Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Verbluffend mooi, die kraan met tang!
    Om de cilinder in de stand te houden kan je misschien een O-ring op de zuiger plaatsen (de volgende keer?) om de frictie te verhogen?
    En ik neem aan dat de schroefjes en moertjes maar tijdelijk zijn, want die doen nu afbreuk aan het fraaie geheel. ( met name de eerste 2 foto's ;) )
    Cor
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    ja, alle asjes en boutje zijn tijdelijk
     
  3. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooi dat allemaal kan met 3D ziet er erg mooi uit.
     
  4. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    Super combi zo
     
  5. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Hallo Erik,
    Dat ziet er prachtig uit, dat maakt de stenentrailer nu echt af.
    Kraan loopt netjes tussen de schotten door en loopt mooi op de kraanrandprofielen.
    Vang je de knikarm (laatste arm) op de kolomsteun (1e arm) en steun bij olietank ? Nu ligt de knikarm nog horizontaal ingeklapt (komt waarschijnlijk doordat je de cilinder nog bij moet schuren ?) Dat probleem had ik ook zoals bekend was, dan kan ik de kraan niet in- en uitvouwen.
    Wat weegt je kraan ongeveer ?
    Nogmaals ziet er prachtig uit, blijf je volgen.

    ps ik kon het niet laten om afgelopen weekend weer even verder te stoeien met de kraan, had me even gestort op het bordes/trapje maar hoop ik nog even op terug te komen.
     
  6. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Als ik even terugblader, 2 maand geleden was je gestart, nu staat de kraan al op de trailer :D
    In zo'n korte tijd, super
     
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi Henk-Jan,

    de knikarm ligt nog horizontaal. Hij komt nog wat schuiner: de eerste knikarm gaat steunen op de steun bij de olietank. Dat kan nu niet, want het tijdelijke asje steekt te ver uit. Hierdoor zit deze arm iets te laag (+/- 3mm) op de foto's.
    De tweede knikarm gaat inderdaad steunen op de kolomsteun. Het steuntje is op foto's 2 en 3 ietsje zichtbaar. Ik moet echter de cilinder aan het eind nog iets opschuren, zodat de arm iets verder kan inklappen. Opvouwen gaat eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Dat is namelijk een voordeeltje bij de flexibiliteit van het materiaal.

    De kraan weegt bijna niets.

    Dat is wel het voordeel van 3D-printen: tijd. Je hebt je 3D-model klaar. Even uploaden en twee weken wachten. Het uitwerken zal wel enige tijd gaan duren.


    en succes met jouw kraan. Dat blijf ik ook volgen.

    groeten,
    Erik
     
  8. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    wow wat een super resultaat!!
    echt super mooi en heel veel details.

    ga zo door!!

    gr
    Koos
     
  9. Remco77

    Remco77

    Lid geworden:
    16 jul 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Mooie laadkraan, complimenten!
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Update 78

    Afgelopen weekend heb ik eerst de hulotang maar eens van een kleurtje voorzien. Dit was vooral even uitproberen. Vanwege de vele hoekjes en gaatjes gaat het strak maken niet )op een eenvoudige manier) lukken. Dus ik heb geprobeerd om middels een dikkere laag primer de hulotang strakker te krijgen. Hieruit kwam niet het resultaat waarop ik hoopte. In ieder geval moet ik nog wat anders gaan verzinnen voor de kraan. Op de foto is wel duidelijk te zien dat de rechte vlakken nog de print structuur vertonen. Als ik nog heel veel zin heb, zal ik de rechte vlakken proberen strakker te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Zou je spuitplamuur kunnen gebruiken?
    Dat heeft Motip wel, maar je moet dat wèl naspuiten met primer, en dan pas de lak.
    Cor
     
  12. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Hallo Erik,
    Dat ziet er al mooi uit met de eindkleur erop!

    Het voorstel van Cor sluit ik mij volledig bij aan, ook uit praktijkervaring.
    Wel even iets anders maar wel betrekking hierop, een jaar geleden had ik een eigen gemaakt mdf meubel gespoten. Primer erop maar continu staken de vezeltjes van het mdf de kop op ondanks spiegelglad schuren. primer, gladschuren, weer primer tot vervelens toe (liters primer erop) maar strak was het haast niet te krijgen. continu weer die oneffenheden zichtbaar.
    Totdat ik een plaatselijke meubelmaker sprak, en liet me het geheim zien: een blik spuitplamuur. alle oneffenheden onder een laag plamuur spuiten, dan spiegelglad schuren, en dan primer en aflak. Dan kun je een superstrak resultaat behalen.
    Met dank aan Koos wist ik dat Motip spuitplamuur aanbied in spuitbussen vandaar dat ik ook mijn model tzt ook alleen Motip ga gebruiken.

