Zender + verlichting -- de keuzes
Er staat op mijn vrije dag een lekker kopje koffie

voor me en dus is er even de tijd voor een update met betrekking tot de laatste keuzes. Het chassis is bijna klaar en om hem rijklaar te hebben, werd het tijd om de zender te kiezen. Maar in mijn belveing kon dat niet zonder meteen na te denken over de verlichting.
De Zender
Er zijn meerdere wegen, die naar Rome leiden. Het zou te lang duren om ze allemaal door te nemen. Daarom had ik vooraf al snel de keus gemaakt om te kiezen uit de F14 of FC16 (Boot en Truck) zenders. Op basis van de volgende verschillen heb ik de keus gemaakt om te gaan kiezen.
- Er moest de mogelijkheid zijn om de zender uit te breiden i.vm. de aanstuurmogelijkheden. Beide zenders voldeden hieraan.
- In de keuze voor de zender heb ik ook gekeken naar de aansturing voor de voorloopas. De stuurservo en de voorloopas worden straks door hetzelfde kanaal aangestuurd, maar ze moeten een verschillende uitslag hebben. Dit zou natuurlijk mechanisch kunnen, maar dat lijkt me een extreem lastige op te lossen situatie. Niet onmogelijk, maar zeer lastig. Nu heeft de FC-16 wat programmeermogelijkheden, maar ik zat me af te vragen of dit voldoende is. Toen kwam er een andere en vrij simpele oplossing om de hoek kijken. Als ik programmeerbare stuurservo's zou gebruiken, dan kan ik de servo's verschillend programmeren en vervolgens met een stick makkelijk aan sturen.
- Het laatste verschil, dat ik bekeken heb, was de prijs. De FC-16 is ongeveer 2x zo duur als de F14.
Alles bij elkaar opgeteld: uitbreidingen mogelijk; F14+2 nieuwe stuurservo's tegen FC-16 en als laatste de prijs, kwam ik uit op de F14.
Verlichting
Tijdens het kiezen van de zender heb ik ook alvast naar de (aansturing van de) verlichting gekeken. Ik heb voor de verlichting een prachtig schema opgesteld, maar helaas kan ik geen snelle manier vinden om een pdf (A3) up te loaden. Om heel kort te gaan (en met in het achterhoofd d.m.v. het ombouwen van de pdf naar een leuke jpg de verlichting nog uitgebreid door te nemen) ga ik hier voor nu even kort voorbij aan het beschrijven van de verlichting. Het wordt een zo realistich mogelijke verlichting zoals ook bijvoorbeeld Jordi en Alicon in hun topics hebben. Dus ik focus me even op de aansturing. Ik zag de volgende systemen en ik heb er maar meteen achter beschreven wat ik er zelf bij dacht en waarom ik gekozen heb.
MFU - Kan doordat je het slecht tot niet kunt uitbreiden niet het realistische verlichtingsbeeld halen wat ik voor ogen heb. Dus dit valt af.
GEWU - om heel eerlijk te zijn, kwam ik het relatief weinig tegen op het forum. Nu kan het zijn dat het zo perfect werkt en uitbreidbaar is dat niemand erover klaagt en vragen heeft over de installatie. Maar dat leek me een beetje onwaarschijnlijk en ik heb het daarom op hoofdzakelijk gevoel laten vallen
Servonaut M20 - door veel te lezen op het forum, kwam ik erachter dat dit toch een vrij dure oplossing was. De mogelijkheden waren wel goed, maar af en toe denk ik toch even met de portemonnee.
Zelfbouw (bijv. zoals Alicon doet.) - Op zichzelf een zeer prachtige oplossing. Het mooiste vind ik wel dat het behoorlijk compact is. Nu zijn de kosten voor de onderdelen laag, maar de opstartkosten zijn vergelijkbaar met bijv. de USM-RC. in het verleden heb ik geprogrammeerd in C++, maar het is geen grote hobby van mij. Dus stelde ik vragen bij mijn eigen kwaliteiten om zoiets voor elkaar te krijgen.
USM-RC - dit blijft dan over. Er lijken mij meer dan genoeg mogelijkheden op de module te zitten om voor elkaar te krijgen wat ik wil. De kosten vallen relatief gezien wel mee. Ik zal nog genoeg uit moeten zoeken om het systeem werkend te krijgen. Uiteindelijk haalde het filmpje van de verlichting op de truck van Jordi me over.
En als je dan te laang aan het typen bent, is je koffie vrijwel koud

. Dus ga ik maar even nieuwe zetten.
Tot de volgende update!
grt,
Erik