Scania

Na lange tijd zal ik mijn topic weer eens even van een update voorzien.

Enige tijd terug heb ik een trailer gekocht van aluminium. Dit is een zelfbouwtrailer. Ik vind dat hij er wel redelijk uitziet.
Het is de bedoeling om hem in het donkerblauw te spuiten en van de stickers te voorzien die op het tekno model zijn te zien. (Er komt een andere Scania trekker voor)

Heeft iemand nog tips over hoe ik de trailer het beste kan schoonmaken voordat ik de trailer ga spuiten?

dsc00959800x600hy2.jpg

Grtz, Anton

Hoe kom je aan de truck met dubbele assen achter???????

Roest

Hallo V8man

Heel veel mensen weten niet dat aluminium en koper roesten.Maar toch is het waar.Als ijzer roest dan krijg je een bruine kleur.Als koper roest krijg je een groene kleur.Als aluminium roest
krijg je een dof grijze kleur.Bij ijzer is de roest poreus.Maar bij aluminium en koper juist niet.
Hier zorgt de roest juist voor een beschermende laag.Daarom blijft een auto net zolang door-roesten totdat er een gat inzit,maar het dak van bv een kerk niet.Het dak slaat groen uit maar er komen geen gaten in de koperen pannen.Met aluminium is dat precies hetzelfde.Het
slaat dof uit maar beschermt het onderliggende materiaal.Maak je dus aluminium alleen maar
vetvrij dan maak je dus alleen de roestlaag vetvrij.Wil je een echt goed hechtende laag aanbrengen dan moet je eerst de roest wegschuren dan ontvetten en dan een primer aanbrengen.Daarna kun je doen wat je wilt.

Succes Wil

Aluminium roest / oxideerdt toch direct zodra het met lucht in aanraking komt? Schuren heeft dus geen zin of je moet in een vacuum of gas gevulde kamer werken :)

Weet ik, maar dat zijn niet de officiele Tamiya spatborden voor de scania. Meende ik gezien te hebben.

Dus, als iemand nog 2 spatborden over heeft..... Melden bitte !! :)

Grtz, Anton

Ik heb 6 spadborden besteld gewoon bij een modelbouw winkel (quartel) deze vroeg om het traynr (staat in de handleiding en die zijn gewoon een aantal keer besteld.
Ik was voor 3 trays totaal 6 spadborden 24 euro kwijt. Je krijgt dat gewoon reserve onderdelen van tamiya.

Hallo,

Koper, messing en aluminium roesten niet, die oxideren.

Als de oxidatie extreem toeneemt, dan kan koper/messingen aluminium wel degelijk poreus worden en stuk gaan.
Het is dus niet zo dat deze metalen niet stuk kunnen gaan !!!

Als je messing, koper of aluminium wilt spuiten, moet de oxidatielaag er af schuren en goed ruw schuren voor de hechting van de priimerlaag.
Daarna goed vetvrij maken en er beslist niet meer met je handen aankomen, want dan oxideert het materiaal weer.
Na het ruw opschuren moet je direct een primerlaag aanbrengen, want anders lomt er weer een niet zichtbare oxidatielaagje op.

Het mooiste/beste is om het koper, messing od aluminium te parelen door het te (laten) zandstralen of staal te stralen, daarna direct primer laag aanbrengen !

Groetjes Piet,
VOLVO FH 16 660
Volvo .............ik rol

Als je geoxideert alu goed schoonmaakt is het prima te spuiten op zo'n manier dat het er goed uitziet en voldoende vast zit voor de toepassing waar we het hier over hebben.

Aluminium is een onedel metaal en 'roest' veel sneller dan bijvoorbeeld ijzer. Echter, zoals gezegd, voor aluminium is 'roest' geen probleem. Het verhaal dat dit extreem toeneemt en dan alu kapot gaat, is, met alle respect, onzin. Zolang de oxidelaag sluitend is en dus niet regelmatig beschadigt wordt, zal de 'roest' niet doorzetten.

Dat is ook de reden dat het helemaal niet nodig is de oxidelaag eraf te schuren voor het spuiten.

Volgens Hezik mijn verhaal onzin, maar met alle respect voor Hezik, aluminium kan wel degelijk door regelmatig terugkerdende beschadingen en weersinvloeden extreem oxideren en dus wel degelijk stuk gaan. (de term roesten vind ik niet de juiste benaming)

Nu zal dit niet zo gauw gebeuren in de modelbouw, want wij beschadigen onze modellen niet tenminste, dat is niet de bedoeling en zijn ook niet onderhevig aan extreme weersinvloeden.

Wat het spuiten betreft van aluminium : Als je het aluminuum niet goed ruw schuurt en vetvrij maakt en zo over het aluminium spuit, zal bij het stoten van het materiaal (model) de lak er gemakkelijk afspringen !!

Groetjes Piet,

VOLVO FH 16 660
Volvo ............ ik rol

aluminium

hallo allemaal
aluminium kan dus wel zeker oxideren en zeker in de weersomstandigheden van ons kikkerlandje,maar ja wie zet er nou zn model dag in dag uit buiten,
en zout heeft er ook veel invloed op zeker bij buitenboordmotoren,en om te spuiten moet de gehele oxidatie worden weggeschuurd/geslepen worden,voor het te kunnen primeren en afspuiten,en nieuw alu moet ook geschuurd worden ivm de eventuele vettigheid van de productie,denk aan zetten en boren of ponsen daar worden koel boor middel en glij olie gebruikt,dus voor het spuiten moet dit alles worden verwijderd en opschuren is ook nodig voor een juiste hechting van de primer,dus volvo fh16 660 heeft wel degelijk gelijk,en ik,tja ik werk met schepen en buitenboordmotoren en weet wat water en dan voornamelijk zout water kan doen met de alu delen van bijv de buitenboordmotor.
groeten markioo

bedankt voor alle reacties. Maar ik heb besloten om de trailer door een professionele autospuiter te laten spuiten. Ik neem aan dat die er verstand van heeft. Ook heb ik zelf niet de juiste middelen om de auto te spuiten.
Groet, Anton

Ps, ben zeer benieuwd naar het resultaat !

De trailer heeft eindelijk de juiste kleur en sticker. Het was een hele klus om iemand te vinden die dit logo voor mij over kon zetten naar de grote trailer. Iedereen had het digitale bestand nodig. Probleem is dat scania niet reageert op mail en brieven, en tekno het logo alleen mag gebruiken voor eigen productie.

Uiteindelijk heb ik een drukker gevonden die dit wel voor mij kon overzetten en ik ben zeer tevreden met het resultaat.

De trekker en trailer zijn beide nog niet helemaal af, maar er komen vast nog wel een aantal regenachtige zondagen.

img2154800x600.jpg

de bumper zit inderdaad nog niet goed, maar deze moet er toch nog een keer voor weg om de verlichting aan te sluiten en alle draden netjes weg te werken.

Het was me zelf nog niet eens opgevallen...

Back