    Groet, Henk-Jan
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Cor, Henk-Jan,

    binnenkort ga ik jullie top opvolgen.

    groeten,Erik
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn ervaring: je kunt de Motip spuit plamuur wèl overspuiten met de primer van Action, en daarna met de kleurlak
    Maar zeker niet de primer weglaten, of doorschuren, dan gaat de lak rimpelen. Grote ellende!
    Dus na het schuren van de primer, [als je dat doet tenminste] nog een dun laagje primer er over, en dan de lak
    Succes!
    Cor
     
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Cor,

    dank je voor de tip! Neem ik mee.

    groeten,
    Erik
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Eindelijk heb ik een bus (Albastine) spuitplamuur in huis. De plaatselijke Gamma had alleen deze bus. Despuitplammur heb ik meteen uitgeprobeerd op de eerste drie delen van de kraan. De indruk is dat het wel helpt. De vlakke delen gingen beter dan de randen en vormen. Dus helemaal glad heb ik het niet gekregen, maar wel zo goed dat ik me er niet meer aan stoorde. Echter had ik meer lagen voor nodig dan ik zelf in gedachten had. Schuren op het geprinte materiaal had met een fijn schuurpapier niet zoveel zin. Dat lijkt geen resultaat te hebben.

    Maar zoals gezegd: het resultaat was wel naar tevredenheid. Nu stukje bij beetje kan ik de kraan weer spuiten en opbouwen.

    [​IMG]
     
  17. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Ziet er goed uit, motor en trap glimmen nu wel. de hulotang leek het een beetje dof, of is dat net hoe je de foto knipt ?
    Ben benieuwd, ga je de olietank en kopschot bijvoorbeeld afplakken en grijs spuiten ? (of had je een stalen kopschot en tank, die zijn in de kleur) De kleine deeltjes werk je bij met een penceeltje ? Zit hier namelijk zelf ook nog over na te denken wat de beste methode is, in ieder geval zoveel mogelijk demontabel houden
     
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Er is inderdaad (ook naast elkaar) duidelijk verschil te zien de in rode kleur tussen hulotang en kraandelen. Volgens mij komt dit hoofdzakelijk doordat de rode verf toch in het 3D-geprinte materiaal is gedrongen. Tevens speelt de ruwheid nog een rolletje.
    Maar zoals gezegd: met de kraandelen ben ik tevreden. Hopelijk vind ik in de komende weken tijd om de overige delen rood te maken. (De mast wordt trouwens grotendeels wit, maar hier moet ik ook nog kleine puntjes aan bijwerken.)

    Het onderstel zal geheel rood worden gemaakt. Aan de voorzijde wil ik nog een stukje traanplaat bevestigen. Volgens mij de kraanplaat in het echt ook rood gespoten. Ik zal nog eens spieken op de foto's.

    Ik probeer zoveel mogelijk te spuiten. Ook de kleinere deeltjes. Kleine hulpmiddeltjes als wasknijpers, uitgevouwen paperclips en wat tamiya tape zijn dan erg handig. Indien nodig 'repareer' en werk ik wat slechte stukjes met het penseel bij.
     
  19. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Hallo Erik,
    Ben wel benieuwd hoe het resultaat er straks in de kleur eruit ziet.
    Als je het hele onderstel helemaal rood spuit, gaan dan de kleine details als bijv. oliefilter, leidingen, bedieningskast naast zwenkhuis ed niet 'verloren' in het totaalplaatje? Kijk maar eens bij de echte kraan, dan zul je zien hoeveel details niet in de kleur zijn maar zwart/wit/grijs. Of vallen deze deeltjes onder het motto 'repareer met penceeltje' ?:D
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Mee eens dat er een risico is dat bij compleet rood spuiten details verloren gaan. Daarom ga ik inderdaad de nodige details'met het penseeltje aanstippen. En dan gaat het inderdaad alleen om de kleine dingetjes.

    Ik werk nu rustig aan het in kleur zetten van de rode delen van de kraan. Motor en trapje zijn klaar. Onderstel, staande mast en 1 cilinderhuis staan nu in de grondverf. Het stoltje is al zwart. Hier moer ik nog de rode kleur (penseel) aanbrengen. Deze week probeer ik de hoogzit in de grondverf te zetten. En dat lijkt me een lastige klus.
     

Deel Deze Pagina