis worden gemonteerd.Nu maar weer verder met het motorblok.

Mvg.Opa Wil

Hallo Roald

Ja,er komen nog retourleidingen op de verstuivers.

Zo het eerste deel van de elektronica is klaar en kan in zijn geheel op het chassis worden gemonteerd.Nu maar weer verder met het motorblok.

Mvg.Opa Wil

Opa Wil,

Ah dan blijf ik volgen ;)
Fantastische mooi hoe de elektronica is opgebouwd weggewerkt.
Ik moet het op de trekker nog opbouwen maar dit geeft wel inspiratie om het netjes te doen

Mvg,
Roald

Hallo mede bouwers

Zo, eindelijk weer eens tijd om verder te gaan met de motor. Er moesten nog twee grote onderdelen voor de motor gemaakt worden. Het distributiedeksel en het carter. Uit een stuk rond eerst een vierkant gefreesd voor het carter en uit plaat het distributiedeksel:

360.jpg

Aan de voorkant van de motor en de achterkant van het deksel gaatjes geboord voor de pennetjes:

360.jpg

Het deksel past:

360.jpg

Daarna het carter en een plaat voorgefreesd:

360.jpg

Dan eerst maar even een dry fit:

360.jpg

Vervolgens de onderdelen geheel nabewerkt:

360.jpg

Het carter en de plaat samengevoegd:

360.jpg

En vervolgens het geheel samengebouwd.

360.jpg

Mvg.Opa Wil

@modelbouwer

Hallo Martin

Voor jou ontbreekt de pakking maar voor mij ontbraken nog de boutjes. De pakking zal er niet tussen komen maar e boutjes zijn er gisteren en vandaag ingekomen.
Eerst heb ik de boutjes in de plaat gemonteerd:

360.jpg

Daarna de plaat omgedraaid en de boutjes afgeknipt en vlakgevijld:

360.jpg

Daarna de plaat met twee verzonken inbusboutjes gemonteerd:

360.jpg

Zo ziet het carter er dan uit:

360.jpg

En het geheel weer onder het motorblok gemonteerd:

360.jpg

Mvg.Opa Wil (prominent lid van een klaagclub)

Hallo maar weer.

Iedereen weer hartstikke bedankt voor de mooie complimenten. Dat helpt mij enorm om door te gaan ondanks de vele uren die dit project opslokken (veeeeel meer dan ik verwacht had.

@toostbeek

Jou wil ik even apart bedanken voor het compliment. Jij bent misschien wel de enige die mij direct kan controleren. Jij bent met de 1:1 versie bezig en ziet dus direct of ik teveel afwijk van de echte. Nogmaals ik doe mijn best maar helemaal hetzelfde zal helaas niet gaan lukken. Nogmaals mijn dank voor het mooie compliment.

Het carter was nog niet helemaal klaar. De voorkant moest nog worden schuin gefreesd en de groeven moesten er nog in. Ook moesten er nog boutjes in gezet worden. Bij deze is dat nu gebeurd:

360.jpg

De deksels op het distributiedeksel zijn nu ook gedraaid plus nog wat andere onderdelen waaronder twee dummy assen voor de deksels:

360.jpg

Gemonteerd ziet alles er dan zo uit:

360.jpg

Bij deze wil ik een ieder:

Hele fijne kerstdagen en een voorspoedig maar vooral gezond 2018 toewensen.

Mvg. Opa Wil

Laatst bewerkt:
Back